منظور از استاندارد حسابداری چیست؟

تاریخ انتشار: 1397/06/06

منظور از استاندارد حسابداری چیست؟

یک استاندارد حسابداری مجموعه ای از اصول، استانداردها و رویه های مشترک است که اساس سیاست‌های حسابداری مالی و شیوه های حسابداری را تعریف می کند. استانداردهای حسابداری شفافیت گزارشگری مالی را در همه کشورها بهبود می بخشد. در ایالات متحده، اصول حسابداری پذیرفته شده به طور کلی مجموعه ای از استانداردهای حسابداری را که برای تهیه صورت های مالی به طور گسترده پذیرفته شده است، تشکیل می دهند. شرکت های بین المللی از استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی استفاده می کنند که توسط هیئت استانداردهای حسابداری بین المللی تنظیم شده و به عنوان راهنمایی برای شرکت های غیر حسابداری GAAP مورد استفاده قرار می گیرند.

معیارهای حسابداری چیست؟

تعریف استانداردهای حسابداری چیست؟ این قوانین بر اقتصاد ملی و سیاست اقتصادی و مالی اثر می گذارد. با اجرای دستورالعمل های حسابداری در مقیاس ملی، کشورها می توانند یک اصطلاح رایج در دنیای اقتصادی را اجرا کنند و محاسبات دقیق، یکنواخت، هدفمند و صحیح را در مورد وضعیت مالی و نتایج واحدهای کسب و کار انجام دهند.

استانداردهای بین المللی حسابداری (IAS) مجموعه ای واحد از استانداردهای حسابداری با کیفیت بالا را تشکیل می دهند که در تهیه صورت های مالی تلفیقی، از جمله ترازنامه، صورت سود، بیانیه تغییرات وضعیت مالی، صورتهای مالی جریان و یادداشت های توضیحی نقش دارند.

استاندارد سازی روش های حسابداری به کسب و کار کمک می کند تا فعالیت های تجاری خود را ضبط و نظارت و به مقایسه اطلاعات حسابداری بین شرکت هایی که در صنعت مشابه عمل می کنند، دست یابند. با استفاده از اصول حسابداری و روش های مشابه، کسب و کار اطمینان داده ها و اطلاعات همگن، قابل اطمینان و دقیق در مورد دارایی ها، بدهی ها، وضعیت مالی و فعالیت کلی آنها را فراهم می کند.

کاهش استاندارد حسابداری

استانداردهای حسابداری مربوط به تمام جنبه های مالی یک شرکت، از جمله دارایی ها، بدهی ها، درآمد، هزینه ها و حقوق صاحبان سهام است. نمونه های خاصی از یک استاندارد حسابداری شامل شناخت درآمد، طبقه بندی دارایی، روش های مجاز برای استهلاک، آنچه که در نظر گرفته می شود، طبقه بندی اجاره ای و اندازه گیری سهم قابل توجه است.

برخی از عناصر مهم که استانداردهای حسابداری شامل موارد زیر هستند عبارتند از: شناسایی دقیق واحد که گزارش، بحث در ورد هر گونه سوال "مشغول به کار"، تعریف واحدهای پولی و گزارش دادن فریم زمان.

 

استاندارد حسابداری

 

مزایای استانداردهای حسابداری

فقدان استانداردهای حسابداری شفاف در برخی کشورها به عنوان افزایش مشکالت انجام کسب و کار در آنها اشاره شده است. به طور خاص، آسیب مالی آسیا در اواخر دهه 1990 به طور جزئی به عدم استانداردهای حسابداری دقیق مربوط است. شرکت های غول پیکر در بعضی از کشورهای آسیایی توانستند از استانداردهای حسابداری ضعیف خود برای مقابله با بدهی ها و ضررهای عظیم استفاده کنند که اثر جمعی را به دنبال داشت که سرانجام منطقه را به بحران مالی منجر شد.

استانداردهای حسابداری مشترک در سراسر جهان

استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی

این استاندارد در کل یا بخش بزرگی توسط بسیاری از کشورها به تصویب رسیده است. این در ایالات متحده (برای یک شرکت واقع در خارج از ایالات متحده آمریکا) قابل قبول است در این قالب به طور گسترده پذیرفته شده گزارش دهید.

تاریخچه استانداردهای حسابداری و هدف

موسسه حسابداران آمریکایی، که اکنون به عنوان موسسه حسابداران رسمی خبره آمریکا شناخته می شود، و بورس اوراق بهادار نیویورک سعی در راه اندازی اولین استانداردهای حسابداری در دهه 1930 داشت. پس از این تلاش قانون اوراق بهادار 1933 و قانون مبادله اوراق بهادار 1934، که کمیسیون اوراق بهادار و بورس را ایجاد کرد، آمد. استانداردهای حسابداری توسط هیئت استانداردهای حسابداری دولتی برای اصول حسابداری برای تمام دولت های دولتی و محلی ایجاد شده است.

استانداردهای حسابداری مشخص می کند که چه زمانی و چه رویدادهای اقتصادی باید شناسایی، اندازه گیری و نمایش داده شود. بنگاه های خارجی مانند بانک ها، سرمایه گذاران و سازمان های نظارتی بر استانداردهای حسابداری متکی هستند تا اطمینان حاصل شود که اطلاعات مرتبط و دقیق در مورد نهاد ارائه شده است. این اعلامیه های فنی شفافیت در گزارش را تضمین کرده و مرزهای اندازه گیری های گزارشگری مالی را تعیین کرده اند.

استانداردهای حسابداری GAAP

مؤسسه حسابداران رسمی خبره، اولین مجموعه ای از استانداردهای حسابداری را توسعه، مدیریت و اعمال کرد. در سال 1973 این مسئولیت ها به شورای استانداردهای حسابداری مالی تازه ایجاد شده بود. کمیسیون اوراق بهادار و اوراق بهادار نیاز به همه شرکت های ذکر شده را دارد که استانداردهای حسابداری GAAP ایالات متحده را در تهیه صورتهای مالی خود برای ثبت اوراق بهادار ایالات متحده ثبت کنند. استانداردهای حسابداری اطمینان از اظهارات مالی شرکت های متعدد قابل مقایسه است. از آنجایی که همه اشخاص از قوانین مشابهی پیروی می کنند، استانداردهای حسابداری باعث می شود که صورتهای مالی معتبر باشند و تصمیمات اقتصادی بیشتری را براساس اطلاعات دقیق و سازگار ارائه دهند.

استانداردهای حسابداری استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی

اصول کلی پذیرفته شده حسابداری عمدتا در میان جوامع دولتی و خصوصی در ایالات متحده مورد استفاده قرار می گیرد. بقیه دنیا عمدتا از IFRS استفاده می کنند. اشخاص چند ملیتی از این استانداردها استفاده می کنند. IASB استانداردهای حسابداری جوامع بین المللی را هنگام تهیه صورتهای مالی آماده و تفسیر می کند.

استاندارد سازی جهانی و IFRS

بسیاری از کشورها از استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی (IFRS) استفاده می کنند یا در حال همگرایی هستند که توسط هیئت استانداردهای حسابداری بین المللی تأسیس شده اند. در بعضی از کشورها، اصول حسابداری محلی برای شرکت های منظم مورد استفاده قرار می گیرند، اما شرکت های فهرست شده یا بزرگ باید مطابق با IFRS باشند، بنابراین گزارش قانونی قابل مقایسه در سطح بین المللی است.

استانداردهای بین المللی حسابداری