نکاتی برای آموزش نرم افزار حسابداری

تاریخ انتشار: 1403/02/08

با توجه به افزایش روزافزون نرم‌افزارهای حسابداری، امروزه برای انتخاب یک نرم‌افزار حسابداری مناسب باید نکات زیادی را مدنظر قرار دهیم چرا که قلب تپنده یک کسب و کار موفق نرم‌‌افزار حسابداری آن محسوب می‌شود.

آموزش انواع نرم‌افزار حسابداری برای هر فردی که علاقه به کار در زمینه حسابداری دارد، از اهمیت بسیاری برخوردار است. در این مقاله ما سعی بر این داشته‌ایم تا شما را با انواع نرم‌افزار حسابداری و نکات مهمی برای آموزش نرم‌افزار حسابداری آشنا کنیم. با ما تا انتهای مطلب همراه باشید.

هدف از آموزش نرم‌افزار حسابداری

گرفتن تصمیمات تجاری آگاهانه بدون اطلاعات مالی دقیق که به شما کمک کند تا بدانید کجا هستید، کجا بوده‌اید و به کجا می‌روید، دشوار است. به همین دلیل است که اهمیت نرم‌افزار حسابداری را برای یک کسب‌وکار روشن می‌نماید. هدف نرم‌افزار حسابداری برای هر کسب و کار، ارائه اطلاعات به تصمیم‌گیرندگان به صورت قابل درک می‌باشد. با تحلیل این اطلاعات می‌توان در حوزه‌های زیر تصمیم‌گیری نمود:

  • تعیین استراتژی و برنامه‌ریزی بلندمدت

  • چگونگی تخصیص منابع

  • برنامه‌ریزی و کنترل

با دانش دقیق در مورد نرم‌افزار حسابداری این امور به راحتی قابل اجرا و برنامه ریزی می‌باشد. هدف از آموزش نرم‌افزار حسابداری، تحلیل داده‌ها و گرفتن گزارشات دقیق برای پیشبرد اهداف کسب و کار و برنامه‌ریزی برای آینده ضرورت دارد. افزایش تسلط بر نرم‌افزار حسابداری دقت در انجام امور مالی و نیز داشتن برنامه دقیق‌تر برای آینده کسب و کارتان را فراهم می‌کند.
 

بیشتر بخوانید : حقوق حسابدار

کاربرد‌های نرم‌افزار حسابداری

با استفاده از نرم افزارهای حسابداری و مالی کارها برای مدیریت هزینه‌ها و کنترل منابع خیلی راحت می‌شود، شما با استفاده از این نرم افزار فوق العاده از موجودی انبارها، تعداد دقیق هر کدام از اجناس موجود در انبار، موجودی صندوق، تعداد صدور فاکتور برای مشتریان، هزینه های مصرفی، مبلغ بدهی ها، بستانکار ها وغیره به صورت دقیقی و کامل اطلاع دارید. همچنین در شرکت ها و کسب و کار بزرگ با تعداد بالای پرسنل سندهای حسابداری، حقوق و دستمزد، تراز حساب ها و حساب های پرداختی و دریافتنی کاربرد دارد.

نرم‌افزار حسابداری به طور کلی با هدف نظم بخشیدن به امور مالی سازمان ها و موسسات به وجود آمده است. این نرم افزارها در برنامه ریزی مالی بهتر، برای موسسه و شرکت نقش مهمی ایفا می کنند. شما در انتخاب یک نرم‌افزار باید به این نکته توجه داشته باشد که پاسخگوی نیازهای شما است یا نه؟ مهم‌ترین کاربرد و مزایای نرم‌افزار حسابداری برای یک سازمان را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • الزامات سازمان‌های نظارتی

یکی از اصلی‌ترین دلایل استفاده از نرم‌افزارهای مالی الزامات سازمان‌های نظارتی مختلف از جمله سازمان امور مالیاتی، وزارت اقتصاد و  بیمه است. از طرفی، روند رو به رشد تکنولوژی باعث شده تا دیگر روش‌های سنتی مورد قبول این سازمان‌ها نباشد و ثبت گزارش‌ها به شکل الکترونیک جای محاسبه سنتی گذشته را بگیرد.

  • حذف خطای انسانی

یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای نرم‌افزار حسابداری؛  کاهش خطاهای کاربر در ثبت و ضبط گزارش‌های  مالی است. از آنجا که حتی جابجایی اعداد و ارقام نیز می‌تواند برای یک سازمان گران تمام شود؛ از این رو استفاده از انواع نرم‌افزارهای مالی بهترین جایگزین برای جلوگیری از هرگونه خطای انسانی است.

