فیسبوک و اوبر اسرار دگرگونی‌های دیجیتالی را فاش می‌کنند

تاریخ انتشار: 1396/03/20

فیسبوک و اوبر اسرار دگرگونی‌های دیجیتالی را فاش می‌کنند

به خوبی آگاهیم که چگونه شرکت هایی مانند فیسبوک (که هیچ محتوایی ایجاد نمی‌کنند) و اوبر (که صاحب هیچ ماشینی نیستند) در صنایع مرتبط تغییر ایجاد کرده و ارزش های جدید در کسب و کارهای مربوطه بوجود آورده‌اند.

این نمونه های پر کاربرد و متحول کنندگان بنیادین دیجیتالی به دلایل قابل توجهی همچنان توانسته اند به کسب و کار موفق خود ادامه دهند و این دلایل با مواردی که همیشه ما متصور شده‌ایم متفاوت اند.  اوبر هم اکنون سریع ترین شرکت در حال رشد با بیشتر از یک میلیون ماشین فعال در جاده در بیش از 400 کشور در سراسر جهان محسوب می‌شود و این ناشی از پلتفرم توانای شرکت مزبور است. مطمئنا اوبر در این رابطه بسیار خوب عمل کرده است.

برای مثال یکی از آخرین نوآوری های آنان سرویس تحویل فوری این شرکت، تحت عنوان Uber Rush است که بر روی پلتفرم آن ها به شکل وسیعی گسترش یافته است. Uber Rush: ظرفیتی برای رشد ایده Uber Rush زمانی ایجاد شد که شرکت شروع به محاسبه ظرفیت مشترک صندوق عقب ماشین های رانندگان کرد. حتی پس از کسر کردن سفرهای اوبر به فرودگاه (از آنجا که صندوق عقب بوسیله چمدان‌ها اشغال خواهد شد) اوبر مطمئن شد که ناوگان مسافربری خود بیشتر از ظرفیت انبار ناوگان جهانی FedEx توانایی نگهداری از اشیا را دارد و بقیه آنچه در این رابطه می گویند، تاریخچه تحول دیجیتالی است. Uber Rush یک سرویس تحویل b2b و همچنین b2c است که مسافتی به شعاع 50 مایل و بسته هایی بامحدودیت وزنی 50 پوند را پوشش می دهد. مایی جیم از اولین شرکت هایی است که شروع به استفاده از Uber Rush در شیکاگو کرده است. دلایلی که آن ها برای اتخاذ این تصمیم داشته اند ممکن است شما را متعجب کند.

جیمی لیدار، رئیس توسعه کسب و کار جهانی، میکرو سرویس ها و SAPHybris می گوید: "آن ها حقیقتا می خواستند نوآور باشند" و " رهبری آن ها تمایل بسیار زیادی به امتحان سریع و آسان و مطالعه مقدماتی از یک دیدگاه مفهومی و سرمایه گذاری بیشتر بر روی آن در صورت نیاز و یا دست کشیدن از آن در صورت لزوم داشت." ولی محرک اصلی برای استفاده از Uber Rush پیشنهاد دادن سرویسی برتر به مشتری بود.

هم اکنون به سبب وجود Amazon تحویل یک روزه و یا دو روزه استاندارد به شمار می رود ولی مشتریان مایی جیم در رده بالایی در نظر گرفته شده اند و نیاز به سرویس مشتری ای حتی در سطحی بالاتر، به عنوان مثال تحویل یک ساعته دارند. این تجربه‌ای بود که آن ها به دنبالش بودند. لزوما این به معنای مقایسه قیمت با Amazon نبود بلکه در حقیقت برعکس.

آن ها از مشتریان خود می خواستند تا جذب برند مایی جیم به وسیله تمهید این سرویس ویژه توسط Uber Rush شوند. سطح بالاتری از سرویس که از طریق مقادیر کوچک و تدریجی پیشرفت یک دیدگاه خدماتی ایجاد می شود، در کنار بهره گیری از قدرت شرکت‌هایی مانند SAP Hybris و Uber Rush، ارزش بسیار چشمگیری برای مشتریان ایجاد می کند.

فیسبوک ریسک بسیار زیادی بر روی ویدئو می کند. شراکت بین SAP و فیسبوک اتفاق جدیدی نیست ولی دو شرکت مزبور در حال استفاده از داده ها به روشی جدید و هیجان آور با جمع آوری داده های موجود در سیستم های SAP Hybris هستند تا پروفایل های مشتریان را جهت ساخت محتوا و مشارکتی معنا دارتر شکل دهند. از برخی از این داده ها، فیسبوک متوجه می شود که مشتریانش در حال استفاده، ارسال و تعامل بیشتر با ویدئوها هستند.

فیسبوک باور دارد که این رفتار ادامه خواهد یافت تا شیوه ای را که برندها با مشتریانش تعامل دارند تغییر دهد. در نتیجه فیسبوک لایو سال گذشته آغاز به کار کرد تا به کاربران خود اجازه دهد به طور زنده با دوستان و خانواده خود در فیسبوک در ارتباط باشند. فیسبوک به تازگی یک اپلیکیشن ویدیویی فیسبوک را معرفی کرده است که به کاربران اجازه می دهد ویدیوهایی که بر روی Apple, Sumsung و Amazon TV پخش می شوند مشاهده کنند.

لوییس مینیهان در Martech Partnership, Global Marketing Solutions Facebook میگوید: "من نمیتوانم دقیقا پیش بینی کنم که این جریان به کدام سو می‌رود ولی میتوانم بگویم که این وضعیت بسیار شبیه به موقعیتی است که چندین سال پیش در ارتباط با موبایل با آن مواجه بودیم" و "ویدیو یک مثال بسیار عالی از آن است که چگونه برندها به شیوه ای کاملا متفاوت در چند سال آینده با مشتریان برخورد خواهند کرد." مینیهان می گوید سرمایه گذاری فیسبوک در Oculus VR مثال بسیار خوب دیگری است از این که چگونه این شرکت در حال نوآوری است و در عین حال پذیرفته است که این امر یک سرمایه گذاری بلند مدت محسوب می‌شود.

می‌توان به راحتی دید که کاربران می‌توانند در صخره نوردی یا بازی بسکتبال از طریق Oculus VR مشارکت کنند. شما در حالی که بر روی کاناپه خود نشسته اید با یک کنسول قدیمی به بازی مشغول نمی شوید بلکه ایستاده و به راستی حرکات بازی را انجام می‌دهید. تصور این که چگونه بازاریابان با این گونه بازی ها می توانند با مشتریان تعامل ایجاد کنند امری آسان است. او می افزاید شما هنگامی که به موارد استفاده ی این گونه بازی ها در آینده فکر می کنید VR را بسیار جالب تر خواهید یافت. مثلا این که دانشجویان پزشکی خواهند توانست عمل جراحی را در VR تمرین کنند یا کارآموزان فضانوردی راه رفتن بر روی ماه را تجربه خواهند کرد. "شما می توانید به رویای خود اجازه دهید تا بی حد و مرز رشد کند. VR موارد استفاده‌ای در آینده خواهد داشت که حتی قادر به تصور هم نخواهیم بود."

فیسبوک و اوبر