مواردی که باید درباره صورتهای مالی بدانید

تاریخ انتشار: 1397/08/03

مواردی که باید درباره صورتهای مالی بدانید

برای سرمایه گذاران سهام دانستن چگونگی کار با اعداد در صورتهای مالی شرکت ضروری است. تفسیر و تحلیل معنادار ترازنامه ها، اظهارات درآمد و صورتهای مالی برای تشخیص ویژگی های سرمایه گذاری شرکت، مبنایی برای انتخاب سرمایه گذاری هوشمند است. با این حال، تنوع گزارشگری مالی نیازمند آن است که ما قبل از تمرکز بر آمار مالی شرکت های خصوصی، با ویژگی های مالی خاص آشنا شویم. در این مقاله، ما به شما نشان می دهیم که چه اظهارنامه های مالی‌ای باید ارائه دهید و چگونگی استفاده از آنها به نفع شما خواهد بود.

1- انواع صورت‌های مالی

میلیون ها سرمایه گذار فردی در سرتاسر جهان وجود دارد، در حالی که درصد زیادی از این سرمایه گذاران صندوق های متقابل را به عنوان ابزار برای فعالیت های سرمایه گذاری خود انتخاب کردند، بسیاری دیگر نیز به طور مستقیم در سهام سرمایه گذاری می کنند. شیوه های سرمایه گذاری محتاطانه است که ما به دنبال شرکت های با کیفیت با ترازوی قوی، درآمد جامد و جریان های نقدی مثبت هستیم.

2. چه گزارش مالی برای استفاده مناسب است

صورتهای مالی مورد استفاده در تحلیل سرمایه گذاری عبارتند از ترازنامه، صورت حساب سود و جریان نقدی جریان با تجزیه و تحلیل اضافی از حقوق صاحبان سهام شرکت و درآمد حفظ شده. اگر چه گزارش درآمد و ترازنامه به طور معمول بیشترین توجه را از سوی سرمایه گذاران و تحلیلگران دریافت می کند، مهم است که در تجزیه و تحلیل خود، بیانیه های جریان نقدی غالبا نادیده گرفته شود.

3. دانستن آنچه در پشت عدد است

اعداد در صورتهای مالی شرکت بیانگر کسب و کار شرکت است؛ این محصولات، خدمات و رویدادهای کلان اساسی است. این اعداد و نسبت های مالی یا شاخص های حاصل از آنها، آسان تر می توانند درک کنند، اگر بتوانید واقعیت های اساسی مبانی رانندگی اطلاعات کمی را تجسم کنید. برای مثال، قبل از اینکه تعداد اعداد را شروع کنید، این مهم است که درک کنید آنچه را که شرکت انجام می دهد، محصولات و  یا خدمات آن و صنعت که در آن عمل می کند.

4. تنوع گزارشگری مالی

انتظار نداشته باشید که صورتهای مالی به یک قالب واحد متصل شود. بسیاری از مقالات و کتابها در مورد تجزیه و تحلیل صورتهای مالی، یک رویکرد به اندازه یکپارچه را دارند. سرمایه گذاران با تجربه کمتر می توانند زمانی که با ارائه گزارش هایی که خارج از جریان اصلی یا یک شرکت به اصطلاح "معمول" می باشند، گم شوند. لطفا به یاد داشته باشید که ماهیت متنوع فعالیت های تجاری منجر به ارائه مجموعه ای متنوع از بیانیه های مالی می شود. این به ویژه در مورد ترازنامه نیز صادق است؛ بیانیه ی درآمد و بیانیه ی جریان نقدی کمتر به این پدیده حساس هستند.

5. چالش درک جنبه مالی

فقدان استانداردهای قابل توجه در اصطلاحات گزارشگری مالی، درک بسیاری از مطالب حساب های صورت حساب مالی پیچیده است. این شرایط می تواند برای سرمایه گذار آغازگر گیج کننده باشد. امید کمی وجود دارد که همه چیز در آینده قابل پیش بینی باشد اما یک فرهنگ لغت مالی خوب می تواند به طور قابل توجهی کمک کند.

صورتهای مالی

6. آیا حسابداری هنراست یا علم؟

ارائه موقعیت مالی شرکت، همانطور که در صورتهای مالی خود نشان داده شده، تحت تاثیر تخمین ها و تصمیمات مدیریت است. در بهترین شرایط، مدیریت دقیق و صادقانه است، در حالی که حسابرسان خارجی، خواستار سختگیرانه و غیرمتعارف هستند. هرچند که این ناهماهنگی که ذاتا در فرایند حسابداری یافت می شود، به این معنی است که سرمایه گذار محتاطانه باید نسبت به تجزیه و تحلیل صورت حساب های مالی و حسابرسانه اقدام کند.