  • افزایش سرعت روند انجام کارها

راهکارهای نرم‌افزاری نقش زیادی در سرعت بخشیدن به انجام کارها و حذف زمان‌های تلف شده دارند که نرم‌افزارهای حسابداری نیز از این قاعده مستثنی نیستند. با این کار دیگر نیازی به صرف ساعت‌ها وقت برای ثبت و ضبط گزارش‌های  مالی نیست و محاسبات به شکل سیستمی و خودکار توسط نرم‌افزار انجام می‌شود. بنابراین می‌توان زمان اضافه را صرف انجام امور مهم‌تری کرد.

  • تسهیل نظارت و کنترل داخلی

در گذشته که اطلاعات به شکل دستی و کاغذی ثبت می‌شد، معمولا حجم بالایی از اسناد کاغذی وجود داشت که یافتن اسناد مورد نیاز از بین آن‌ها کار دشوار و زمان‌بری بود. اما یکی از مهم‌ترین مزایای نرم‌افزار حسابداری طبقه‌بندی اطلاعات و دسترسی سیستماتیک به آن در هر لحظه است. این قابلیت امکان نظارت و بررسی عملکرد مالی را توسط مدیران مالی فراهم کرده است.

  • ارتقاء امنیت داده‌ها

ثبت سنتی اسناد با ریسک بالایی دارد. چون  هر آن این امکان وجود دارد که یک حادثه طبیعی نظیر آتش‌سوزی یا یک سهل‌انگاری کوچک موجب از بین رفتن اسناد با ارزش شود. اما نرم‌افزار مالی تا حد بسیاری زیادی این ریسک‌ها را برطرف کرده است. چرا که داده‌ها به شکل سیستمی و به شیوه‌ی صحیحی ثبت می‌شوند. ضمن آنکه در نرم‌افزار حسابداری ابری این امکان به شما داده می‌شود که بر روی سرورهای اختصاصی اطلاعات خود را ذخیره کنید که در هر مکان و زمانی به آن‌ها دسترسی داشته باشید و در چند سرور مختلف نسخه‌های پشتیبان از داده‌ها را در اختیار داشته باشید.

  • گزارش‌های دقیق

یکی از وظایف اصلی حسابداری تهیه صورت‌های مالی و ارائه‌ گزارش‌های مختلف از وضعیت مالی شرکت برای مدیران یک کسب و کار  است. در گذشته انجام این کار بسیار وقت‌گیر و البته همراه با خطا بود. نرم‌افزار حسابداری کمک می‌کند تا در سریع‌ترین زمان ممکن بتوان انواع گزارش‌های مالی و مدیریتی مورد نیاز را دریافت کرد.

این موارد تنها بخشی از امکانات و کاربردهای نرم‌افزار حسابداری برای کسب و کار شما است.

بیشتر بخوانید :  تفاوت حسابدار خبره با کارمند حسابداری
 

نرم‌افزار حسابداری بازرگانی قیاس
نرم‌افزار حسابداری بازرگانی قیاس

 ۶ فرصت آموزشی برای مشاغل حسابداری

در اینجا شش فرصت آموزشی برای مشاغل حسابداری آورده شده است:

  • گواهینامه‌ها

اگر می‌خواهید مدارک خود را به عنوان یک حسابدار ارتقا دهید، به کسب گواهینامه فکر کنید. برخی از گواهینامه‌های رایج آموزش حسابداری شامل حسابدار عمومی رسمی (CPA) یا حسابدار مدیریت خبره (CMA) است. سعی کنید از طریق یک موسسه معتبر مانند انجمن حسابداران حرفه‌ای بین المللی (AICPA) گواهینامه کسب کنید. داشتن گواهینامه نشان می‌دهد که شما آموزش‌های پیشرفته‌ای را در این زمینه دریافت کرده‌اید. 

  • تحصیلات تکمیلی

در اکثر مشاغل آموزش حسابداری، داوطلبان باید حداقل مدرک لیسانس داشته باشند. برای پیشرفت شغلی خود، ممکن است تحصیلات بیشتر را در نظر بگیرید. گرفت مدرک بالاتر از لیسانس نشان می‌دهد که شما برای رشته خود ارزش قائل شده‌اید، همچنین اعتبار کلی شما را افزایش می‌دهد.

