کریپتو کارنسی و انواع کیف پول‌های بیت کوین

تاریخ انتشار: 1396/11/07

با افزایش بی‌وقفه قیمت بیت کوین با داغ شدن مبحث ارزهای رمزگذاری‌شده و کریپتو کارنسی  همچون بیت کوین، اتریوم، بیت کوین کش و ریپل و سردرگمی کاربران در زمینه انتخاب کیف پول‌های معتبر در این زمینه، نیاز به مطلبی جامع احساس می‌شد. در این مطلب به معرفی انواع کیف پول‌های بیت کوین و ارز رمزها برای افتتاح حساب و نگه‌داری ارزهای دیجیتال می‌پردازیم. قبل از هر چیز لازم به ذکر است که واژه کیف پول در سایت‌های مختلف با عناوین متفاوتی یاد می شود. همچون: وَلِت/والِت (wallet) – کیف پول – آدرس حساب و  ….

این آموزش شامل موارد زیر می‌شود:
1- نحوه کارکرد ولت‌ها
2- معرفی ولت‌های گرم
3- معرفی ولت‌های سرد
4- ویژگی‌های ولت‌ها کریپتو کارنسی

کیف پول دیجیتالی چیست:

کیف پول دیجیتال همچون کیف پول چرمی ست که در جیب نگه می‌دارید، با این تفاوت که این کیف پول محافظ ارزهای دیجیتالی شما است. کیف پول دیجیتالی برای ذخیره‌سازی، ارسال و دریافت ارزهای دیجیتالی همچون بیت کوین، اتریوم و بیت کوین کش استفاده می‌شود.

دسته‌بندی کیف پول‌ها:

ولت‌ها به دودسته گرم و سرد طبقه‌بندی می‌شوند.
نوع اول به اینترنت متصل و آنلاین است و از آن بانام کیف پول “گرم” یاد می‌شود.
دومین نوع کیف پول، به اینترنت متصل نبوده و آفلاین هست و از آن بانام کیف پول “سرد” یاد می‌شود. برای مبالغ زیاد کیف پول‌های سرد بهترین گزینه برای حفظ و نگهداری ارز دیجیتال هستند؛ اما کیف پول گرم روش ساده‌تر و معمول‌تری برای ذخیره‌سازی و نگه‌داری از ارزهای دیجیتال است.
کیف پول‌های سرد، خود شامل دو نوع سخت‌افزاری و کاغذی می‌شوند! کیف پول سخت‌افزاری یک دستگاه فیزیکی بوده و ارزهای دیجیتال و کلیدهای خصوصی (private keys) شمارا در داخل دستگاه ذخیره و حفاظت می‌کند. کیف پول کاغذی نیز همان‌گونه که از نامش پیداست، یک کاغذ معمولی ست که کلیدهای خصوصی شما بر روی آن چاپ‌شده است.
کیف پول‌های گرم نیز شامل نسخه دسکتاپ، نسخه موبایل و کیف پول آنلاین تحت وب می‌شوند.

امنیت ولت‌ها:

کیف پول‌های گرم ازآنجاکه به اینترنت متصل می‌باشند از امنیت پایین‌تری برخوردار هستند.
کیف پول‌های سخت‌افزاری (hardware wallet) و در کنار آن کیف پول‌های کاغذی (paper wallet) امن‌ترین کیف پول‌های بیت کوین هستند. دلیل این امر مشخص هست، این کیف پول‌ها در اختیار شخص قرار داشته و می‌توان آن‌ها را به‌سادگی و با اعتماد کامل نگهداری کرد.
کیف پول‌های سخت‌افزاری در برابر ویروس‌ها و هک شدن مقاوم بوده و کلیدهای خصوصی را نمی‌توان از این دستگاه به‌راحتی برداشت یا سرقت کرد.

