topic
حسابداری
دریافت و پرداخت
خرید و فروش
انبار
حقوق و دستمزد
عمومی و تنظیمات
دانش نامه عمومی فناوری اطلاعات
حسابداری مالیاتی - سامانه مودیان

معنی و کاربرد سند مبنا و مبنا شدن اسناد در سیستم خرید و فروش چیست وچگونه می توان از روی سند مبنا، سند دیگری صادر کرد؟

در صورتی که برای نوع سند در هنگام تعریف آن، مبنا تعیین کرده باشید، هنگام ثبت آن سند دکمه ای همانند تصویر ( انتخاب از فاکتور...) اضافه خواهد شد.

در صورتی که در سال مالی جاری برای طرف حساب انتخاب شده، فاکتور با استفاده از مبنا ثبت شده باشد، با کلیک بر روی دکمه فوق، صفحه ی انتخاب از فاکتور  باز می شود که در کادر سمت راست لیست اسناد ثبت شده برای طرف حساب، و در کادر سمت چپ ریز آرتیکل های مربوط به همان سند نمایش داده می شود.

برای انتخاب کل سند، بر روی آیکن دو فلش کلیک نمائید. در صورتی که می خواهید یک یا چند ردیف از فاکتور را انتقال دهید در کادر سمت چپ بر روی آن قرار گرفته و با کلیک بر روی آیکن تک فلش، آن ها را به کادر پایینی منتقل کنید، سپس دکمه تأئید را کلیک نمائید.

با این کار فاکتور مبنای ثبت شده به فرم فعلی منتقل می شود و می توانید با گزینه های ثبت و تسویه یا ثبت نقدی، فاکتور خود را نهائی نمائید.

توجه داشته باشید در صورتی که سندی را بر مبنای سند دیگری ثبت کرده باشید، امکان ویرایش و حذف سند اولیه وجود نخواهد داشت و برای اعمال هرگونه تغییری ابتدا باید سند ثانویه را حذف و در صورت نیاز مجدداً ثبت نمائید.