چگونه کارتابل مالیاتی هر شخص استعلام می‌شود؟

تاریخ انتشار: 1401/06/07

چگونه کارتابل مالیاتی هر شخص استعلام می‌شود؟

کارتابل مالیاتی بخشی است که از طریق آن صاحبان مشاغل و اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند با وارد کردن کد ملی یا شناسه ملی خود اقدام به استعلام بدهی مالیاتی خود به صورت الکترونیکی کرده و از طریق آن میزان مالیات و بدهی خود در سازمان مالیاتی کشور را مشاهده کنند.

در حقیقت کارتابل مالیاتی یک راهکار آنلاین و الکترونیکی است که از طریق آن افراد می‌‌توانند از بدهی مالیاتی خود آگاه شده و از آن طریق اقدام به پرداخت میزان بدهی خود کند.

تا پیش از راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی افراد مشمول برای پرداخت مالیات باید فرایند استعلام بدهی مالیاتی را به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه‌های مختلف انوجام می‌‌دادند که از طریق کارتابل مالیاتی مورد انجام قرار می‌گرفت.

این موضوع در کنار گنگ بودن انجام برخی از مراحل و عدم وجود یک راهکارهای یکپارچه باعث می‌شد تا افراد با چالش‌های مختلفی نظیر عدم مشاهده صورت حساب مالیاتی به صورت شفاف و تاخیر در پرداخت مالیات خود مواجه شوند که در نتیجه آن تخلفات مالیاتی و جریمه از طرف سازمان امور مالیات کشور برای آن‌ها در نظر گرفته می‌‌شد. این مسئله در نهایت باعث شد تا سازمان امور مالیاتی کشور طبق قوانین تصویب شده در سال ۱۳۹۸ اقدام به آماده سازی و راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی در سال ۱۴۰۱ کند.

تا پیش از این افراد بسته به نوع شغل خود می‌‌بایست مبلغی را به عنوان مالیات پرداخت می‌‌کردند که از طریق کارتابل مالیاتی انجام می‌‌شد. این مبلغ مالیاتی باید طبق قوانین مصوب و طبق مقرراتی در مدت زمانی مشخص پرداخت می‌شد.

افراد مشمول پرداخت مالیات باید فرایندهای پیچیده‌ای را برای مشاهده صورت حساب‌های مالیاتی خود طی می‌‌کردند تا از آن طریق بتوانند اقدام به پرداخت مالیات در نظر گرفته شده برای آن‌ها در سازمان مالیاتی کشور بکنند.

در سال ۱۴۰۱ توسعه و آماده سازی و ارائه سامانه مودیان مالیاتی راهکاری یکپارچه را برای تمامی مشاغل در نظر گرفت و آن‌ها همگی امکان دسترسی به یک کارتابل یکسان و مشترک را داشته باشند. در حال حاضر کارتابل مالیاتی برای تمامی مشاغل به صورت یکسان در نظر گرفته می‌‌شود که این امر به ساده سازی و تسریع در زمینه مشاهده صورت حساب‌های مالیاتی و پرداخت آن ها می‌‌انجامد.

از طرف دیگر دسترسی به کارتابل مالیاتی یکپارچه هر فرد باعث می‌‌شود تا سازمان امور مالیاتی کشور بتواند به شکل شفاف‌تر و دقیق‌تر فعالیت تمامی شرکت‌ها و ارگان‌ها و سازمان‌ها و نهادهای اقتصادی را زیر ذره‌بین قرار دهد و از آن طریق احتمال بروز تخلف‌های مالیاتی و کم اظهاری‌ها را کاهش دهد.

کارتابل مالیاتی چه چیزی را به هر شخص نشان می‌‌دهد

کارتابل مالیاتی به عنوان یک راهکار آنلاین امکان مشاهده بدهی‌های مالیاتی استعلام بدهی مالیاتی مشاهده صورت حساب مالیاتی و مواردی از این دست را برای افراد فراهم می‌‌کند. از طرف دیگر استعلام مالیات با شناسه ملی برای اشخاص حقوقی و با استفاده از کد ملی برای اشخاص حقیقی از طریق کارتابل مالیاتی فراهم شده است.

