topic

قواعد و شرایط سرورهای مورد نیاز برای نرم افزار تحت وب قیاس پلاس

از عواملی که در بهبود اجرای نرم افزار حسابداری تحت وب قیاس پلاس مؤثر است، می‎توان به نوع پردازش گر سرور، میزان حافظه و فضای ذخیره‌‎سازی آن، نوع و تعداد کارت‌های شبکه‌ی آن، تعداد کلاینت‎ها، حجم اطلاعات، تعداد سیستم‌ها، توپولوژی شبکه و مشخصات سخت‎افزاری شبکه و هر یک از کلاینت‎ها اشاره کرد.

در این سند به مشخصات سخت افزاری سرور(ها) در وضعیت حداقلی (Minimum) جهت بهره‌برداری مناسب از نرم‌افزار تحت وب قیاس پلاس اشاره می‎شود.

 

تعاریف:

کاربر/ کاربران:

استفاده‌کنندگان شامل حسابداران، فروشندگان، انبارداران و سایر کارکنان می‌باشند که در راستای انجام فعالیت‌های کاری از نرم‌افزار استفاده می‌کنند. توجه داشته باشید این تعداد برابر کلاینت هایی  است که همزمان از نرم افزار استفاده می کنند نه تعداد کابران تعریف شده در نرم افزار.

 

مشخصات حداقلیMinimum Requirements  سخت‌افزار:

 حداقل مشخصات سخت‌افزاری سمت سرور است که نرم‌افزار می‌تواند بر روی آن نصب و اجرا شود.

 

سرور فیزیکی Physical server:

سروری است که به صورت فیزیکی در محلی از سازمان نگهداری می‌شود و دارای مشخصات حداقلی سخت افزاری و نرم‌افزاری متناسب با تعداد کاربر ذکر شده در این سند باشد.

 

سرور مجازی Virtual Machine  :

سرور مجازی دقیقا همانند یک سرور فیزیکی مستقل و با همان سطح دسترسی عمل می‌کند با این تفاوت که امکان استقرار چند عدد سرور مجازی بر روی یک یا چند سرور فیزیکی وجود دارد. به عبارت بهتر با استفاده از تکنولوژی‌های مجازی‌ سازی مانند VMware  و با بهره‌گیری از سخت‌افزارهای پر قدرت و پیشرفته، یک سرور فیزیکی به چندین سرور مجازی VM  با امکانات مختلف تقسیم می‌شود. هر سرور مجازی بنا بر تنظیمات و یا کانفیگ اولیه، سهم خاصی از منابع سرور از قبیل پردازنده CPU، حافظه اصلی RAM , فضای دیسک سخت HDD ، پهنای باند و … را به صورت اختصاصی و تضمین شده در اختیار می‌گیرد.

در تنظیم این سند مشخصات سرورهایی که پیشنهاد شده است می‌تواند فیزیکی و یا مجازی باشد.
همچنین در صورت نیاز به کارایی بالا و امنیت سیستم های نرم افزاری، هنگامی که تعداد کاربرانِ همزمان زیاد باشند، بهتر است از سرورهای قدرتمند موجود در بازار استفاده شود، مانند: سرورهای آماده HP یا سرورهای super micro و ... .

Server : 

سروری است که بر روی آن برنامه‌های کاربردی تحت وب قرار می‌گیرد و از طریق Internet Information Services - IIS  این برنامه در اختیار کامپیوترهای دیگر قرار می‌گیرد.

 

Database Server: 

سروری است که روی آن پایگاه داده SQL server نصب می‌‌گردد.

 

سرور مورد نیاز نرم افزار قیاس پلاس (تحت ویندوز) :

 

 

 

سرور مورد نیاز نرم افزار قیاس پلاس (تحت وب) :

برای استقرار نرم‌افزار تحت وب قیاس پلاس یک سرور با ویژگی های ذکر شده در ادامه پیشنهاد میشود. بر روی این سرور sql server نصب خواهد شد و بانک های اطلاعاتی برای ذخیره داده ها راه اندازی می شود. همچنین برای دسترسی به نرم افزار از طریق وب، تنظیمات Internet Information Services - IIS  انجام خواهد شد

نرم افزار تحت وب قیاس با تکنولوژی 7 core net. توسعه داده شده است و در این تکنولوژی بهینه سازی استفاده از منابع سرور و کلاینت به نسبت تکنولوژی های قبل تر در سطح بالایی قرار دارد. همچنین بسیاری از component های نرم افزار و سیاستهای طراحی فرم‌ها برای استفاده از منابع کلاینت و انتقال کمتر بار بر روی سرور بهینه سازی شده اند. مشخصات سرور مورد نیاز به نوع کار و حجم کاری که از نرم افزار انتظار میرود بستگی دارد و برآورد دقیق نیاز به کارشناسی دارد و ولی در یک نگاه کلی پیشنهاد تهیه سرور بسته به کلیات برآوردی ذیل ارایه میشود. به عنوان یک سیاست مناسب و از الزامات ارتقا امنیت داده ها در صورت امکان پیشنهاد میشود سرور دیتابیس (ترجیحا با قدرت IO بیشتر) و سرور IIS  (ترجیحا با قدرت پردازش بیشتر) از همدیگر مستقل تهیه شوند و دسترسی به سرور دیتابیس کامال محدود به سرور IIS شده و اینترنت روی آن وجود نداشته باشد.

