چرا کمبود دانش مالی خطرناک است؟

تاریخ انتشار: 1396/04/12

چرا کمبود دانش مالی خطرناک است؟

کمیسیون بورس و اوراق بهادار دریافته است که "سرمایه گذاران دریافت ضعیفی از مفاهیم اولیه مالی دارند و از دانش ضروری در رابطه با راه هایی که از کلاهبرداری در سرمایه گذاری جلوگیری می‌کند بی بهره هستند."  بسیاری از کارآفرینان به دلیل خبرگی مالی و داشتن هوش ذاتی مالی که منجر به ایجاد کسب و کارشان شده است به خود افتخار می‌کنند.

ولی این حس قادر بودن به انجام کارها و گرایش به تلاش کردن بدون دریافت هیچ کمکی می‌تواند ما را دچار مشکل کند. در حالی که تحصیلات شخصی بسیار در خور توجه است اما اطلاعات کم مالی می‌تواند اثرات بسیار شدیدی در جهت نابودی کامل آینده مالی شما داشته باشد.

شما باید تمام جوانب را در نظر بگیرید: دنبال کردن نظر گروه‌های مردمی راه گشا نخواهد بود. از سال 2000 بسیاری از مردم سرمایه و پس اندازهای دوره بازنشستگی خود را که با زحمت بدست آورده بودند، نه یک بار بلکه دو بار در سرمایه گذاری های بازار بورس از دست داده اند. از سوی دیگر با تاسف آگاه شده‌ایم که خانه های ما تضمینی برای افزایش سرمایه در آینده نیستند. باور عمومی "با داشتن مدرک دانشگاهی شغل خوبی خواهی داشت" با حقیقت تلخ فارغ التحصیلان مشغول به کار در همبرگر فروشی ها و غرق در بدهی های دانشگاهی مواجه شده است. نظرتان در مورد مشاورین و راهنماهای مالی که فوران نکات و نظرات خود را در تلویزیون به معرض نمایش می‌گذارند چیست؟

اگر آن‌ها در تلویزیون ملی حضور دارند پس معنایش آن است که در مورد چیزی که صحبت می‌کنند آگاهی کامل دارند. درست است؟ لزوما چنین چیزی نیست. معمولا این خبرگان، جانب داری‌های مخصوص به خود را دارند. نکات و پندهای مالی آن‌ها مبتنی بر ترجیحات شخصی، گرایشات سیاسی، شیوه زندگی، اهداف و خصوصیات شخصیتی خودشان است. فقط به خاطر این که کسی با اعتماد به نفس است و مدل موی بسیار زیبایی دارد و مرتبا در CNN یا بلومبرگ حضور دارد به معنی آن نیست که تمام جواب ها را در اختیار دارد. بسیاری از مردم از جمله کار آفرینان در مورد امور مالی شخصی آموزشی ندیده‌اند. پس چه باید انجام دهند؟ بر اساس ساعت‌ها مطالعه و تحقیق در مورد محصولات و استراتژی های مالی، تعدادی سوال اساسی برای پرسیدن از خودتان در زمانی که توصیه های مالی به شما ارائه می‌شود تدارک دیده ایم. برای مثال:

  • اگر من به جای شنیدن این ایده از فلان منبع، آن را بر روی تکه ای کاغذ در خیابان دیده بودم آیا ذره ای تحت تاثیر آن قرار می‌گرفتم و توجهی به آن می‌کردم؟
  • آیا هیچ مدرکی برای پشتیبانی از این مطلب وجود دارد؟
  • اگر از نزدیک به آن نگریسته شود، این مدرک همچنان برای من معقول به نظر خواهد آمد؟
  • چه می‌شود اگر این نکته و اندرز به نظر من منطقی و درست باشد؟
  • چه پیش می‌آید اگر به نظر عجیب و نامعقول باشد؟
  • واقعا این نکته به طور خاص به من، موقعیت و اهداف من و زندگی‌ای که برای خود و خانواده ام می‌خواهم مربوط می‌شود؟

       

دانش مالی