کارتابل مالیاتی توسعه داده شده در سامانه مودیان مالیاتی این امکان را فراهم می‌‌آورد تا با استفاده از یک راهکار ساده و صرفاً با دسترسی به یک دستگاه متصل به اینترنت نظیر تلفن‌های هوشمند یا رایانه‌های شخصی یا تبلت‌ها افراد بتوانند به کارتابل مالیاتی دسترسی پیدا کنند و از آن طریق بتوانند صورت حساب‌های مالیاتی و استعلام شرایط مالیاتی خود را در سازمان امور مالیاتی کشور مشاهده کرده و به شکلی سریع و بهینه و بدون وجود محدودیت‌های سابق به شکل یکپارچه و آسان اقدام به پرداخت مالیات در نظر گرفته شده برای کسب و کار خود کند.

مشخصه مهم در سامانه مودیان مالیاتی و کارتابل مالیاتی توسعه داده شده در آن این است که هر شخص می‌‌تواند با استفاده از این راهکار یکپارچه و دسترسی سریع و آسان به یک سرویس اینترنتی اقدام به مشاهده صورت حساب و پرداخت آن کند.

چگونه کارتابل مالیاتی را در سامانه استعلام مالیاتی مشاهده کنیم؟

امروزه به لطف توسعه سامانه مودیان مالیاتی فرایند دسترسی به کارتابل مالیاتی بسیار آسان است کاربران کافی است برای استعلام مالیاتی و دسترسی به کارتابل مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی اقدام به ثبت نام در سامانه کرده و پس از ورود با استفاده است نام کاربری و رمز عبور صورت حساب‌های مالیاتی خود را مشاهده کنند.

برای دسترسی به کارتابل مالیاتی کافی است وارد سایت سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی اینترنتی tax.gov.ir شده و از آن طریق اطلاعات مربوط به صورت حساب مالیاتی را مشاهده کنید. نکته مهم در مورد کارتابل مالیاتی این سامانه این است که افراد می‌‌توانند با استفاده از درگاه ملی خدمات الکترونیک اقدام به پرداخت صورت حساب‌های مالیاتی خود کنند.

مهمترین مشخصه و مزیت استفاده از کارتابل مالیاتی در سامانه استعلام بدهی مالیاتی این است که فرایند دسترسی به آن و انجام فرآیندهایی نظیر پرداخت و مشاهده صورت حساب در آن بسیار آسان است و افراد برخلاف سوابق دیگر نیازی به پر کردن مراحل پیچیده برای مشاهده صورت حساب پرداخت مالیات ندارند این موضوع باعث می‌شود تا افراد بتوانند در سریع ترین زمان ممکن و با طی کردن ساده‌ترین و کوتاه‌ترین شیوه‌های مربوط به دسترسی به سرویس‌های آنلاین امکان مناسب برای پرداخت مالیات و همچنین دریافت محرک‌های تشویقی به خاطر پرداخته به موقع صورت حساب مالیاتی را داشته باشند.

برای مشاهده کارتابل مالیاتی در سامانه استعلام بدهی مالیاتی چه چیزهایی نیاز است؟

برای مشاهده کارتابل مالیاتی در سامانه استعلام بدهی مالیاتی کافی است افراد در این سامانه ثبت نام کرده و نام کاربری و رمز عبور خود را پیدا کنند. گفتنی است فرآیند ثبت نام در این سامانه بسیار آسان است و پس از وارد شدن به سایت سامانه استعلام بدهی مالیاتی با وارد کردن شناسه ملی مربوط به اشخاص حقوقی و کد ملی برای اشخاص حقیقی و وارد کردن شماره تلفن و برخی اطلاعات دیگر اقدام به ثبت نام در این سامانه کرده و پس از آن وارد کارتابل مالیاتی بشوند.

