topic
حسابداری
دریافت و پرداخت
خرید و فروش
انبار
عمومی و تنظیمات
سامانه رشد آموزش و پرورش

راهنمای مدیریت دوره مالی

 

 جهت نمایش سایر کیفیت های فیلم آموزشی فرم مدیریت دوره مالی برروی لینک زیر کلیک نمائید.

https://www.aparat.com/v/D2sH6

مسیر دسترسی به فرم

صفحه اصلی← عمومی ← مدیریت دوره مالی

جهت تعریف دوره مالی جدید منوهای سمت چپ (عمومی) > فرم مدیریت دوره مالی > یک دوره مالی جدید تعریف نمایید ، برای این منظور باید بازه "از و تا" را نیز تعیین کنید که معمولا ابتدای سال تا انتهای سال می باشد.

 

دوره مالی تعریف شده باید در حالت فعال باشد. کاربرد غیرفعال کردن یک دوره­ ی مالی این است که اطلاعات آن دوره برای همه کاربران غیر فعال شده در سوابق دیده نشود. 

پس از ورود اطلاعات دوره مالی در فرم مربوطه، با دکمه ثبت می­ توانید اطلاعات خود را ذخیره نمائید در جریان استفاده از نرم ­افزار کاربران همواره یک دوره مالی فعال را خواهند داشت. عدد روی تقویم نشان دهنده ­ی دوره مالی فعلی نرم­ افزار می ­باشد.


جهت تغییردوره مالی جاری نرم ­افزار، در صفحه ­ی اصلی بر روی آیکن تقویم (بالای صفحه­‌ی گوشه ­ی سمت چپ) کلیک نمائید. از لیست کشوئی انتخاب دوره مالی، می ­توانید دوره مالی مورد نظر را انتخاب نمائید.

نکته ­ها:

  • اولین دوره ­ی مالی که در سیستم تعریف می ­شود معمولا دوره­ ی مالی شروع به کار آن کسب و کار با نرم ­افزار می ­باشد.
  • تعریف دوره­ های مالی و محدوده تاریخی عملکرد آن­ ها مطابق با اساسنامه شرکت یا کسب و کار باید باشد.
  • هر گونه عملیاتی که در یک دوره مالی ثبت شده باشد، امکان حذف آن دوره­ ی مالی وجود نخواهد داشت. در صورت نیاز به حذف لازم است ابتدا تمام عملیات­ های آن دوره ­ی مالی را حذف نمائید.
  • هنگام تغییر دوره ­ی مالی، دور­ه ­ی مالی جاری در لیست کشوئی انتخاب دوره­ ی مالی دیده نمی­ شود.

 

برای بستن دوره مالی جاری و انتقال مانده حساب‌ها لینک های زیر را مطالعه کنید:

- انبارگردانی و ثبت اسناد کسری و اضافات
     نکته: در نسخه های فروشگاهی سیستم انبار کامل ارائه نشده و در صورت تمایل می توانید نسخه خود را ارتقاء دهید، در صورتی که موجودی های کسب و کار شما بروز نیست و برای شما مهم است و تمایل به ارتقاء نسخه خود را ندارید می توانید برای بروز کردن موجودی کالاها از ثبت اسناد خرید و فروش سوری استفاده کنید و موجودی خود را بروز کنید.
- ثبت سند اختتامیه انبار
ریالی کردن انبار
      نکته: در نسخه های فروشگاهی سیستم انبار کامل ارائه نشده و در صورت تمایل می توانید نسخه خود را ارتقاء دهید، ولی معمولا فروشگاه‌ها نیازی به ریالی کردن کالا ندارند، ریالی کردن کالاها به منظور محاسبه قیمت تمام شده کالاهای فروش رفته مورد استفاده قرار میگیرد تا ثبت اسناد حسابداری آن صورت پذیرد.
- ثبت اسناد حسابداری انبار
      نکته: اسناد اختتامیه و افتتاحیه نیازی به ثبت سند حسابداری ندارند. چون ریال آن در حسابداری و با عملیات پایان سال منتقل می شود. 
      نکته: حتما قبل از ادامه عملیات، ارزش ریالی موجود در انبار (اختتامیه انبار) را با ارزش ریالی در حسابداری و سرفصل مربوطه (معمولا موجودی کالا) را بررسی نمایید که برابر باشند.
- ثبت سند افتتاحیه انبار
      نکته: برای ثبت افتتاحیه انبار باید وارد دوره مالی جدید شوقد. در صورتی که سیستم انبار شما کامل باشد، در نسخه های بازرگانی، و قبلا ریالی کردن اسناد انبار انجام شده باشد و اختتامیه انبار نیز ریالی شده باشد، در زمان ثبت سند افتتاحیه انبار، بصورت اتومات مبلغ و ارزش ریالی کالا به افتتاحیه منتقل می شود. در غیر اینصورت و در نسخه های بازرگانی باید ارزش گذاری و درج مبالغ مربوط به کالاهای افتتاحیه بصورت دستی وارد شود، برای اینکار می توانید از گزارش موجود در انبار با عنوان "سرمایه براساس موجودی کالا" استفاده کنید.
عملیات پایان سال - صدور سند بستن حساب‌های موقت - اختتامیه حساب‌های دائم - افتتاحیه حساب‌های دائم