topic
حسابداری
دریافت و پرداخت
خرید و فروش
انبار
حقوق و دستمزد
عمومی و تنظیمات
دانش نامه عمومی فناوری اطلاعات
حسابداری مالیاتی - سامانه مودیان

لزوم صدور سند اختتامیه انبار برای چیست و نحوه ی صدور آن در سیستم انبار به چه نحو می باشد؟

لزوم صدور سند اختتامیه انبار برای چیست و نحوه ی صدور آن در سیستم انبار به چه نحو می باشد؟

گردش طی سال کالا در انبار ها باعث شکل گرفتن موجودی کالا می شود. بدیهی است که موجودی که نرم افزار اعلام می کند ممکن است با موجودی که در واقعیت در انبار وجود دارد، متفاوت باشد که علت آن می تواند عدم ثبت ورود یا خروج کالا یا ثبت اشتباه ورود و خروج کالا باشد.

برای اصلاح این مغایرت عملیات انبار گردانی انجام می شود؛ که در این عملیات موجودی واقعی انبارها شمارش شده و با موجودی اعلامی نرم افزار مطاابقت داده شده و در انتها اصطلاحاً سند کسری و اضافه انبار را صادر می کنیم. دقت نمائید که سند کسری یا اضافی مستقیماً روی سود و زیان حساب های سالیانه تأثیر می گذارد و عدم شناسایی و ثبت سند کسری و اضافی باعث انتقال مغایرت در موجودی ها  می شود و به تبع آن سود و زیان را به سال بعد منتقل می کند.

پس از ثبت سند کسری و اضافه انبار موجودی های انبار مطابق واقعیت می شود اصطلاحاً موجودی انبار را بسته و به سال بعد منتقل نمائید.

صدور سند اختتامیه انبار برای سال جاری و معادل آن سند افتتاحیه انبار برای سال جدید توسط سیستم انبار قیاس پلاس به صورت خودکار انجام می شود و در حقیقت یک سند خروج کالا به اندازه تمام موجودی های انبار در سال جاری ثبت و مساوی آن یک سند ورود انبار در سال جدید ثبت می شود. نرم افزار دقیقا یکی بودن این دو سند را کنترل کرده و علاوه بر تعداد مبلغ محاسبه شده بابت قیمت تمام شده خروج را روی ریز سند اختتامیه سال جاری و به ریز کالا به سند افتتاحیه سال جدید منتقل می کند.

دلیل صدور این دو سند علاوه به رعایت اصول حسابداری ایجاد استقلال در عملیات در دو سال متوالی است و با صدور این سند اطلاعات انبار سال جدید دیگر ارتباطی به اطلاعات سال قبل پیدا نمی کند و حتی به فرض حذف کل اطلاعات  سال جاری سال جدید متاثر نمی شود.


نکته مهم: پس از صدور سند اختتامیه در انبار سال جاری دیگر هیچگونه عمیات انبار در سال جاری نباید انجام شود.

 

جهت صدور سند اختتامیه می توانید به روش ذیل عمل نمائید:

روی آیکن اختتامیه انبار کلیک نموده تا صفحه زیر نمایان گردد.

 

در فرم اختتامیه انبار موارد زیر را به ترتیب انجام دهید:

1- فیلدهای مربوط به تاریخ سند، انبار مربوطه و طرف حساب مورد نظر را تکمیل نمائید.

2- بر روی فیلد "محاسبه و انتقال به فرم صدور سند انبار" کلیک نمائید، تا فرم مربوط به ثبت سند انبار باز شود.

 

اگر در انبار مربوطه کالا یا کالاهایی موجودی منفی داشته باشد فرم زیر باز شده و مشخصات آن کالاها نمایش می گردد.

در این صورت در فرم فوق باید بر روی آیکن "محاسبه  اقلام منفی و انتقال به فرم صدور سند انبار" کلیک نمائید تا فرم رسید انبار نمایان شده و نسبت به ثبت سند اصلاحی انبار برای کالاهای موجودی منفی اقدام گردد.


نکته: در صورتی که محاسبات ریالی کردن انبار شما درست انجام شده باشد و مشکل تعدیل ریال انبار نداشته باشید و حساب موجودی کالا در سیستم حسابداری را فقط به واسطه سیستم انبار گردش داده باشید؛ پس از صدور سند حسابداری برای سند اختتامیه انبار حساب موجودی کالای شما در حسابداری باید صفر  یا در حد چند ریال شود. ( عدد مانده در حد چند ریال مربوط به روند ریال در محاسبات است و مشکلی ندارد)