پس از وارد شدن به کارتابل مالیاتی افراد می‌‌توانند به شکل سریع و بدون طی کردن فرایندهای پیچیده اقدام استعلام مالیات با شناسه ملی و کد ملی خود کنند. کلیه اشخاص حقوقی و شرکت‌های تجاری می‌‌توانند برای ورود به سامانه الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور و استعلام بدهی مالیاتی خود وارد کارتابل مالیاتی خود شده و پس از آن اقدامات لازم برای استعلام و مشاهده بدهی مالیاتی خود را انجام دهند یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های این سامانه وجود کارتابل مالیاتی در آن این است که افراد از همان جا می‌‌توانند اقدام به پرداخت میزان مالیات در نظر گرفته شده برای خود کرده و دیگر نیاز به طی کردن فرایندهای پیچیده ندارند.

البته گفتنی است که این سامانه در حال حاضر صرفا جهت استعلام بدهی مالیاتی اشخاص حقوقی در نظر گرفته شده و بدهی مالیاتی شرکت‌ها را در آن قرار داده نشده است. استعلام بدهی مالیاتی صرفاً شامل تبصره ۴ ماده ۱۸۶ قانون مالیاتهای مستقیم شرکت‌های فعال شده و مالیات‌های مربوط به سرمایه در شرکت‌ها است.

علاوه بر این برخی از گروه‌های مودیان مالیاتی می‌‌توانند هر ساله اطلاعات مالی شرکت‌ها موسسات را به صورت خود اظهاری به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه کنند. این در حالی است که اگر اشخاص حقوقی در مدت زمان مشخصی اقدام به پرداخت هزینه مالیاتی خود نکرده باشند به عنوان بدهکار مالی شناخته می‌‌شوند که موضوع با برخی مشکلات نظیر منع‌های قانونی و در نظر گرفتن جریمه‌هایی برای آن‌ها همراه خواهد بود.

با این حال این دست از افراد اگر جزو افرادی باشند که دارای شرکت یا موسسات هستند هر سال می‌توانند با استفاده از کارتابل مالیاتی در سازمان امور مالیاتی کشور اطلاعات مالی خود را به صورت شفاف مشاهده کرده و اقدام به خود اظهاری در سازمان امور مالیاتی کشور کنند.

گفتنی است منع‌های قانونی برای افرادی که اقدام به تخلف یا تأخیر در زمینه پرداخت مالیات می‌‌کنند شامل توقیف اموال، ممنوع الخروجی و برخی مواردی از این دست می‌‌شود. علاوه بر این برخی جریمه‌ها برای پرداخت به خاطر تاخیر یا فرار مالیاتی نیز برای آن‌ها در نظر گرفته شده است که بر اساس مقررات قوانین مالیاتی کشور بر روی آن‌ها اجرا خواهد شد.

با توجه به توضیحات فوق دسترسی به کارتابل مالیاتی در سامانه مودیان و سامانه امور مالیاتی امری مهم برای تمامی اشخاص حقوقی و حقیقی و صاحبان کسب و کارهای صنفی و غیر صنفی به حساب می‌آید.

کسانی که دارای درگاه پرداخت و پایانه‌های فروشگاهی نظیر دستگاه‌های پوز درگاه‌های پرداخت اینترنتی هستند با استفاده از این فرآیند می‌تواند به شکلی کاملاً ساده و با دور زدن روند‌های پیچیده به سادگی و تنها با داشت در اختیار داشتن کد ملی و رمز عبور خود برای اشخاص حقیقی یا شناسه ملی و رمز عبور برای اشخاص حقوقی اقدام به مشاهده بدهی مالیاتی خود کرده و از آن طریق اقدام به پرداخت مالیات خود کند.

نکته مهم این است که تمامی مودیان مالیاتی موظف هستند در مدت زمان مشخص و در نظر گرفته شده برای آن‌ها اظهارنامه‌های مالیاتی خود را پر کنند و آن را تسلیم سازمان امور مالیاتی کشور کنند. این مسئله یکی از وظایفی که بر عهده تمام اشخاص حقیقی و حقوقی در کشور در نظر گرفته شده است و اشخاص ملزم به پرداخت مالیات نسبت به درآمد خود هستند.

