topic
حسابداری
دریافت و پرداخت
خرید و فروش
انبار
عمومی و تنظیمات
سامانه رشد آموزش و پرورش

مغایرت بانکی

تعریف حساب­های بانکی

در قدم اول لازم است حساب­های بانکی را که قصد مغایرت­گیری آن­ها را دارید در نرم­افزار تعریف نمائید. برای این کار از مسیر ذیل اقدام کنید.

  • مسیردسترسی به فرم:

 صفحه اصلی حسابداری ← مغایرت بانکی

 با زدن این گزینه لیست حساب­های بانکی باز می­شود و مطابق با قواعد کلی با کمک گزینه ی بانک جدید می­توانید حساب­های بانکی را که قرار است برای آن­ها مغایرت­گیری انجام دهید از طریق فرم زیر تعریف نمائید:

 

کد و تاریخ ثبت به شکل خودکار درج می­شود. نام بانک و تاریخ شروع مغایرت­گیری و موجودی بانک را در تاریخ شروع مغایرت­گیری و... وارد نموده و برروی گزینه ی"ثبت" کلیک نمائید.

 

ورود اطلاعات گردش بانک: 

پس از تعریف بانک، با گزینه ی "ورود دستی اطلاعات گردش بانک" می­توانید از روی گردش بانک استعلام شده اطلاعات سمت بانک را وارد نمائید. این اطلاعات مشابه پرینت اخذ شده از گردش بانک واقعی خواهد بود و بدیهی است سمت بدهکار و بستانکار آن به نسبت گردش حساب­های ما برعکس است.

فرم ورود اطلاعات دستی گردش بانک در ذیل نمایش داده شده است.

ورود اطلاعات گردش بانک: به صورت خودکار

در خیلی از مواقع اطلاعات گردش بانک زیاد است و مناسب است به جای ورود دستی از طریق فایل بانکی وارد سیستم شود.  فایل را می­توانید از بانک یا از سایت بانک دریافت نمائید.

فایل­های بانکی مختلف الگوهای مختلف دارند که لازم خواهد بود ابتدا نمونه فایل گردش بانکی که در نرم افزار حسابداری قیاس وجود دارد را دانلود نمود و سپس اطلاعات فایل گردش بانک را در آن ذخیره نمود و در انتها در همین فرم ورود اطلاعات گردش بانک بارگذاری کرد، تصاویر زیر به فهم این موارد کمک می نماید:

نحوه دریافت فایل نمونه جهت مغایرت گیری

 

مغایرت گیری:

جهت مغایرت­ گیری از یک حساب بانکی­، در منوی حسابداری بر روی گزینه­ی "مغایرت­ گیری" کلیک نمائید. پس از آن فرم زیر ظاهر می­شود.

 

لیست سمت راست لیست گردش حساب بانکی ثبت شده در نرم­افزار و لیست سمت راست گردش حساب اعلام شده توسط بانک است که به واسطه فایل وارد سیستم شده است.

برای مغایرت­گیری لازم است ردیف­های گردش یکسان در دو لیست را انتخاب و اصطلاحاً با هم پاس کنید.

برای این کار از لیست سمت چپ از زبانه­ی اقلام باز  بر روی یکی از ردیف­ها قرار گرفته و از لیست سمت راست معادل همان گردش را از زبانه­ی اقلام باز  پیدا نموده و تیک­دار نمائید تا انتخاب شود. حال برای پاس شدن این دو ردیف با هم بر روی گزینه­ی مغایرت­گیری کلیک نمائید. بعد از پاس شدن هر دو ردیف رنگ آن­ها تغییر می­کند.

این کار را تا جائی که همه گردش­های هر دو طرف با هم پاس شوند باید ادامه دهید. در صورت عدم وجود مغایرت تمام گردش­های دو طرف باید پاس شوند و در صورت وجود ردیفی در هر یک از لیست­ها که در لیست مقابل معادل نداشته باشد به معنی مغایرت خواهد بود.

در صورتی که در سمت گردش بانک، موردی در اقلام باز داشته باشید بدین معنی است که رویداد مالی در بانک اتفاق افتاده است که ثبت نکرده­اید.

در صورتی که در سمت گردش حساب مورد اقلام باز داشته باشید، بدین معنی است که رویدادی که در اسناد حسابداری ثبت کرده­اید در بانک هنوز اتفاق نیافتاده و یا این که ثبتی که انجام داده­اید، درست نیست.

چون گردش بانک همیشه مطابق واقعیت است، راهکار رفع مغایرت همیشه اصلاح ثبت­های حسابداری خواهد بود. بر این اساس بسته به مورد نسبت به رفع مغایرت در اسناد حسابداری ثبت شده در سیستم اقدام نمائید.

 

گزارش­گیری مغایر­ت­ها:

چنانچه در فرم لیست بانک­ها برای مغایرت­گیری گزینه ی "گزارش" را کلیک نمائید، گزارشات مربوط به مغایرت بانک به اسناد مالی و سایر گزارشات لازم را می­توانید اخذ نمائید.