مدیریت موجودی انبار خود را بهینه انجام دهیم

تاریخ انتشار: 1396/09/07

مدیریت موجودی انبار خود را بهینه انجام دهیم

مدیریت موجودی و مدیریت زنجیره تأمین ستون فقرات هر عملیات تجاری است. با توسعه فنّاوری و در دسترس بودن برنامه‌های کاربردی نرم‌افزار بر اساس فرآیندها، مدیریت موجودی تحت تغییرات انقلابی قرارگرفته است

در دهه گذشته به همین ترتیب ما شاهد تطبیق مفهوم خدمات بهبود خدمات مشتریان با موافقت مدیریت و نگهداری موجودی موردنیاز  تحویل کالا به‌محض سفارش(مفهومjust in time )و در پایان تحویل فوری کالا به مشتری 

اگرچه این مفهوم در صنایع مختلف با توجه به نوع و مدل کار آن‌ها می‌تواند معنای متفاوتی داشته باشد.درحالی‌که صنعت خودرو   دقیقاً از همین اصلاح استفاده می‌کند و شرکت‌های تولیدی دیگر مانند تولیدکنندگان کامپیوتر یا تلفن همراه از اصلاح وی‌ام آی استفاده می‌کنند.

(Vendor Managed Industry)

درواقع در همه‌ی صنایع تولیدی این مدیریت میزان موجودی انبار برای پاسخ گوئی به‌موقع به مشتری یک اصل مهم و اساسی است.

بگذارید نمونه‌ای از"شرکت لپ‌تاپ دل" را که دارای امکانات تولیدی در سراسر جهان است، بیاوریم. آن‌ها یک مفهوم ساخت به سفارش را دنبال می‌کنند که در ساخت یا مونتاژ لپ‌تاپ تنها زمانی اتفاق می‌افتد که مشتری سفارش خود را در وب قرار می‌دهد و پرداخت را تأیید می‌کند.

دل خرید قطعات و لوازم جانبی را از فروشندگان مختلف انجام می‌دهد.دل ابتکار عمل را با ارائه‌دهندگان خدمات شخص ثالث برای راه‌اندازی انبارها در مجاورت کارخانه‌های خود و کنترل مدیریت موجودی خود را از جانب نمایندگان انجام می‌دهد. ارائه‌دهنده خدمات شخص ثالث، سندها را دریافت می‌کند و موجودی قطعات را به نمایندگی از تأمین‌کنندگان دل نگه می‌دارد.انبارها محل ذخیره موجودی همه‌ی تأمین‌کنندگان دل است هنگامی‌که دل یک سفارش تائید شده را  برای یک لپ‌تاپ دریافت می‌کند، سیستم تولید یک لایحه از مواد را که در پردازش دریافت می‌شود و مواد در قفس به‌عنوان فرایند مونتاژ و به‌طور مستقیم به طبقه تولید تحویل داده می‌شود..

در این مرحله از انتقال، شناخت فروش از فروشنده به‌دلخواه اتفاق می‌افتد. تا آن زمان عرضه‌کننده خود را در هزینه خود نگه می‌دارد موجودی.

اجازه دهید ما را به مزایای این مدل برای دل و همچنین ارائه‌دهندگان آن نگاه کنید:

با استفاده از مدل وی‌ام ای، دل زنجیره تأمین محدود خود را کاهش داده و درنتیجه می‌تواند هزینه‌های تدارکات و مدیریت موجودی خود را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد.

دل می‌تواند تا زمانی که مصرف واقعی را در اختیار دارد، انبار موجودی خود را به تعویق اندازد. به‌این‌ترتیب بدون هیچ موجودی، دل نیاز به سرمایه‌گذاری ندارد تا سرمایه‌گذاری شود. دل مجبور نیست که عملیات موجودی را تنظیم کند و گروه‌ها را برای عملیات و نیز مدیریت توابع موجودی استخدام کند.

مزایای تأمین‌کننده:

1- تأمین‌کننده می‌تواند برای ایجاد ارتباط بهتر و همکاری بادل  با چشم‌انداز کسب‌وکار بلندمدت

2- با موافقت به نگه‌داشتن موجودی و تأثیر مواد جی آیتی در درب به دل، تأمین‌کننده در موقعیتی بهتر قرار می‌گیرد تا معامله شود و کسب‌وکار بیشتری از دل کسب کند

3- با استفاده از مدل وی‌ام آی، تأمین‌کننده می‌تواند فرصتی برای گفتگو باارزش خود با مشتری دل داشته باشد

4- عرضه‌کننده پیش‌بینی‌های کل سال را با تعهدات از دل برای کم کردن میزان دریافت تائید کرد

5- تأمین‌کننده مجبور نیست که خود را مجبور به تنظیم و مدیریت عملیات موجودی مورد فرض دل کند.

6- با مدیریت وی‌ام ای دارایی‌های موجود را در اختیار همه تأمین‌کنندگان قرار می‌دهد و به‌این‌ترتیب هر تأمین‌کننده بر اساس هر آزمونه هزینه می‌پردازد.

امروزه بسیاری از شرکت‌های چندملیتی موفق به دریافت تأمین‌کنندگان خود و ارائه‌دهندگان خدمات‌تری پی آل برای راه‌اندازی وی‌ام ای از طریق گسترش خود در سراسر جهان هستند و این مدل به این به‌منظور روز شده است.

مدیریت موجودی انبار