topic
حسابداری
دریافت و پرداخت
خرید و فروش
انبار
حقوق و دستمزد
عمومی و تنظیمات
دانش نامه عمومی فناوری اطلاعات
حسابداری مالیاتی - سامانه مودیان

منظور از وضعیت رهگیری در تعریف کالا چیست و چگونه می توان از آن استفاده نمود؟

وضعیت رهگیری کالاها در نرم افزار قیاس پلاس به سه صورت سریال کالا و پارت ورود و تاریخ انقضا قابل استفاده می باشد:

شما می توانید برای یک کالا ترکیب زیر را انتخاب کنید و در زمان ورود و خروج کالا، نرم افزار کنترل لازم را انجام دهد.

سریال - پارت ورود - تاریخ انقضا - سریال و تاریخ انقضا - پارت ورود و تاریخ انقضا

     1.سریال

شماره سریال محصولات معمولا یک عدد 13 رقمی است و بین کاراکترهای آن هیچ فاصله ای وجود ندارد. که می توانید آن را برروی جعبه کالا مشاهده نمائید.(همانطور که در تصویر نشان داده شده است)

نکته: توجه داشته باشید سریال کالا منحصر به فرد می باشد و امکان ثبت دوکالا با یک سریال مشابه وجود ندارد.

      2.پارت ورود

در تعریف کالا زمانی از پارت ورود استفاده نمائید که رهگیری وضعیت تعداد مشخصی کالا که در شرایط مشخصی وارد انبار شده اند ،حائز اهمیت باشد. بطور مثال وقتی خرید یک مجموعه از کالاها با قیمت بخصوصی صورت می گیرد و برای صاحبان کسب و کار پیگیری وضعیت موجودی این کالاها و یا سود و زیان ناشی از خرید و فروش این کالاها ضروری و مهم باشد.

برای اختصاص وضعیت رهگیری به کالا هنگام تعریف، ابتدا وارد فرم تعریف کالا در انبار شوید.

جهت انتخاب رهگیری به صورت "سریال " در هنگام تعریف کالا، وضعیت رهگیری را روی سریال قرار دهید و پس از تکمیل سایر اطلاعات برروی گزینه "تایید" کلیک نمائید.

هنگام صدور فاکتور خرید برای کالای دارای سریال، پس از انتخاب شناسه ی کالا پنجره ای نمایش داده می شود که در آن می توانید سریال کالاها را به صورت 1- تکی و 2- سری وارد نموده و با استفاده از گزینه ی"اضافه به لیست" سریال ها را اضافه نموده و بر روی گزینه ی"ثبت" کلیک نمائید. (برای ورود کالاها به صورت سری، در قسمت "از سریال"، اولین  سریال و در قسمت "تعداد"، تعداد موردنظر را وارد نمایید با انتخاب گزینه ی "اضافه به لیست" با توجه به تعداد تعیین شده سیستم اولین سریال وارد شده را بعلاوه یک نموده و سریالها را در لیست سریالها نمایش می دهد. سپس برروی گزینه " ثبت" کلیک نمائید. 

 

و پس از نمایش کالاها در فرم خرید، فاکتور را ثبت نمائید.

برای فروش کالاهای دارای سریال نیز پس از انتخاب شناسه کالا،  پنجره ای به شما نمایش داده می شود که می توانید به صورت 1- تکی و 2- سری کالاها را به لیست اضافه نموده و ثبت نمائید.

نکته: در صورتی که خروج به صورت تکی باشد در منوی باز شده در قسمت سریال، سریال موردنظر را انتخاب و با استفاده از گزینه ی "اضافه به لیست" ان را به لیست سمت چپ اضافه نمائید. و زمانی که خروج به صورت سری باشد در قسمت "از سریال" اولین سریال را وارد نموده و در قسمت "تعداد"، تعداد موردنظر را وارد و اضافه به لیست نمائید.

پس از نمایش کالاها در فرم فروش، فاکتور را ثبت نمائید.

جهت گزارش گیری و مشاهده سریال کالاها و تعداد ورود و خروج کالا از قسمت انبار، می توانید از مرور ترکیبی استفاده نمائید.

 

در "سطح"  بر روی "کالا" کلیک نموده و نام کالا را جست و جو نمائید، سپس در "ریز" بر روی رهگیری کلیک نموده و سریال کالاها و مقدار ورود و خروج را مشاهده و در صورت نیاز گزارش گردش تهیه نمائید.

برای انتخاب رهگیری به صورت پارت ورود، در تعریف کالا از منوی انتخابی گزینه ی "پارت ورود" را انتخاب  و تایید نمائید.

هنگام صدور فاکتور خرید پس از انتخاب شناسه کالا، پنجره ای باز می شود که در آن می توانید نام پارت را به عدد یا حروف وارد نموده و تعداد کالای تشکیل دهنده پارت را وارد و با استفاده از گزینه ی "اضافه به لیست" آن را به لیست اضافه و ثبت نمائید.

پس از نمایش کالاها در فرم خرید، فاکتور را ثبت نمائید.

هنگام صدور فاکتور فروش نیز پس از انتخاب کالا پنجره ای به شما نمایش داده خواهد شد که در آن می توانید انتخاب نمائید که از هر پارت چه تعدادی فروش رفته است و با استفاده از "اضافه به لیست" تعداد را وارد و ثبت نمائید.

پس از نمایش کالاها در فرم فروش، فاکتور را ثبت نمائید.

جهت گزارش گیری از پارت ها و تعداد ورود و خروج کالا می توانید از مرور ترکیبی انبار استفاده نمائید. در "سطح"  بر روی "کالا" کلیک نموده و نام کالا را جست و جو نمائید، سپس در "ریز" بر روی رهگیری کلیک نمائید. دراین صورت  پارت کالاها و مقدار ورود و خروج را مشاهده و گزارش گردش تهیه نمائید.