topic

بستن حساب های دائم در نرم افزار قیاس پلاس چگونه صورت می گیرد؟

حسابهای دائمی همانطوری که از نامشان پیداست فقط مربوط به یک دوره مالی نبوده و مانده آنها به دوره مالی بعد انتقال می یابد.


در پایان هر دوره مالی ، حسابهای دائمی مانده گیری می شوند سپس مانده های جدید در ترازنامه پایان دوره منعکس گردیده ، به دوره مالی بعد نقل می گردند . توجه داشته باشید قبل از ثبت سند اختتامیه ، می بایست حساب های موقت (سود و زیانی) را ببندید و مانده آن ها را به حساب سود و زیان انتقال دهید.

 

برای بستن حساب های دائم، از زیرسیستم حسابداری، وارد فرم عملیات پایان سال شوید.

در این فرم سربرگ دوم مربوط به سند اختتامیه است(1) ، پس از انتخاب تاریخ ثبت سند(2)، بر روی گزینه ی " عملیات سند "کلیک نمائید(3) سپس گزینه ی" محاسبه سند اختتامیه"را انتخاب نموده(4) با این کار لیست آرتیکل های سند حسابداری اختتامیه، در کادر سمت چپ، نمایش داده می شود.(7)

برای مشاهده سند اختتامیه در فرمت سند حسابداری و اعمال تغییرات بر روی آن، می توانید از گزینه "انتقال به فرم سند حسابداری" استفاده نموده و از همان فرم نسبت به ثبت آن اقدام نمائید. (6)

همچنین می توانید بدون انتقال به فرم حسابداری، تنها با گزینه "ثبت سند محاسبه سند اختتامیه"، نسبت به ثبت سند فوق اقدام نمائید.(5)

نکته ای که باید به آن توجه نمود آن است که نرم افزار حساب های معینی که در سرفصل حساب ها با عنوان ترازنامه ای شناسایی شده اند را محاسبه و مانده آن ها را با معین اختتامیه و افتتاحیه تراز می نماید. لذا در صورت عدم تراز بودن سند حتما به وضعیت حساب های کل سری بزنید و بررسی کنید محل ترازنامه آن ها به درستی تنظیم شده باشد.