در صورتی که افراد اقدام به پرداخت مالیات به صورت درست نکنند به عنوان بدهکار مالیاتی شناخته شده و برخی منع‌های قانونی برای آن‌ها در نظر گرفته می‌‌شود که لازم است تمامی مودیان مالیاتی با استعلام بدهی مالیاتی خود در کارتابل مالیاتی وضعیت بدهی‌های مالیاتی خود را مشخص کنند تا بتوانند امکان خروج از کشور و دسترسی به برخی از خدمات عمومی در کشور را داشته باشند.

مهمترین کاربرد کارتابل مالیاتی چیست؟

مهمترین کاربرد کارتابل مالیاتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی و صاحبان کسب و کار صنفی و غیرصنفی استعلام بدهی مالیاتی آن‌ها است.

مودیان و سازمان‌های فعال در حوزه اقتصادی می‌‌توانند با استفاده از این سامانه اقدام به اظهار فعالیتهای مالی و خود کرده و میزان مالیات مربوط به خود را پرداخت کنند. این موضوع علاوه بر تسریع و تسهیل روند پرداخت مالیات باعث می‌‌شود تا به شکلی ساده و آسان امکان دسترسی به خدمات پرداخت مالیات برای تمامی افراد به شکل یکپارچه در اختیار تمامی افراد باشد.

برای این کار کافی است افراد به سامانه به نشانی اینترنتی my.tax.gov.ir مراجعه کرده و پس از آن وارد شدن به کارتابل مالیاتی از طریق نام کاربری و رمز عبور در نظر گرفته شده برای آنها اقدام به پرداخت بدهی‌های مالیاتی خود پس از استعلام آن کنند.

روند دسترسی به استعلام بدهی مالیاتی بسیار آسان بوده و از طریق کارتابل مالیاتی قابل پیگیری و مشاهده خواهد بود همچنین در این سامانه آموزش‌های لازم برای دسترسی به تمامی موارد مربوط به خدمات ارائه شده در کارتابل مالیاتی نیز در نظر گرفته شده است که از آن طریق افراد به شکلی ساده و آسان می‌‌توانند اقدام به پرداخت بدهی‌های مالیاتی خود در زمان مشخص و فرصت در نظر گرفته شده برای خود کنند. این امر باعث می‌‌شود تا افراد بتوانند به شکل ساده و بدون طی کردن پروژه‌های پیچیده و زمانبر مالیات خود را پرداخت کنند.

استعلام سوابق بدهی در کارتابل مالیاتی

باید در نظر داشت که مالیات یکی از ارکان مهم پیشرفت اقتصادی و رشد هر کشور به حساب می‌‌آید. هر کشوری طبق قوانین مصوب خود اقدام به اخذ مالیات از شرکت‌ها اشخاص و افراد مختلف می‌‌کند.

در برخی از کشورها مالیات به صورت خودکار از حساب افراد برداشت می‌شود و در برخی از کشورهای دیگر تمامی اشخاص چه حقوقی و چه حقیقی بر اساس میزان درآمد خود باید مالیاتی را به دولت کشور پرداخت کنند. در جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان یک کشور در حال توسعه اقدامات لازم برای دریافت مالیات از تمامی اشخاص حقوقی و حقیقی و صاحبان کسب و کار صنفی و غیرصنفی  قابل انجام است که از آن طریق افراد می‌‌توانند صرفاً با مراجعه به سامانه مودیان مالیاتی و مشاهده صورت حسابی که برای هر شخص به شکل متفاوت در نظر گرفته شده اقدام پرداخت مالیات خود کنند.

