topic
حسابداری
دریافت و پرداخت
خرید و فروش
انبار
عمومی و تنظیمات
سامانه رشد آموزش و پرورش

راهنمای صدور انواع اسناد انبار

راهنمای صدور انواع اسناد انبار

مفهوم ورود و خروج در انبار نیز شبیه مفهوم بدهکاری و بستانکاری در سیستم حسابداری است و هر ورودی باعث افزایش موجودی کالا و هر خروجی باعث کاهش موجودی کالا می­شود.

ورود و خروج کالاها در انبار بر اساس انواع ورودها و خروج­ ها اتفاق می ­افتد. مانند رسید از محل خرید، رسید از محل تولید، خروج برای فروش، خروج برای مصرف و... . هنگام ثبت هر سند ورود یا خروج انبار نوع ورود یا خروج را مشخص ­نمائید. انواع ورود و خروج انبار از ابتدا در نرم ­افزار تعریف و تنظیم شده هستند. تعریف انواع سند انبار و کاربردها و نحوه ­ی تنظیمات آن­ ها موضوع دروس پیشرفته نرم­ افزار انبار است.

با تنظیمات انوع اسناد، ورود یا خروج کالا از انبار، نحوه­ ی صدور ثبت سند خودکار حسابداری، نحوه­ ی رفتار سند انبار و الزامات آن و همچنین رویداد مرتبط با سیستم ­های خرید و فروش و تولید را نیز پیکربندی ­نمائید. در زیر چند نمونه از عناوین انواع ورود و خروج اسناد انبار آمده است.

صدور رسید و حواله انبار

  • مسیر دسترسی به فرم:
  • صفحه اصلی← انبار← سند ورود
  • صفحه اصلی← انبار← سند خروج

 

 صدور سند افتتاحیه انبار

کسب­ وکارها در شروع کار با نرم­ افزار خرید و فروش می­ بایست مانده کالاهای تعدادی و ریالی خود را در ابتدای دوره­ی مالی جاری ثبت نمایند.

برای تهیه لیست موجودی کالا­ها معمولا انبار­گردانی انجام می­ گیرد و ثبت موجودی افتتاحیه کالاهای انبار در قالب صدور سند انبار نوع سند افتتاحیه انبار صورت می ­گیرد. بدیهی است پیش نیاز ثبت سند افتتاحیه ­ی کالاها در انبار، تعریف واحدها و کالاها و گروه ­بندی کالاها و... است

  • مسیر دسترسی به فرم:

صفحه اصلی← منوی انبار ← سند ورود انبار← نوع سند افتتاحیه کالای انبار

 

جهت ثبت افتتاحیه­ ی کالای انبار، ابتدا تاریخ سند افتتاحیه را که با تاریخ شروع سال مالی یکسان است را وارد نمائید. با انتخاب انبار مورد نظر از لیست کشوئی، موجودی شمارش شده کالاها را در انبار اشاره شده به همراه قیمت ریالی اعلام شده ی مانند جریان ورود یک سند انبار وارد نمائید.

فی یا قیمت کالاهای انبار در مقطع اولیه شروع به کار نرم­ افزار معادل قیمت­ گذاری توافقی بین شرکاء آن کسب و کار است که مستقیم در بخش دارائی­ ها و موجودی کالا سیستم حسابداری به عنوان دارائی بازتاب خواهد داشت. دقت نمائید که این عدد جزیی از افتتاحیه تراز حسابداری اول دوره شماست و جمع مبلغ کل قیمت کالاها با عدد موجودی تراز حسابداری موجودی کالا باید یکسان باشد.

اگر در کسب و کار چندین انبار مختلف وجود داشته باشد برای هر انبار لازم است یک سند افتتاحیه مجزا صادر کنید.

پس از ورود اطلاعات موجودی اول دوره انبارها با کلیک بر روی گزینه ­ی "ثبت سند"،  افتتاحیه­ ی کالاهای انبار را ثبت نمائید