 

7. دو کنوانسیون حسابداری کلیدی

به طور کلی اصول پذیرفته شده حسابداری (GAAP) یا استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی (IFRS) برای تهیه صورتهای مالی استفاده می شوند. هر دو روش در ایالات متحده قانونی است، اگر چه GAAP بیشتر از آن استفاده می شود. تفاوت اصلی بین دو روش این است که GAAP بیشتر "مبتنی بر قوانین" است، در حالی که IFRS بیشتر مبتنی بر اصول است. هر دوی آنها راه های مختلفی برای گزارش ارزش دارایی، استهلاک و موجودی دارند.

 8. اطلاعات غیر رسمی مالی در مورد وضعیت اقتصاد، صنعت، ملاحظات رقابتی، نیروهای بازار، تغییرات تکنولوژیکی، کیفیت مدیریت و نیروی کار، به طور مستقیم در بیانیه های مالی شرکت منعکس نمی شوند. سرمایه گذاران باید به این نکته توجه کنند که دیدگاه های صورت های مالی تنها یک قطعه است، اگرچه مهمترین آن، پازل سرمایه گذاری بزرگتر است.

9. نسبت های مالی و شاخص ها اعداد مطلق در اظهارات مالی، ارزش کمی برای تحلیل سرمایه گذاری دارند که باید این اعداد را به روابط معنی دار تبدیل کنند تا قضاوت کنندۀ عملکرد مالی شرکت و سنجش سلامت مالی آن. نسبت ها و شاخص های به دست آمده باید در طول دوره های طولانی برای مشاهده روندها مشاهده شوند. لطفا مراقب باشید که معیارهای مالی ارزیابی می تواند به طور قابل توجهی با صنعت، اندازه شرکت، و مرحله توسعه متفاوت باشد.

 10.اظهارات مالی تمام اطلاعات مورد نیاز مقامات نظارتی را فراهم نمی کند. تحلیلگران و سرمایه گذاران به طور جهانی موافقند که یک درک کامل از یادداشت های صورتهای مالی برای ارزیابی وضعیت مالی و عملکرد مالی شرکت ضروری است. همانطور که توسط حسابرسان در صورت های مالی اعلام شده است، یادداشت ها  جزء جدایی ناپذیر از این صورتهای مالی است. 

11. گزارش سالانه: سرمایه گذاران تنها باید در سرمایه گذاری شرکت ها با اظهارات مالی حسابرسی، که مورد نیاز برای همه شرکت های سهام عمومی است، در نظر گرفته شوند. شاید حتی قبل از اینکه بتواند به حسابهای مالی شرکت بپردازد، سرمایه گذار باید در گزارش سالانه شرکت و 10-K شرکت کند. بخش عمده ای از گزارش سالانه بر اساس 10-K است، اما حاوی اطلاعات کمتری است و در یک سند قابل فروش برای مخاطبان سهامداران ارائه شده است. 10-K به طور مستقیم به کمیسیون و اوراق بهادار و یا SEC گزارش شده است و تمایل دارد حاوی اطلاعات بیشتر نسبت به گزارش های دیگر باشد. گزارش حسابرسی شامل گزارش حسابرس است که به نظر حسابرس در مورد چگونگی اصول حسابداری اعمال می شود. اظهارات واجد شرایط می تواند خوش خیم یا جدی باشد؛ در مورد دوم، شما ممکن است بخواهید ادامه دهید.

 12. بیانیه های مالی تثبیت شده به طور معمول، کلمه "consolidated" در عنوان یک بیانیه مالی، همانند یک توافقنامه تلفیقی، به نظر می رسد. ادغام یک شرکت مادر و متعلق به آن (مالکیت بیش از 50٪ یا کنترل موثر) به این معنی است که فعالیت های ترکیبی از واحدهای قانونی جداگانه به عنوان یک واحد اقتصادی بیان می شود. پیش فرض این است که تثبیت به عنوان یک نهاد، معنادار از اظهارات جداگانه برای اشخاص مختلف است.

ments Are Scorecards

There are millions of individual investors worldwide, and while a large percentage of these investors have chosen mutual funds as the vehicle of choice for their investing activities, many others are also investing directly in stocks. Prudent investing practices dictate that we seek out quality companies with strong balance sheets, solid earnings, and positive cash flows.

 

صورت حساب مالی