ده اصل حسابداری پذیرفته شده (GAAP)

تاریخ انتشار: 1397/06/16

ده اصل حسابداری پذیرفته شده (GAAP)

ریشه های GAAP یا اصول پذیرفته شده حسابداری به 1929 باز می گردد و سقوط بازار سهام باعث رکود بزرگ شد. ایمان در اقتصاد در تمام دوران کم بود و دولت آن زمان تصمیم گرفت که برای بازسازی این ایمان، باید انجام شود. بنابراین، کمیسیون اوراق بهادار و بورس یا SEC با ماموریت برای تنظیم مقررات مالی تشکیل شد. SEC به نوبه خود از موسسه حسابداران آمریکا برای کمک به منظور بررسی اظهارات مالی خواسته و در سال 1936 مفهوم GAAP برای اولین بار در مورد آن صحبت شد.

 

تکامل این استانداردهای حسابداری بیش از نیم قرن بوده است و حتی امروز نیز تغییراتی صورت گرفته است. در کنار راه های هیئت مدیره نیز تغییر کرده است و در دوران کنونی، هیئت استانداردهای حسابداری مالی یا FASB است که قواعد حسابداری را تعیین می کند. اما SEC همچنان دارای قدرت اجرایی است.

ده اصول اساسی وجود دارد که این استانداردها را تشکیل می دهند:

کسب و کار به عنوان یک مفهوم  واحد:

یک کسب و کار یک چشم انداز جداگانه در نظر قانون است. تمام فعالیت های آن به طور جداگانه از صاحبان آن رفتار می شود. از لحاظ قانونی یک کسب و کار می تواند طولانی پس از وجود آن یا صاحبان آن وجود داشته باشد.

اصل ارز خاص:

یک ارز برای گزارش دهی صورتهای مالی مشخص شده است. در ایالات متحده همه اعداد باید در دلار آمریکا بیان شوند. شرکت هایی که بخشی از فعالیت های خود را در ارزهای خارجی انجام می دهند، باید مبلغی را در دلار آمریکا با استفاده از نرخ ارز رایج در هنگام گزارش گزارش های مالی خود، باید آن را تبدیل کنند.

اصل زمان خاص زمان:

اظهارات مالی همیشه مربوط به یک زمان خاص است. بیانیه های درآمد یک تاریخ شروع و تاریخ پایان دارند. برگه های تعادل به عنوان یک تاریخ مشخص گزارش می شوند. به این ترتیب خوانندگان می دانند در طول دوره معاملات تجاری انجام شده است.

 

اصل حسابداری

 

اصل هزینه های تاریخی:

هزینه های تاریخی برای ارزش گذاری موارد استفاده می شود. قیمت هائی که اقلام به دست آورده شده و فروخته می شوند برای ارزیابی استفاده می شود. ارزش های واقعی به دلیل تورم و رکود اقتصادی در طول زمان تغییر می کنند، اما این اهداف گزارشگری در نظر گرفته نمی شوند.

اصل افشای کامل:

اصل افشاگری همیشه با تمرکز شدید همراه با همه رسوایی های حسابداری در اخبار امروز است. لازم است شرکت ها هر جنبه ای از عملکرد را در گزارش های مالی خود نشان دهند.

اصل شناخت

همچنین یک اصل به رسمیت شناختن وجود دارد که می گوید شرکت ها درآمد و هزینه های خود را در همان دوره زمانی که در آن جمع شده اند نشان می دهد.

اصل غیرقابل انکار کسب و کارها:

اصول حسابداری فرض می کنند که کسب و کار به طور دائم به کار خود ادامه می دهد و به هیچ وجه تاریخ پایان ندارد.

اصل تطبیق:

اصل تطبیق بیان می کند که سیستم حسابداری تعهدی استفاده می شود و برای هر بدهی باید اعتبار و برعکس باشد.

اصل مهم بودن:

پس از آن، چند اصل وجود دارد که نیاز به حسابرسان برای استفاده از قضاوت خود دارند نه قواعد صحت شلیک. در همه سوابق حسابداری اشتباهاتی وجود دارد. پس از همه، هیچ کس کامل نیست. اما زمانی که خطاها ساخته می شوند، مهم است که آنها برای نگهداری کتاب، سرشان را بردارند. یک خطای ده دلار می تواند نادیده گرفته شود، اما نه یک هزار دلار. این جایی است که اصل مادی بودن در آن قرار دارد و این همان جایی است که حسابداران باید از قضاوت خود استفاده کنند.

اصل حسابداری محافظه کار:

حسابداری محافظه کار، اصل دیگری است که برای شرکت در نظر گرفته می شود. هنگامی که هزینه ها اتفاق می افتد، آنها باید بلافاصله ثبت شوند، اما درآمد فقط زمانی ثبت می شود که پول واقعی دریافت می شود. البته، سیاست های شرکت ها چه هستند، به استراتژی داخلی خود بستگی دارند.

شرکت ها باید به طور کامل قوانین GAAP را بدانند. در این زمان هایی که بخش بانکی و در واقع کل دنیای مالی تحت نظارت های بسیار موثر هستند، مسائل مربوط به برآورده شدن، اصول حسابداری و شیوه های کسب و کار بسیار جدی گرفته می شود. به همین دلیل ضروری است که هر فرد در سازمان به این قوانین و اصول پایبند باشد. داشتن یک مؤسسه مالی و حسابداری موثر برای اطمینان از صحت صورتهای مالی مهم است.

اصول حسابداری