با رشته حسابداری بیشتر آشنا شوید

تاریخ انتشار: 1397/03/28

با رشته حسابداری بیشتر آشنا شوید

برای آشنایی با رشته حسابداری ابتدا لازم است با واژه ی حسابداری آشنا شویم. حسابداری زبان کسب و کار است، سیستم ضبط، خلاصه کردن و تجزیه و تحلیل معاملات مالی یک شرکت اقتصادی همان حسابداری است؛ در واقع ارتباط این اطلاعات کلید موفقیت هر کسب و کار است. کسانی که به اطلاعات مالی متکی هستند شامل کاربران داخلی مانند مدیران و کارکنان شرکت و کاربران خارجی مانند بانک ها، سرمایه گذاران، سازمان های دولتی، تحلیلگران مالی و اتحادیه های کارگری می باشند. این کاربران به اطلاعات ارائه شده توسط حسابداران بستگی دارد تا به موارد زیر پاسخ دهند:

   • آیا شرکت سودآور است؟

   • آیا پول کافی برای نیازهای حقوق بازنشستگی وجود دارد؟

  • شرکت چقدر بدهی دارد؟

  • درآمد خالص شرکت در مقایسه با بودجه آن چگونه است؟

  • تعادل بدهی مشتریان چیست؟

 • آیا شرکت دائمی سود سهام نقدی را پرداخت کرده است؟

  • میزان درآمد که هر بخش تولید می کند؟

  • آیا این شرکت برای گسترش پول سرمایه گذاری کند؟

حسابداران باید اطلاعات مالی سازمان را در گزارش های واضح و مختصر ارائه دهند تا به سؤالاتی مانند این پاسخ دهند. رایج ترین حساب های حسابداری عبارتند از گزارش های مالی.

تعریف حسابداری

تعاریف فنی حسابداری توسط متصدیان مختلف حسابداری منتشر شده است. موسسه حسابداران عمومی آمریکایی (AICPA) حسابداری را تعریف می کند:

هنر ضبط، طبقه بندی و خلاصه کردن به شکل قابل توجهی و از لحاظ پول، معاملات و رویدادهایی که حداقل بخشی از شخصیت مالی است و تفسیر نتایج آن است.

اگرچه من طرفدار تعاریف فنی نیستم، بر این باورم که مطالعه این بیانیه در بالا به ما در درک بهتر حسابداری کمک می کند.

1. حسابداری هنر است

حسابداری هنر است، زیرا به استفاده از مهارت و قضاوت خلاق نیاز دارد. این رشته باید آموزش داده شود تا حسابدار قادر به انجام کارهای حسابداری حرفه ای باشد.

حسابداری نیز به عنوان یک علم در نظر گرفته می شود، زیرا این یک مقدار دانش است. با این حال، حسابداری علم دقیقی نیست، زیرا قواعد و اصول همیشه در حال تغییر (بهبود) هستند.

2. حسابداری شامل "مراحل" می باشد

ضبط مربوط به نوشتن یا ثبت سوابق معاملات تجاری است. طبقه بندی شامل گروه بندی اقلام مشابه که ثبت شده اند، هنگامی که آنها طبقه بندی می شوند، اطلاعات به گزارشاتی که ما صورت حساب های مالی می نامیم خلاصه می شود.

3. معاملات و رویدادهای دارای شخصیت مالی است

به عنوان مثال، استخدام یک کارمند اضافی، اطلاعات کیفی بدون شخصیت مالی است. از این رو، ثبت نشده است. با این حال، پرداخت حقوق، خرید ساختمان اداری، فروش کالاها و غیره ثبت شده است، زیرا آنها شامل ارزش مالی هستند.

4. معاملات تجاری از نظر پول بیان می شود

معاملات تجاری زمانی که در یک سیستم حسابداری پردازش می شوند، مقداری برای آنها تعیین می شود. با استفاده از یکی از نمونه های فوق، کافی نیست که یک شرکت ثبت کند برای ماه آوریل حقوق کارکنان خود را پرداخت کرده است، بلکه باید شامل ارقام پولی باشد.

5. تفسیر نتایج

تفسیر نتایج بخشی از مراحل حسابداری است.اگر نتوان اطلاعات را تفسیر و درک کرد، آنها بی فایده هستند. مقادیر، ارقام و سایر داده ها در گزارش های مالی معانی دارند که برای کاربران مفید هستند.

با مطالعه دقیق تعریف، برخی مفاهیم مهم را در حسابداری آموختیم. این نیز ایده ای از آنچه را که حسابداران انجام می دهند، به ما داد.

شما ممکن است متوجه نشوید اما کارهای ساده ای با حسابداری انجام می دهید و هر روز با آن مواجه می شوید، در واقع می تواند به برخی از قسمت های حسابداری مرتبط باشد. شما در حال ایجاد بودجه، شمارش تغییر و چک کردن رسید از سوپرمارکت.. همچنین شما ممکن است مواردی را که پول خود را در یک زمان از زندگی خود صرف کرده اید را ذکر کنید.

شما می توانید برای کارهای حسابداری روزمره خود از نرم افزار حسابداری شخصی همراه قیاس برای سهولت و پیشبرد کارهای حسابداری روزمره خود استفاده کنید.

رشته حسابداری به چهار گرایش تفکیک می شود : حسابداری دولتی، حسابداری مالیاتی، حسابداری محض و حسابرسی.

  • در حسابداری دولتی باید علاوه بر تسلط بر اصول حسابداری به قوانین و مقرارت مالی قانون اساسی نیز  واقف باشد؛ قوانینی همچون: قوانین کار، قوانین تامین اجتماعی،  قوانین مالیاتی و ..
  • در حسابداری مالیاتی باید علاوه بر قواعد حسابداری به تمامی موازین و قوانین مالیاتی، ضوابط و آیین نامه ها، گزارش حسابرسان و بازرسان، ضرایب مالیاتی، صورتحساب سود و زیان و . . اشراف داشته باشند.
  • در حسابداری محض که همان رشته حسابداری در مقطع کارشناسی می باشد که در این مقطع تین رشته بدون گرایش است و به آموزش اصول و موازین مالی و حسابداری می پردازند.
  • در حسابرسی فرد حسابرس می بایست مستقل از اشخاص تهیه کننده مدارک و اسناد در رابطه با صحت و درستی اسناد و مدارک مالی موجوداظهار نظر کند؛ که جدا از تجزیه و تحلیل اسناد موجود، آنها را با مستندات اولیه نیز تطبیق می دهد.

پیرامون ما توسط کسب و کار احاطه شده است - از مدیریت پول خود را برای دیدن اظهارات سود شرکت های بزرگ تا جایی که کسب و کار وجود دارد، مطمئنا حسابداری وجود دارد.

 

 

حسابداری