در سال‌های گذشته استعلام پرونده مالیاتی و بدهی‌های مالیاتی از طریق مراجعه به مراجع مربوطه نظیر اداره مالیات انجام می‌‌شد که پروژه بسیار پیچیده و دشوار بود. این موضوع باعث می‌شد تا بسیاری از افراد با مشکلاتی نظیر تاخیر در پرداخت بدهی‌های مالیاتی خود مواجه شوند که شامل جریمه‌ها و برخی محدودیت‌ها برای افراد می‌‌شد.

امروزه توسعه سامانه مالیاتی به صورت آنلاین و امکان دسترسی تمامی اشخاص به کارتابل مالیاتی امکان استعلام بدهی و معوقات مالیاتی را امکان‌پذیر کرده است و افراد می‌‌توانند بدون وجود محدودیت‌های گذشته اقدام به استعلام بدهی مالیاتی در سازمان امور مالیاتی کشور کند.

آموزش دسترسی به کارتابل مالیاتی در سامانه استعلام بدهی مالیاتی

برای دسترسی به کارتابل مالیاتی در سامانه استعلام بدهی مالیاتی کافی است چند قدم ساده را برای مشاهده صورت حساب مالیاتی و پرداخت آن انجام دهید که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت:

  • در نظر داشته باشید که استعلام بدهی و معوقات مالیاتی امروزه از طریق سامانه اظهارنامه مالیاتی انجام می‌‌شود که همه مودیان مالیاتی مشمول اعم از اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی و صاحبان کسب و کار و شرکت‌ها می‌‌توانند با مراجعه به آن اقدام پرداخت بدهی‌های مالیاتی و حتی جریمه‌های مالیاتی در نظر گرفته شده برای خود کند.
  • نکته مهم دیگر این است که استعلام بدهی‌ها و جریمه‌های مالیاتی بعد از انجام ثبت نام الکترونیکی در این سازمان قابل انجام است. گفتنی است پیش از انجام هر اقدام دیگری باید ابتدا در این سامانه ثبت نام کرده باشید. همچنین پس از ثبت نام در این سامانه نام کاربری و رمز عبور برای شما ارسال خواهد شد که از آن طریق می‌‌توانید به کارتابل مالیاتی دسترسی داشته باشید و از امکانات آن استفاده کنید.

برای استعلام سوابق بدهی مالیاتی خود می‌‌توانید مراحل زیر را انجام دهید:

  • وارد سامانه پرداخت قبض مالیاتی شوید
  • نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کرده و عبارت نشان داده شده در تصویر امنیتی را وارد کنید. پس از آن می‌‌توانید وارد کارتابل مالیاتی شده و از طریق این کارتابل اقداماتی نظیر استعلام بدهی و پرداخت بدهی و جریمه‌های مالیاتی خود را انجام دهید.

در نظر داشته باشید که این امکان برای شما فراهم شده تا در گام اول به وب‌سایت tax.gov.ir مراجعه کرده و پس از آن سایر خدمات الکترونیکی را در این صفحه مشاهده کنید مهم‌ترین گزینه ارائه شده در این سامانه امکان استعلام بدهی مالیاتی است که از آن طریق می‌‌توانید صورت حساب بدهی مالیاتی و جریمه‌های مالیاتی در نظر گرفته شده برای خود را مشاهده کنید و پس از آن اقدامات لازم را برای پرداخت مالیات در نظر گرفته شده برای خود انجام دهید.

نکته مهم دیگر این است که شما می‌‌توانید با مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی www.intamedia.ir از قسمت میز خدمت الکترونیکی گزینه‌های نظیر استعلام بدهی مالیاتی را انتخاب کرده و وارد سامانه استعلام بدهی مالیاتی شوید و از آن طریق تمامی امکانات لازم برای استعلام بدهی و جریمه‌های مالیاتی خود را در اختیار داشته باشید.

پس از ورود به سامانه شما می‌توانید با انجام فرآیند ثبت نام اقدام به وارد شدن به کارتابل مالیاتی کنید. در نظر داشته باشید که اگر ثبت نام نکرده‌اید همانند آنچه تا پیش از این گفته شد باید فرایند ثبت نام را انجام دهید.