در ذیل سه سطح از نیاز و سه مدل سرور پیشنهاد شده است. بدیهی است عدد ها و برآرود ها برای سادگی است و قدرت سرور برای پیک کاری مشتری در نظر گرفته شده است. سرور1 برای شرکت حدود 100 نفر پرسنل و سرور 2 برای شرکت حدود 300 نفر پرسنل و سرور 3 برای شرکت های باالی 500 نفر پرسنل مناسب است. برای شرکتهای چند هزار نفر پرسنل نسخه ارتقا یافته تر سرور 3 و تعدد سرورها میتواند جوابگو باشد.

مشخصات سرور مورد نیاز قیاس تحت وب

 

کلاینت نرم افزار قیاس پلاس

روی سیستم های کلاینت قیاس پلاس هیچ نرم افزاری نصب نمی شود و تنها از طریق تایپip  سرور و یا ip valid اتصال به نرم افزار صورت می گیرد.

توجه داشته باشید در صورت استفاده از نرم افزار در خارج از شبکه، می بایست اتصال به اینترنت برقرار باشد.  

 

 

استفاده از نرم افزار در شبکه داخلی

برای استفاده از نرم افزار تحت وب در داخل شبکه می بایست ارتباط شبکه بین سیستم های کلاینت با سرور برقرار باشد.

جهت حصول سرعت و کارایی مناسب عملکرد نرم‎افزار‎ها استفاده از شبکه کابلی در سمت سرور توصیه می‎شود.

انجام تنظیمات مربوط به شبکه به نحوی که ارتباط کامپیوترها از طریق پروتکل TCP/IP برقرار بوده و دسترسی به منابع و فایل‎های مورد نیاز برروی سرور قابل تنظیم باشد.

تخمین پهنای باند مورد نیاز در سمت سرور و ترافیک شبکه بستگی به میزان استفاده کاربران، ترافیک مورد تقاضا و سیاست‎های Upload و Download و … دارد ولی به طور عمومی ترافیک شبکه در حالات زیر تخمین زده می‎شود. آنچه برای عملکرد بهینه نرم‎افزارها مورد توجه می‎باشد سرعت ارسال داده های سمت سرور به کلاینت ها و سرعت دریافت اطلاعات از کلاینت ها است.

 

 

 

در صورت استفاده کاربران (کلاینت ها) از نرم افزار از طریق اینترنت و با استفاده از ip valid، پهنای باند مورد نیاز برای فراخوانی قسمت های مختلف نرم‌افزار حداقل 1 Mbps  پیشنهاد می‌شود.

 

نکاتی درخصوص راه اندازی سرورها

در خصوص سرور نرم افزار حسابداری پیشنهاد می‎گردد حتی الامکان سرور تنها برای میزبانی نرم‌افزار تحت وب قیاس پلاس  اختصاص داده شود و حتماً توسط نرم‌افزارهای Anti-Virus به روز، محافظت گردد. نصب و تنظیمات پایگاه داده sql و پیکربندی نرم‎افزار  IIS، توسط متخصصین شرکت قیاس انجام خواهد شد.

 به منظور جلوگیری از هرگونه اشکال احتمالی از نصب نرم‌افزارهای متفرقه و غیر ضروری و همچنین ارتقاء نرم‎افزارهای مرتبط با نرم‌افزار و سیستم عامل بدون هماهنگی با کارشناسان نرم افزار قیاس خودداری شود.

موارد ذیل از مواردی است که باعث افزایش کارایی و بهره‎وری نرم‎افزارها و کاهش خطرات امنیتی از امکانات سخت افزار سرور می‌‌شود که حتماً می بایست مورد توجه قرار گیرد.

  • نسخه پشتیبان از پایگاه داده نرم‌افزار در بازه های زمانی معین تهیه شود و حتما نسخه ای از این فایل ها در خارج از سیستم سرور نگهداری شود که در صورت خرابی سرور یا مشکلات دیگر، اطلاعات قابل بازیابی باشند.
  • با توجه به اینکه نرم افزار تحت وب بر روی شبکه با استفاده از ip سرور قابل دسترسی است پیشنهاد می‎گردد به منظور جلوگیری از مشکلات بعدی ناشی از تغییرات شبکه، یک آی پی ثابت ip static  و یا یک نام خاص برای سرور در   DNS سازمان تعریف شود و آدرس‎ دهی به نرم‎افزار از طریق این آدرس انجام شود تا محدودیت تغییرات آدرس مرتفع شود.
  • در صورتی که میخواهید از خارج سرور به نرم افزار تحت وب دسترسی داشته باشید می بایست آدرس یکتا یا همان ip valid از سرویس دهنده اینترنت خود، تهیه نمایید. در غیر اینصورت نرم افزار تحت وب تنها در شبکه داخلی قابل دسترسی خواهد بود.
  • همچنین در صورت استفاده از ip valid نیاز است در تنظیمات مودم port forwarding  انجام شود. فوروارد پورت به شما این امکان را می‌دهد که سیستم ‍‌‌های شبکه داخلی شما از بیرون شبکه به عنوان مثال از طریق اینترنت قابل دسترس باشند. پورت مورد استفاده نرم افزار قیاس پلاس تحت وب، پورت شماره 80 می باشد.