  • کارگاه ها، سمینارها و کنفرانس‌ها

یک راه ساده برای بهبود مهارت‌های خود بدون در نظر گرفتن آموزش حسابداری، شرکت در کارگاه‌ها، سمینارها و کنفرانس‌ها است. این رویدادها برنامه‌هایی هستند که در آن حسابداران با تجربه و متخصصان کسب‌وکار مهارت جدیدی را آموزش می‌دهند یا در مورد یک موضوع مرتبط در زمینه حسابداری بحث می‌کنند. با شرکت در این رویدادها، اطلاعات بیشتری در مورد صنعت حسابداری می‌یابید که شما را به حسابدار شایسته‌تری تبدیل می‌کند.

  • برنامه‌های آموزشی آنلاین

اگر برای شرکت در کلاس‌های حضوری یا شرکت در کنفرانس‌ها خیلی وقت ندارید، شرکت در کلاس‌های آموزش حسابداری آنلاین سریع‌ترین و راحت‌ترین راه برای افزایش مهارهای‌تان است. چندین برنامه آموزشی آنلاین وجود دارد که بسیاری از موضوعات حسابداری را در سطوح مختلف دشواری پوشش می‌دهد.

  • انجمن‌های حسابداری

یکی دیگر از فرصت‌های آموزش حسابداری، پیوستن به یک انجمن حرفه‌ای است. انجمن‌های حسابداری سازمان‌های بزرگی هستند که منابع حسابداری مانند کلاس‌ها، مجلات و رویدادهای خصوصی را در اختیار شما قرار می‌دهند.

  • مربیگری

مربیگری می‌تواند برای هر حرفه‌ای صرف نظر از سطح تجربه مفید باشد. به عنوان مثال، ممکن است یک مربی پیدا کنید که به شما در توسعه رهبری شما کمک کند. آن‌ها می‌توانند نکات یا منابعی را در مورد چگونگی رشد حرفه خود به عنوان یک حسابدار به شما ارائه دهند. اگر در حال حاضر در یک موقعیت رهبری در یک شرکت هستید، استخدام یک مربی برای کمک به سایر حسابداران سطح ابتدایی را در نظر بگیرید.

بیشتر بخوانید :  3راه حرفه‌ای برای انجام حسابداری کسب‌وکار شما

مهارت‌های کلیدی سخت برای حسابداران

  • ریاضی

از آنجایی که حسابداران زمان زیادی را صرف تهیه و تجزیه و تحلیل اسناد مالی می‌کنند، نیاز به مهارت‌های ریاضی عالی دارند. آن‌ها اغلب از جبر، حساب و آمار در کارهای روزانه خود استفاده می‌کنند.

  • حسابداری

حسابداران باید شیوه‌های پذیرفته شده برای تهیه و ارائه گزارش‌های مالی را بدانند. بسته به موقعیت خاص، آن‌ها باید نحوه نگهداری دفاتر و تهیه سپرده‌های بانکی را بدانند.

  • نرم‌افزار

حسابداران از برنامه‌های نرم افزاری خاصی برای انجام وظایف خود استفاده می‌کنند. آن‌ها ممکن است نیاز به آشنایی با برنامه‌هایی مانند Microsoft Excel و Intuit QuickBooks داشته باشند. سایر نرم افزارهای حسابداری محبوب عبارتند از

Sage ۵۰ Accounting، Oracle E-Business Suite Financials و ATX Total Tax Office.

  • ارتباطات

مدیران نیاز به بروزرسانی در مورد وضعیت مالی شرکت خود دارند. حسابداران باید به خوبی به صورت شفاهی و کتبی ارتباط برقرار کنند، تا اطمینان حاصل شود که رهبران سازمانی می‌توانند گزارش‌های پیچیده را درک کنند.
 

نرم‌افزار حسابداری قیاس
نرم‌افزار حسابداری قیاس

جمع‌بندی

حسابدار شدن با کسب مدرک حسابداری شروع می‌شود که هم مهارت‌های فنی و هم مهارت‌های نرم افزاری مورد نیاز برای یافتن یک شغل خوب را به شما می آموزد. در حالی که طیف گسترده ای از مشاغل در حسابداری مانند حسابدار قانونی، تحلیلگر مالی، مشاور مالی شخصی وجود دارد، حداقل کارفرمایان به دنبال این مهارت‌های فنی حسابداری در رزومه شما خواهند بود. در اینجاست که کسب مهارت در آموزش حسابداری به کمکتان خواهد آمد.

نرم‌افزار حسابداری قیاس با فراهم کردن این امکان که در هر مکانی آموزش نرم‌افزار حسابداری را ارائه میدهد به شما کمک ‌ می‌کند تا در افزایش مهارت های تان رو به جلو حرکت کنید. برای خرید و دریافت مشاوره با کارشناسان ما در قیاس تماس بگیرید.

 

 



 

آموزش نرم افزار حسابداری