topic

پایگاه داده یا دیتابیس چیست؟

پایگاه داده یا دیتابیس چیست؟

 

پایگاه داده یا دیتابیس به مجموعه­ ای از داده ها و اطلاعات گفته می شود که به شیوه ای کاملاً نظام یافته در کنار هم قرار گرفته اند. این شیوه ی ذخیره سازی اطلاعات، دسترسی و جستجوی اطلاعاتی خاص را در میان انبوه اطلاعات بسیار سرعت می بخشد. به عنوان مثال موتور جستجوی گوگل را در نظر بگیرید که با استفاده از پایگاه داده عظیم خود در کسری از ثانیه محتویات تمام سایت را جستجو می کند.

 

پایگاه داده از دو بخش تشکیل شده است:

  1. اطلاعات و داده ها که توسط مهندسان نرم افزار طراحی شده تا به شیوه ای خاص طبق طراحی آن ها ذخیره شوند
  2. سیستم مدیریت پایگاه داده که نرم افزاری است که این اطلاعات را مدیریت می کنند. نرم افزار های Microsoft SQL Server  و Oracle SQL Server و My SQL و... نمونه ای از نرم افزار های مدیریت پایگاه داده هستند.

 

برای اجرای صحیح و بدون نقص پایگاه داده مقدمات و بسترهایی لازم است.

 

از جمله عملکرد صحیح سخت افزار و سیستم عامل که نرم افزار مدیریت پایگاه داده را بر روی آن نصب می شود و همچنین اطمینان از عملکرد صحیح خود نرم افزار مدیریت پایگاه داده و سلامت فایل های پایگاه داده.

 

برای اطلاعات بیشتر درباره ی مشکلات سخت افزاری به مستند "در صورت بروز مشکل سخت افزاری چه اقداماتی باید انجام دهیم؟" مراجعه فرمائید.

 

اما در مورد سیستم عامل مهم ترین عامل تهدیدکننده ی سلامت سیستم عامل های ویندوزی، بدافزارهای کامپیوتری هستند که در انتهای این مستند در مورد بد افزارهای ویروس های کامپیوتری اطلاعاتی ذکر شده است.

 

 

 

مشکلات مربوط به پایگاه داده

 

ابتدا اطمینان حاصل کنید که سرویس های مربوط به Sql Server در حالت اجرا قرار دارند و به صورت اجرای Automatic تنظیم شده اند. با بازکردن برنامه ی Services Msc می توانید پنجره ی سرویس ها را باز کنید و مطمئن شوید سرویس های SQL Server, SQL Server browser در حالت Running قرار دارند.

 

اجرای این سرویس ها به خصوص SQL Server   بر روی کامپیوتر سرور لازم و ضروری است.

 

اما اگر کامپیوترهای کلاینت نمی توانند به سرور متصل شوند، دو احتمال وجود دارد:

  1. تنظیمات فایروال بر روی سرور که باعث مسدود شدن پورت SQL 1433 شده است
  2. و یا فعال نبودن قابلیت  TCP protocol     

 

برای تست فایروال می توانید به صورت موقت فایروال را بر روی سرور غیر فعال کنید؛ سپس در صورت موفقیت آمیز بودن، در نتیجه پورت های لازم را بر روی فایروال (معمولا به صورت استاندارد پورت 1433 بازکنید و فایروال را مجدداً روشن نمائید.

 

برای مشاهده وضعیت یا فعال کردن پورتال های مورد نیاز بر روی سرور SQL  می توانید از ابزار SQL Configuration manager استفاده کنید و پروتکل های NP و  TCP  را فعال کنید.

 

برای اطمینان از صحت فایل های دیتابیس خود در برابر اشتباهات انسانی یا بدافزار ها و باج گیر ها خود به صورت مداوم از دیتابیس های خود بکاپ تهیه نمائید و نسخه ای از آن ها را بر روی یک حافظه ی آفلاین و غیر قابل تغییر مانند لوح های نوری ذخیره کنید تا بد افزار ها و باج گیرها نتوانند اطلاعات شما را تغییر دهند و از یک ابزار امنیتی مناسب مانند آنتی ویروس به روز شده استفاده نمائید و به طور مداوم آن را به روز کنید. همچنین در بازه های زمانی منظم ویندوز خود را با آخرین PATCH  های امنیتی به روز کنید.

 

باج گیرها گونه ای از بدافزار ها هستند که دسترسی به اطلاعات شما را محدود می کنند و یا اطلاعات شما را رمزنگاری و غیر قابل دسترس می کنند و در ازای دریافت پول اطلاعات شما را آزاد می کنند. بهترین راه مقابله پیش گیری با نصب ابزار های امنیتی مناسب مانند آنتی ویروس هاست که مانع از تغییرات غیر معمول بر روی فایل ها و دیتابیس های شما می شوند و همانطور که گفته شد تهیه بکاپ های متوالی بر روی حافظه های آفلاین است.

 

اما اگر دیتابیس های شما آسیب دیده اند ابتدا نسخه ای از آن ها کپی کنید تا از بین نروند سپس به کمک ابزار هایی همانند:

Kernel for SQL Database Recovery سعی در تعمیر و بازگردانی فایل ها دیتابیس خود کنید. اما همانطور که گفته شد بهترین راه پیشگیری از بروز اینگونه موارد است.

 

جهت دریافت اطلاعات بیشتر درباره نرم افزار می توانید به این آدرس مراجعه نمائید:

 https://www.nucleustechnologies.com/blog/recover-mdf-files-after-ransomware-attack