شاخص قیمت تولید کننده یا PPI

تاریخ انتشار: 1397/10/11

شاخص قیمت تولید کننده (PPI) یک خانواده شاخص است که میانگین تغییرات در قیمت های فروش دریافت شده توسط تولید کنندگان داخلی کالاها و خدمات را در طول زمان می سنجد. PPI تغییرات قیمت را از منظر فروشنده تغییر می دهد و از شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) متفاوت است، که تغییرات قیمت را از نظر خریدار اندازه گیری می کند.

PPI سه حوزه تولید را شامل می شود:

  • شاخص کالا شاخص تغییر قیمت در ماه های قبلی را برای زغال سنگ، نفت خام و سایر کالاها می سنجد.
  • مرحله شاخص پردازش قیمت ها را برای کالاهائی که برای تولید کنندگان به فروش می رسند و ارزش افزوده و استفاده از کالاها را برای تولید محصولات پایان می دهند، اندازه گیری می کند.
  • مرحله صنعت مرحله نهایی تولید را اندازه گیری می کند.

 تقاضای بین المللی مبتنی بر کالاها. این شاخص به عنوان شاخص قیمت عمده فروشی یا WPI تا سال 1978 شناخته می شد.

تقریبا 10،000 اقدام PPI در هر ماه برای محصولات فردی و گروهی از محصولات منتشر شده است. این PPI ها خروجی تقریبا تمام صنایع تولید کننده کالا را شامل می شود، که شامل صنایع مانند معدن، تولید، کشاورزی، گاز طبیعی، ساخت و ساز و دیگر بخش های تولید می شود.

PPI به همان شیوه به عنوان بیشتر شاخص ها تفسیر می شود. هر محصول یا گروهی از محصولات با یک شماره پایه 100 در یک دوره پایه شروع می شود. تمام حرکات آینده در قیمت های تولید کننده در مقایسه با دوره قبلی اندازه گیری می شود. بنابراین، اگر یک محصول دارای PPI پایه ای از 100 باشد و در ماه بعد آن دارای PPI 110 می باشد، این نشان می دهد که قیمت آن محصول نسبت به دوره قبلی 10٪ افزایش یافته است. PPI فعلی سال پایه در سال 1982 در 100 تعیین شده است.

شاخص قیمت تولید کننده

طبقه بندی صنعتی PPI

طبقه بندی صنایع PPI اقدامات در سطح صنعت را اعمال می کند و تغییرات قیمت های دریافت شده برای خروجی صنعت را در خارج از صنعت خود دنبال می کند. این به این معنی است که PPI اندازه گیری میزان تولید خالص صنعت است. PPI بیش از 535 شاخص قیمت صنعت و همچنین بیش از 4000 شاخص مربوط به محصول و حدود 600 شاخص که صنایع گروه را با هم عرضه می کنند، منتشر می کند.

طبقه بندی مبتنی بر کالا PPI

طبقه بندی کالاها PPI، محصولات و خدمات را با همبستگی و ترکیب تولید سازماندهی می کند و به طور کلی طبقه بندی صنعت محصول طبقه بندی شده را نادیده می گیرد. بیش از 3700 شاخص قیمت برای کالاها و تقریبا 800 شاخص قیمت کالای منتشر شده برای خدمات وجود دارد. این طبقه بندی ها بر اساس محصول، خدمات و استفاده نهایی سازماندهی می شوند.

طبقه بندی و تقاضا برای کالاها

تقاضای متوسط ​​(FD-ID) مبتنی بر کالا علاوه بر شاخص PPI، جایگزین سیستم SOP است. سیستم FD-ID شاخص های کالا را برای کالاها، خدمات و ساخت و ساز را به کالاهای فرعی محصول طبقه بندی می کند.

PPI بیش از 600 شاخص FD-ID را منتشر می کند، که تغییرات قیمت را برای کالاها، خدمات و ساخت و ساز ارائه می دهد تا به تقاضای متوسط ​​و نهایی مشتریان رسیدگی کند. بعضی از آنها برای هر فصل تنظیم می شوند.

چرا شاخص قیمت تولید کننده مهم است؟

PPI می تواند به عنوان شاخص پیشرو قیمت تغییرات نهایی در سطح مصرف کننده و تورم در نظر گرفته شود، اگر روند در PPI بالاتر باشد. تورم کم برای تحریک هزینه های مصرف کننده، سود شرکت ها و در نهایت بازار سهام خوب است. افزایش تورم می تواند نشانه ای از نرخ بهره بالقوه بالاتری باشد.

PPI می تواند اطلاعات را در مورد روند قیمت ها در مراحل مختلف فرایند تولید به تحلیلگران، مدیران اجرایی و سرمایه گذاران ارائه دهد. این برای شرکت ها در تصمیم گیری در مورد سرمایه گذاری مفید است، برای تحلیل گران در ردیابی روندهای اقتصادی و برای سرمایه گذاران که سرنخ هایی را برای تورم آینده ارایه می دهند.

شدت شاخص قیمت تولید کننده:

شاخص دقیق تورم مصرف کننده در آینده

طول "تاریخ عملی" سری داده ها

خرابی های خوب برای سرمایه گذاران در شرکت های مورد بررسی (معدن، اطلاعات کالا، برخی از بخش خدمات)

می تواند بازارها را به سمت مثبت و پیشرفت حرکت دهد.

داده ها با تنظیم فصلی و بدون تنظیم فصلی ارائه می شود.

ضعف شاخص قیمت تولید کننده:

عناصر فرار، مانند انرژی و غذا، می توانند اطلاعات را خراب کنند.

همه صنایع در اقتصاد پوشش داده نمی شوند.

producer price index
PPI