topic
حسابداری
انبار
عمومی و تنظیمات
دانش نامه عمومی فناوری اطلاعات
نمونه پروژه عملی سیمرغ

هنگام خرابی سخت افزار یا حمله ویرس ها و از بین رفتن اطلاعات چه کاری باید انجام داد؟

هنگام خرابی سخت افزار یا حمله ویرس ها و از بین رفتن اطلاعات چه کاری باید انجام داد؟

 

مهمترین مرحله در صورت بروز مشکل سخت افزاری شناسائی سخت افزار معیوب است. در اغلب موارد بروز مشکل سخت افزاری همراه با روشن نشدن سیستم است. در این گونه موارد بر روی مادر بورد (Motherboard) سیستم بلندگوی کوچکی به اندازه ی یک بند انگشت وجود دارد که با صدای بوق هشدارهای متفاوتی تولید می کند.

اگر به تازگی سیستم را نصب کرده اید و هنگام روشن شدن کامپیوتر هیچ علامتی بر روی صفحه نمایش ظاهر نمی شود و برق مادر بورد صدای اخطار می رسد، مشکل از شناسائی نشدن اسلات رم است. بلندگوی مادر بورد برای شناسائی خطاهایی طراحی شده است که مانع از لود شدن Bios و نمایش اخطار بر روی صفحه نمایش می شوند.

خطاهایی در سخت افزارهای حیاتی مانند رم  و سی پی یو یا  اشکال در مادر بورد فقط توسط بلندگوی مادر بورد قابل شناسائی اند، چون مانع از روشن شدن سیستم می شوند. تمام لپ تاپ ها، این بلندگو را به صورت پیش فرض دارند.

 

بر روی pc  ها هم این بلندگو معمولاً به همراه اقلام کیس یا در برخی مدل ها به همراه مادر بورد  عرضه می شوند که باید در محل مناسب بر روی مادر بورد نصب گردد. برای اطلاعات بیشتر درباره ی انواع صداهای خطا و معانی آن ها به دفترچه مادر بورد خود مراجعه نمائید.

 

اما سخت افزارهای دیگری که برای روشن شدن سیستم حیاتی نیستند مشکلات خود را به گونه ای دیگر بیان می کنند. به عنوان مثال اگر هارد سیستم شما به صورت جدی صدمه دیده باشد، خطای خود را هنگام روشن شدن سیستم با عنوان S.M.A.R.T گزارش خواهد کرد. برای اطلاعات دقیق تر به راهنمای مادر بورد خود مراجعه نمائید.

 

البته تکنولوژی خطایابی های S.M.A.R.T در صورتی کار خواهند کرد که در مادر بورد فعال باشد که به صورت پیش فرض در برخی مادر بوردها فعال است.

 

در صورت مراجعه با مد Bad Status درباره هارد خود هر چه سریع تر از اطلاعات هارد خود نسخه پشتیبان تهیه نمائید.

 

از خطاهای راجع به دیگر هاردها بدسکتورها (Bad Sector) هستند که ممکن است باعث فریزر شدن و هنگ کردن سیستم یا از دست دادن اطلاعات شوند. خاموش شدن ناگهانی سیستم و سایر خطاهای سخت افزاری یا نرم افزاری باعث  بروز بد سکتورها می شوند. برای اطلاعات بیشتر می توانید کلمه ی کلید Bad Sector یا بد سکتور را در موتورهای جستجو؛ جستجو کنید.

 

از خطاهای رایج دیگر سخت افزاری می توان به خنک نشدن صحیح CPU اشاره کرد که می تواند باعث فریز شدن سیستم و یا در دماهای بالا، باعث ری استارت شدن سیستم می شود.

 

برای بررسی دمای  CPU خود می توانید از محیط Bios مادر بورد خود و یا در محیط ویندوز با نصب نرم افزار Speccy اقدام نمائید.

 

خطای رایج دیگر صفحه آبی رنگی است که ممکن است دلیلی نرم افزاری مانند تداخل درایوهای نصب شده و یا علت های دیگر نرم افزاری و در برخی موارد علت سخت افزاری مانند حافظه رم را داشته باشد.

 

توجه نمائید که مشکلات سخت افزاری حالت های متنوعی دارند ولی ما در این مقاله سعی کردیم شایع ترین و مداول ترین مشکلات سخت افزاری را بررسی نمائیم.

 

 

 

در صورت ویروسی شدن سیستم چه اقداماتی انجام دهیم؟

 

اکثر بد افزارهای کامپیوتری، خود را به فایل های شما می چسبانند و بر حسب تنظیمات و قابلیت های آنتی ویروسی شما ممکن است فایل های شما پاک شوند و یا در مکانی از حافظه تخلیه شوند.

 

پس به یاد داشته باشید که در هنگام پاک سازی اطلاعات ممکن است برخی فایل های آلوده پاک شوند. اطلاعات ذخیره شده بر روی USB Drive ها متداول ترین نوع این اطلاعات آلوده به بدافزارها هستند.

 

پس اگر اطلاعات ارزشمندی دارید یک کپی از آن تهیه نمائید و یا آن را با یک نرم افزار فشرده ساز مانند win rar آرشیو کنید. ورودی آن پسورد قرار دهید تا آنتی ویروس نتواند به نسخه پشتیبان شما دسترسی پیدا کند.

 

 

 

از چه نوع آنتی ویروسی استفاده نمائیم؟

 

رایج ترین نوع آنتی ویروس ما نسخه تحت سیستم عامل آن هاست که بر روی ویندوز شما نصب می شود و رفتارهای سیستم و برنامه ها را کنترل می کند تا از آلوده شدن به بدافزارها یا بروز اعمال خرابکاری بر روی سیستم شما پیشگیری کند. در صورتی که آنتی ویروس خود را به طور مداوم به روز کنید این روش پیشگیری مطمئن ترین راه برای مقابله با ویروس هاست.

 

اما اگر اقدامات لازم را انجام نداده اید و حال سیستم شما ویروسی شده است و یا بد افزار عملکرد خود آنتی ویروس را غیر فعال کرده و نسخه ی نصبی تحت ویندوز ها قادر به پاکساری سیستم شما نیستند  بهترین گزینه استفاده از نسخه های تحت بوت آنتی ویرویس هاست. قبل از استفاده از این نوع آنتی ویروس ها از اطلاعات مهم خود نسخه پشتیبان تهیه نمائید.

 

نسخه های تحت بوت به طور مستقل از سیستم عامل شما اجرا می شوند. پس بنابراین بد افزارها در این حالت نمی توانند فعالیت کنند و آنتی ویروس تحت بوت می تواند به طور کامل هارد شما را اسکن کند.

 

نسخه ی تحت بوت آنتی ویروس ها ها معمولاً رایگان است و شما می توانید آخرین نسخه آن را از سایت شرکت های سازنده آنتی ویروس ها دانلود و بر روی یک درایو نوری مانند CD یا DVD رایت کنید. سیستم خود را توسط آن بوت کنید.