نحوه کارکرد ولت‌ها

در کیف پول دیجیتالی هیچ ارزی ذخیره نمی‌شود! به‌عبارت‌دیگر این کیف پول‌ها، واسطی بین شما و شبکه‌ی ارز دیجیتالی مربوطه هستند.
اگر دقیق‌تر و علمی‌تر بگوییم، کلید خصوصیِ ارزِ دیجیتالِ شما که بر روی کیف پول ذخیره‌شده، نشان‌دهنده مالکیت شما بر روی یک کلید عمومی است. کلید عمومی همان آدرسی هست که به‌وسیله آن اقدام به ارسال و دریافت ارز می‌کنید.
در ولت‌های گرم (آنلاین) شما باید در سایت موردنظر ( به‌منظور ساخت کیف پول) با یک ایمیل ثبت‌نام کرده و رمز خود را تعیین می‌کنید. سایت یک گذرواژه خصوصی به شما جهت بازیابی ولت نیز خواهد داد که بسیار حساس بوده و سعی کنید آن را یادداشت کرده و در جای امن نگهدارید.
برای دریافت کریپتو کارنسی ، شما در ولت خود گزینه Receive را فعال کرده و کدی دریافت می‌کنید. این کد را باید برای فروشنده ارسال نمایید. توجه کنید فقط این کد ارسال می‌شود و شما ولت آی دی خود را در اختیار فروشنده قرار نمی‌دهید.
برای انتقال کریپتو کارنسی به دیگران، در ولت خود از گزینه Send استفاده کرده و کدی که طرف مقابل برای شما ارسال کرده را در قسمت مربوطه درج می‌کنید.
برای تبدیل کریپتوها به همدیگر در ولت خود از گزینه Exchange استفاده کنید. عموماً ولت‌ها بابت این تبدیل کارمزدی از شما دریافت می‌کنند.

هر کیف پول از تمامی ارزها پشتیبانی می‌کند؟

خیر! هر کیف پول از یک یا چند ارز مشخص پشتیبانی می‌کند.
برخی از کیف پول‌ها تنها از یک ارز پشتیبانی می‌کنند و برخی دیگر از ده‌ها ارز دیجیتال. متناسب با تعداد ارزهایی که در اختیاردارید و امنیت هریک از کیف پول‌های معرفی‌شده، می‌توانید انتخاب کنید.
به‌طورکلی کارکرد ولت‌های گرم و سرد یکسان هست و هر ولتی چند ارز را پشتیبانی می‌کنند و شما باید برای ارزهای متفاوت ولت‌های متفاوتی را داشته باشید.
در هنگام ایجاد ولت حتماً مسائل امنیتی را رعایت کرده و سیستم خود را به آنتی‌ویروس به‌روز مجهز کنید.
از ولت‌های سرد حتماً بک آب بگیرید تا در صورت نیاز از آن استفاده نمایید. به یاد داشته باشید که هر تراکنشی در شبکه ارزها غیرقابل‌برگشت است. همچنین برای هر ارز می‌توانید از سایت خود ارز ولت‌های مناسب را انتخاب کنید.

کیف پول بلاک چین (blockchain.info)

کیف پول بلاک چین معروف‌ترین، محبوب‌ترین و معتبرترین کیف پول آنلاین بیت کوین هست. این کیف پول جزو قدیمی‌ترین ولت‌های بیت کوین هست که هر شخصی با حضور در دنیای ارزهای دیجیتالی ابتدا با آن آشنا می‌شود. این کیف پول با رابط کاربری ساده و ارائه نرم‌افزار موبایل، محبوب‌ترین ولت گرم در بین کیف پول‌های بیت کوین است.
در ولت بلاک چین بیت کوین‌ها روی سرورهای ابری ذخیره‌شده، بااین‌حال امنیت این کیف پول بسیار بالاست. کیف پول دارای نرم‌افزار IOS ندرویدی و.. نیز هست و سه ارز بیت کوین، اتریوم و بیت کوین کش را پشتیبانی می‌کند

بیت کوین
کریپتو کارنسی