در کارتابل مالیاتی می‌توانید اقداماتی نظیر استعلام بدهی مالیاتی و مشاهده بدهی‌های مالیاتی را انجام دهید. گفتنی است که صفحه ورود مربوط به این سامانه برای اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت است همچنین اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی کارتابل‌های متفاوت برای دسترسی به استعلام بدهی مالیاتی خود دارند که هر یک از آن‌ها با دیگری متفاوت است و امکانات متفاوت را در اختیار شما قرار می‌‌دهد که بسته به نیاز هر شخص در نظر گرفته شده است تا به بهترین شکل ممکن افراد بتوانند امکان پرداخت بدهی‌های مالیاتی خود را داشته باشند.

نکته مهم در مورد استعلام بدهی مالیاتی اشخاص حقیقی

نکته مهمی که در مورد استعلام بدهی مالیاتی اشخاص حقیقی وجود دارد این است که این افراد باید با استفاده از کد ملی خود اقدام به ورود به کارتابل مودیان مالیاتی کنند. در این کارتابل کاربران می‌‌توانند با وارد کردن کد ملی و شماره تلفن همراه خود که به نام خود آن‌ها و کد ملی آنها است اقدام به دریافت رمز عبور کرده و از آن طریق به کارتابل مالیاتی خود وارد شوند.

از طرف دیگر اشخاص حقوقی پس از وارد کردن اطلاعات مشابه می‌‌توانند نام کاربری خود را دریافت کنند باید در نظر داشت که شماره تلفن همراه وارد شده برای اشخاص حقوقی باید به نام آن‌ها یا صاحبان آن‌ها باشد تا آن‌ها بتوانند با استفاده از دریافت پیام کوتاه کد تایید و رمز عبور را از آن طریق دریافت کنند.

در صورتی که مالکیت شماره تلفن وارد شده با اشخاص حقوقی و حقیقی تفاوت داشته باشد سامانه امکان ورود و دسترسی به کارتابل مالیاتی را فراهم نمی‌کند و از ورود به فعالیت‌های مالیاتی اشخاص جلوگیری می‌‌کند. با توجه به این موضوع پیش از انجام هرگونه اقدام در زمینه ورود به کارتابل مالیاتی حتماً از اینکه شماره تلفن همراه مورد استفاده برای ورود به این سامانه به نام خود افراد و به نام کد ملی آنها است اطمینان حاصل کنید تا در مراحل بعدی با چالش‌هایی مربوط به عدم امکان دسترسی به کارتابل مالیاتی وجود نداشته باشد.

 پس از این مرحله ممکن است بتوانید بدون وجود چالش ها و مشکلات امکان مشاهده و استعلام سوابق مالیاتی و بدهی‌ها و جریمه‌های مالیاتی را داشته باشید و بتوانید در نهایت امکان پرداخت سریع و به موقع مالیات در نظر گرفته شده برای خود را در سازمان امور مالیاتی کشور داشته باشید.

سخن پایانی این است که مالیات یکی از اجزای مهم اقتصاد هر کشور به حساب می‌آید رعایت کردن قوانین مالیاتی برای تمامی شهروندان یک کشور از مهم ترین نکاتی است که باعث می‌شود تا کشور بتواند شانس بهتر و سریع‌تری را برای توسعه و بهبود کیفیت زندگی تمامی شهروندان را فراهم کند.

مالیات یکی از ارگان‌های اصلی برای بهبود کیفیت زندگی آیندگان و نسل بعدی شهروندان یک کشور به حساب می‌‌آید. با توجه به این موضوع باید در نظر داشت که مالیات پرداخت شده امروز می‌‌تواند روی کیفیت زندگی تمامی افراد در آینده نزدیک تاثیر بسیار زیادی داشته باشد در نتیجه موضوع توصیه می‌شود تا در سریعترین زمان ممکن اقدامات لازم را برای مشاهده صورت حساب‌های مالیاتی و پرداخت بدهی‌های مالیاتی خود را انجام دهید.

 

مالیات
قوانین مالیاتی