topic
حسابداری
دریافت و پرداخت
خرید و فروش
انبار
عمومی و تنظیمات
سامانه رشد آموزش و پرورش

راهنمای تعریف کالا

راهنمای تعریف کالا

  • مسیر دسترسی به فرم:

 صفحه اصلی← منوی انبار← تعریف کالا

​ 

با کلیک بر روی گزینه "تعریف کالا" در منوی انبار، وارد صفحه ­ی تعریف کالا می­ شوید. از سمت راست بالای صفحه، پس از کلیک بر روی گزینه "جدید" صفحه ایجاد کالا باز شده و می ­توانید لیست کالاها را به صورت جداگانه تعریف نمائید.

 

 مشخصات کالا:

 این فرم از بخش­ های مختلفی تشکیل شده است که شامل موارد زیر می ­باشد:

- شناسه:

گزینه "شناسه" در این فرم به صورت خودکار به کالا اختصاص داده می ­شود و همیشه آخرین شناسه تعریف شده به +1 پیشنهاد می­ شود.

- تصویر:

از این قسمت می ­توانید برای کالای خود "تصویر" انتخاب نمائید. این تصویر کاربردهائی دارد و مثلا ًدر فرم لمسی فروش بخش انتخاب کالا نمایش داده می ­شود و در زیر سیستم فروشگاه اینترنتی از آن استفاده می ­شود.

- گروه:

در گزینه"گروه" می ­توانید از لیست کشوئی، گروه کالای مورد نظر را که قبلاً  ایجاد شده است، انتخاب نمائید.

- نام کالا:

- نام کالا را به فارسی (اجباری) و در صورت نیاز به لاتین (اختیاری) وارد نمائید.

- بار کد:

در این فیلد شماره بارکد را می­ توانید به صورت دستی و یا با شلیک از طریق دستگاه بارکدخوان بر روی بارکد کالا وار نمائید. دستگاه بارکد­خوان دقیقاً کار کیبرد را انجام می ­دهد و با هر شلیک موفق، عدد یا متن خوانده شده را در باکس تایپ و دکمه­ یEnter  را می­زند.

_ نوع بارکد:

در این فیلد مشخص مینمائید که بارکد وزنی باید باشد یا تعدادی, با توجه به کالای تعریف شده.

_ وضعیت رهگیری:

شماره سریال یک عدد یکتا است که به ازای هر کالا متفاوت است و می توان گفت شماره شناسنامه کالا است.چنانچه کالا تعریف شده با سریال کالا خرید و فروش شود در این فرم باید وضعیت رهگیری را بروی سریال قرار دهید در غیر این صورت بر روی بدون رهگیری کلیک نمایید.

         واحد شمارش:

- واحد اصلی:

جهت شمارش و ثبت خرید و فروش یا ورود و خروج کالا از واحد شمارش استفاده می ­شود. واحد اصلی کالا را از لیست کشوئی انتخاب کنید. به طور مثال یخچال با واحد اصلی دستگاه. (اجباری)

- واحد فرعی

برای تعریف واحد فرعی پس از انتخاب واحد اصلی می ­توانید در بخش واحد فرعی واحد دوم را مثلاً تن انتخاب و عدد 1000 را به عنوان ضریب تبدیل درج نمائید. در این صورت در بخش واحد فرعی جمله هر تن برابر 1000 کیلو است را باید تکمیل کنید. برای تعریف واحدهای فرعی دوم و سوم بر روی دکمه­ ی افزودن واحد کلیک کنید و واحدهای دوم و سوم و... را نیز مانند واحد اول وارد نمائید. (اختیاری) 

_ انبار ها:

در این فرم میتوان کالای تعریف شده را به انبار یا انبار های خاص خود اختصاص داد.

ارزش افزوده:

مشمول بودن یا نبودن ارزش افزوده برای یک کالا در این قسمت تعیین می ­شود. اگر کالائی مشمول قانون ارزش افزوده نیست در این بخش آن را غیر مشمول انتخاب نماید تا در محاسبات برای این کالا مبلغ مالیات بر ارزش افزوده درج نشود. انتخاب گزینه ارزش افزوده داخل قیمت نیز به معنی مشمول بودن کالاست با این تفاوت که قیمت اعلام شده ما با ارزش افزوده محاسبه شده است و هنگام صدور فاکتور سیستم درصد ارزش افزوده را از مبلغ اعلام شده جدا و در محل خودش ثبت می­کند.

نکته: در نرم ­افزار ضریب مقدار ارزش افزوده به صورت پیش فرض با درصدهای مربوطه از قبل تعریف شده است و در صورت تغییر قانون نیز قابل تغییر خواهد بود.

- قیمت خرید و قیمت فروش:

عدد وارد شده در قسمت قیمت فروش به عنوان قیمت پیش فرض در لیست قیمت­ های فروش قرار می ­گیرد و هنگام صدور سند فروش می ­توان از آن  به عنوان یکی از لیست­ های قیمت کالا استفاده کرد. پیشنهاد می­ شود قیمت درج شده بر روی کالا را در این قسمت وارد کنید. (اختیاری)

نکته: قیمت پیش فرض خرید زمانی کاربرد دارد که کالائی از یک تأمین ­کننده و با توافق و قیمت مشخص تأمین می­ شود. عدد وارد شده در قسمتقیمت خرید هنگام ثبت قیمت خرید خودکار ظاهر می ­شود.

​ 

سایر مشخصات: (اختیاری)

- نقطه سفارش:

در صورت وارد کردن عددی در بخش "نقطه سفارش" وقتی موجودی کالای انبار به عددی که در این قسمت وارد نموده ­اید؛ برسد، در قسمت هشدارها در صفحه ­ی اصلی سیستم اعلام می کند تا از آن کالا سفارش انجام گیرد.

گزینه "میزان سفارش" پیشنهاد تعداد نیاز به خرید است؛ هنگامی که پس از رسیدن موجودی به نقطه سفارش قصد شارژ یا خرید آن کالا را داشته باشید.

نکته:

  • عدم درج هیچ عددی به معنی عدم کنترل نقطه سفارش است. درج رقم صفر به معنی سفارش در نقطه موجودی صفر برآورد می­ شود.
  • در گزینه "سازنده" نام شرکت سازنده محصول را وارد نمائید.
  • در گزینه "مدل" می­ توانید نام مدل کالا را وارد نمائید.
  • در گزینه "قفسه" می ­توانید قفسه پیش فرضی که این کالا در آن نگهداری می­ شود را برای دسترسی سریع­تر ذکر نمائید.

ویژگی:

_ نام ویژگی:

در این فیلد میتوان نام ویژگی به عنوان مثال )سایز - برند -رنگ)را انتخاب نموده سپس در فیلد رو به روی آن مقادیر یا نوع ویژگی را ثبت نمائید. برای اضافه نمودن ویژگی های بیشتر بر روی افزودن ویژگی بیشتر کلیک تا فیلد های بیشتری برای وارد نمودن ویژگی به شما بدهد.  بعد از ثبت نمودن ویژگی هادر فرم لیست ویژگی, کالای تعریف شده را با تمام ویژگی هایی را که برای آن ثبت شده است نشان میدهد و میتوان کالای دارای ویژگی را به صورت کامل مشاهده نمود.

چنانچه توضیحی در خصوص کالا وجود داشته باشد؛ می­ توانید در کادر مربوط به "توضیحات" درج نمائید (اختیاری) و سپس بر روی گزینه "ثبت" جهت ذخیره کلیک ­نمائید.