topic
حسابداری
دریافت و پرداخت
خرید و فروش
انبار
حقوق و دستمزد
عمومی و تنظیمات
تولید و بهای تمام شده
فروش خدمات
ابزارها
حسابداری مالیاتی - سامانه مودیان

دلیل عدم اتصال کلاینت به سرور قیاس پلاس در چیست؟

به دلایل متفاوتی ، ممکن است با این مشکل مواجه شوید که یک به یک مورد بررسی قرار خواهد گرفت:

1. عدم ارتباط شبکه بین سرور و کلاینت

جهت راه اندازی نرم افزار قیاس پلاس برروی سیستم کلاینت (کاربر تحت شبکه) تنها فایل اجرایی نرم افزار(exe)  راه اندازی می گردد. به همین دلیل برای استفاده از نرم افزار روی سیستم های کلاینت،می بایست شبکه در مجموعه شما راه اندازی شده باشد و ارتباط بین کلاینت و سرور برقرار باشد و سرعت تبادل اطلاعات بین آن ها تا حد امکان زیاد باشد.

برای بررسی این ارتباط و سرعت بین آن ها  در  ویندوز کلاینت خود در منوی start رفته و کلمه cmd یا command prompt را جستجو نمائید و آن را اجرا نمائید.

در کادر باز شده ، کلمه ping  و سپس ip  سیستم سرور را تایپ کرده و کلید enter را بر روی کیبود بفشارید. در صورت برقرار بودن ارتباط با سرور با عبارت های تصویر زیر مواجه خواهید شد.

 

 

در صورت عدم ارتباط با سرور، با پیغام خطا همانند تصویر زیر مواجه می شوید.

 

 

2. فعال بودن فایروال در ویندوز سرور یا کلاینت

 

توجه داشته باشید که نرم افزار حسابداری قیاس پلاس با سیستم پایگاه داده sql کار میکند و هیچ داده ای بر روی سیستم های کلاینت ذخیره نمی شود، بنابراین لازم است همواره ارتباط بین کلاینت از طریق پورتی به sql سرور برقرار باشد.

یکی از وظایف Firewall حفاظت از پورت های سیستم است بنابراین در صورت فعال بودن آن ، از ارتباط نرم افزار با sql جلوگیری می شود. پس در صورت عدم اتصال نرم افزار کلاینت ، ابتدا فایروال را در سرور و کلاینت غیرفعال نمائید. برای این کار به Control Panel  ویندوز رفته و قسمت System and Security را انتخاب کرده و همانند تصویر زیر به فرم Windows Firewall وارد شوید و از موارد سمت چپ گزینه ی Turn Windows Firewall On or Off را انتخاب نمائید.

در صورتی که نمیخواید Firewall ویندوز خود را غیرفعال کنید نیاز به کارشناس آی تی ماهری دارید تا تنظیمات شبکه شما را مطابق با درخواست شما تنظیم نمائید.

 

در فرم باز شده قسمت های مختلف فایروال را خاموش نمائید. در صورتی که تخصص کافی در زمینه شبکه دارید می توانید در تنظیمات فایروال پورت 1433 یا هر پورتی که برای sql سِت شده را باز کرده و فایروال را روشن نگه دارید.

 

توجه داشته باشید که اگر فایروال خاموش است و همچنان اتصال برقرار نمی شود می بایست بررسی شود که پورت مربوط به sql (بصورت پیشفرض 1433) توسط مسئول IT مجموعه شما محدود و بسته نشده باشد.

 

 

3. آنتی ویروس

 

برخی آنتی ویروس ها ، دارای فایروال اختصاصی هستند که امنیت پورت ها را تحت کنترل میگیرند. در این موارد می بایست فایروال آنتی ویروس یا خود آنتی ویروس را غیرفعال کرد و یا در صورتی که اطلاعات کافی از آنتی ویروس خود دارید ، نرم افزار قیاس پلاس و پورت مربوط به sql را در تنظیمات آنتی ویروس امن تعیین نموده تا آنتی ویروس مانع عملکرد آن نشود.

 

 

 

یکسان نبودن ورژن فایل های اجرایی (exe) سرور و کلاینت

 

توجه داشته باشید حتما فایل gheyasPlus.exe روی سرور را به کلاینت ها منتقل نمائید تا ورژن برنامه در هردو سیستم یکسان باشد. برای مشاهده ورژن exe بر روی آن کلیک راست کرده و properties را انتخاب نمائید. در فرم باز شده به سربرگ details رفته و مقابل عنوان file version ورژن نسخه را مشاهده نمائید.

 

همچنین پس از باز کردن نرم افزار قیاس پلاس در گوشه سمت راست کادر، ورژن exe نوشته شده است.