مدیریت درآمد چیست؟

تاریخ انتشار: 1397/05/02

مدیریت درآمد، استفاده از تکنیک های حسابداری برای تولید گزارش های مالی است، که دیدگاه بیش از حد مثبت از فعالیت های تجاری و وضعیت مالی شرکت را نشان می دهد. بسیاری از قوانین و مقررات حسابداری به مدیریت شرکت می پردازد تا به این اصول دست یابید. مدیریت درآمد، از قوانین حسابداری استفاده و اظهارات مالی را ایجاد می کند که درآمد، یا دارایی های کل را افزایش می دهد.

کاهش مدیریت درآمد

شرکت ها از مدیریت درآمد استفاده می کنند تا نوسانات درآمد را خنثی کنند و هر ماه یا سال سود بیشتری را به دست آورند. نوسانات زیاد درآمد و هزینه ها ممکن است یک بخش نرمال از عملیات شرکت باشد، اما این تغییرات ممکن است موجب هشدار سرمایه گذاران شود که ترجیح می دهند ثبات و رشد را ببینند. بسته به اینکه آیا درآمد کمتر از انتظار است، قیمت سهام شرکت اغلب پس از اعلام درآمد افزایش و یا کاهش می یابد.

مدیران چگونه احساس فشار می کنند

مدیران می توانند با دستکاری روش های حسابداری شرکت برای رسیدن به انتظارات مالی و حفظ قیمت سهام شرکت، فشار به مدیریت درآمد داشته باشند. بسیاری از مدیران براساس عملکرد سود پاداش دریافت می کنند، دیگران ممکن است واجد شرایط برای گزینه های سهام باشند، که در صورت افزایش قیمت سهام، سود حاصل می شود. در نهایت بسیاری از اشکال مدیریت درآمد، یا توسط یک شرکت CPA انجام حسابرسی یا از طریق SEC (کمیسیون اوراق بهادار) مورد نیاز، کشف شده است.

 نمونه هایی از کاربردهای مدیریت سود

یک روش در مدیریت درآمد این است که یک سیاست حسابداری را تغییر داده و درآمد بیشتری را در کوتاه مدت ایجاد کند. به عنوان مثال، فرض کنید یک خرده فروش مبلمان، از روش پیشین (first-out) (LIFO) استفاده می کند تا هزینه های موجودی مورد فروش را حساب کند. تحت LIFO جدیدترین واحدهای خریداری شده برای اولین بار فروخته می شود. از آنجا که هزینه های موجودی به طور معمول در طول زمان افزایش می یابد، واحدهای جدید گران تر می شوند و این باعث افزایش هزینه های فروش و سود کمتر می شود. اگر خرده فروشی به روش اولی، اولویت (FIFO) برای به رسمیت شناختن هزینه موجودی، ابتدا به فروش برسد، دستگاههای مسن تر و ارزان تر به فروش میرسند. FIFO یک هزینه پایین تر از هزینه فروش و سود بیشتری را ایجاد می کند تا شرکت بتواند در کوتاه مدت سود بیشتری به دست آورد.

از طریق مدیریت درآمد، شکل دیگری از دستکاری تغییر سیاست شرکت است، بنابراین هزینه های بیشتر به جای هزینه به سرعت سرمایه گذاری می شود. هزینه های سرمایه گذاری به علت دارایی ها به رسمیت شناختن هزینه ها و افزایش سود در کوتاه مدت می باشد. فرض کنید، برای مثال، سیاست شرکت، تعیین می کند که هر هزینه ای تحت 1000 دلار فورا هزینه می شود و هزینه های بیش از 1000 دلار ممکن است به عنوان دارایی سرمایه گذاری شود. اگر شرکت تغییر سیاست و شروع به سرمایه دارایی های بیشتر، هزینه در کوتاه مدت و افزایش سود کاهش می یابد.

فاکتور گیری در آشکارسازی حسابداری

مدیریت درآمد در حسابداری، عمل عمدی بر روند گزارشگری مالی برای به دست آوردن سود شخصی است. مدیریت سود شامل تغییر گزارش های مالی است تا ذینفعان مربوط به عملکرد اساسی سازمان را گمراه کند یا به «تاثیرات قراردادی که به اعداد حسابداری گزارش شده بستگی دارد.

مدیریت سود تاثیر منفی بر کیفیت درآمد دارد و ممکن است اعتبار گزارشگری مالی را ضعیف کند. علاوه بر این، در سال 1998، آرتور لویت، رئیس هیئت بورس اوراق بهادار و بورس، مدیریت درآمد را "گسترده" نامید. با وجود گستردگی آن، پیچیدگی قوانین حسابداری می تواند مدیریت درآمد را برای سرمایه گذاران فردی برای شناسایی، مشکل سازد.

تشخیص مدیریت درآمد

مدیریت سود ممکن است به دلیل پیچیدگی قوانین حسابداری، برای سرمایه گذاران فردی دشوار باشد،  اگرچه محققان حسابداری چندین روش را پیشنهاد می کنند. به عنوان مثال، تحقیقات نشان داده است که شرکت هایی با جریمه های بزرگ و سازه های ضعیف حکومت بیشتر احتمال دارد که در مدیریت درآمد شرکت کنند. تحقیقات اخیر نشان می دهد که روش های مبتنی بر زبان شناسی می تواند دستکاری های مالی را شناسایی کند، مثلا مطالعات در سال 2012 نشان می دهد که آیا بی نظمی و یا تجدید نظر فریبنده رخ داده است مربوط به زبان شناسی مورد استفاده توسط مدیریت ارشد در تماس های تلفنی درآمد است.

 

 

مدیریت درآمد