سامانه مودیان مالیاتی چیست؟

تاریخ انتشار: 1402/11/28

قوانین مربوط به امور مالیاتی پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مدتی است که در کشور اجرایی شده است و بسیاری از صاحبان کسب و کارها مجبور به استفاده از این سامانه برای انجام امور مالیاتی خود هستند. اما برخی افراد هنوز اطلاعات کافی در مورد این قانون و سامانه مودیان ندارند که ما در این مقاله سعی داشتیم تا شما را با سامانه مودیان بیشتر آشنا کنیم.

بر اساس قانون مصوب مهرماه ۱۳۹۸، هر گونه رایانه، دستگاه کارتخوان بانکی (POS)، درگاه پرداخت الکترونیکی یا هر وسیله‌ای دیگری که امکان اتصال به شبکه‌های الکترونیکی پرداخت رسمی کشور و سامانه مودیان را داشته باشد و از قابلیت صدور صورتحساب الکترونیکی برخوردار باشد، مشمول این قانون خواهد شد.

علاوه بر این، سامانه مودیان سامانه‌ای است که طی آن به هر مودی کارپوشه‌ای ویژه اختصاص خواهد یافت و از طریق آن تبادل اطلاعات میان مودیان و سازمان منحصرا از طریق همان پوشه انجام خواهد شد. مودیان با استفاده از سخت افزار یا نرم افزارهای لازم می‌توانند به این سامانه و کارپوشه‌ی خود دسترسی داشته و امکان مدیریت کارپوشه مربوطه را داشته باشند.

بیشتر مطالعه کنید: صفر تا صد راهنمایی و آموزش قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

 

سامانه مودیان مالیاتی یک سامانه اینترنتی است که از طریق آن مودیان مالیاتی می‌توانند امکان ثبت نام و ارسال صورت حساب‌های خود را داشته باشند. مودیان مالیاتی از طریق این سامانه می‌توانند علاوه بر ارسال صورت حساب‌های الکترونیکی، امکان اتصال پایانه‌های فروشگاهی و مواردی از این دست را داشته باشند. به طور کل تمامی کسب و کارها و مشاغل چه صنفی و چه غیرصنفی و همچنین اشخاص حقوقی باید از طریق این سامانه اینترنتی اقدام به ثبت نام و ارسال درخواست‌های مالی خود کنند.

در طول چند سال گذشته بسیاری از مودیان با مشکلات متعددی برای مدیریت میزان مالیات پرداختی و مشخص کردن آن مواجه بودند.

در این میان مودیان مالیاتی با چالش‌هایی نظیر عدم شفافیت کامل در حوزه مالیاتی و عدم امکان ارتباط درست با سازمان‌های دولتی در حوزه مالیات مواجه بودند. حال سامانه مودیان مالیاتی به عنوان یک سامانه پیشرفته و آنلاین در حوزه مالیاتی به تمامی کسب و کارها و اشخاص حقوقی این امکان را می‌دهد تا به صورت سریع بتوانند از طریق بستر‌های الکترونیکی اقدام به مدیریت فعالیت‌های مالیاتی خود کرده و از آن طریق مالیات خود را پرداخت کنند.

مالیات یکی از بخش‌های مهم تاثیرگذار روی فرایندهای اقتصادی یک کشور به حساب می‌آید. دولت‌ها در کشورهای مختلف طبق قانون‌های مصوب اقدام به پردازش، محاسبه مالیات و دریافت آن از اشخاص مختلف می‌کنند. در کشور ایران نیز فرایند دریافت مالیات از طرف دولت انجام می‌شود که یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار روی پیشرفت اقتصادی کشور به حساب می‌آید.

در این میان برخی از افراد به دلیل نداشتن اطلاعات درست و آگاهی کامل در مورد فعالیت‌های اقتصادی بر این باور هستند که پرداخت مالیات به دولت امری نادرست و غیرمنصفانه است و سعی در فرار مالیاتی می‌کنند. این در حالی است که در تمامی کشورها، مالیات به اشکال مختلف از افراد و اشخاص دریافت می‌شود.

نکته مهم در مورد جمهوری اسلامی ایران این است که قانون‌گذاران کشور برای پرداخت مالیات به صورت دقیق و عدم فرار از آن، محرک‌های تشویقی و همچنین جریمه مالیاتی را در نظر گرفتند. در حقیقت با توجه به قوانین مصوب در جمهوری اسلامی ایران افرادی که اقدام به پرداخت صورت حساب مالیاتی خود به صورت درست و منظم می‌کنند؛ با محرک‌های تشویقی مواجه خواهد شد و از طرف دیگر افرادی که اقدام به فرار مالیاتی یا دستکاری فعالیت‌های مالی خود برای پرداخت میزان نادرست و کمتر مالیات می‌کنند با جریمه‌های مالیاتی مواجه خواهد شد.

بر اساس ماده ۱۲۱ قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران در خصوص صندوق مکانیزه فروش مقرر شده که به منظور شفافیت در مبادلات اقتصادی و تشخیص درآمدهای مودیان مالیاتی مشمول و تشخیص و محاسبه مالیات بر ارزش افزوده، وزارت بازرگانی مکلف است تا طی هماهنگی با سازمان امور مالیاتی کشور و شورای اصناف تا پایان سال دوم این برنامه، صاحبان مشاغل را بر اساس اولویت مختلف و مصوب ملزم به استفاده از سامانه‌های صندوق فروش مکانیزه کند.

با استفاده از صندوق مکانیزه فروش سیاست‌های دولت برای پیشگیری از فرار مالیاتی و ایجاد شفافیت اقتصادی به شکلی درست قابل اجرا خواهد بود و از آن طریق مودیان و صاحبان مشاغل می‌توانند با استفاده از به‌روزترین فناوری‌های موجود اقدام به مدیریت، مشاهده و پرداخت صورت حساب‌های مالیاتی خود کنند.

بر اساس این ماده ۱ قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران هر مودی موظف به استفاده از صندوق مکانیزه فروش مطابق با نحوه و شیوه توضیح داده شده در سامانه مودیان مالیاتی خواهد بود تا از آن طریق اطلاعات مربوط به میزان فروش به طور دقیق ثبت شود.

هر مودی موظف است تا از صندوق مکانیزه فروش استفاده کرده و مطابق با نحوه و مراحل ثبت در سامانه توسعه داده شده شده و پیش‌بینی‌ شده، اطلاعات دستگاه صندوق مکانیزه فروش خود را در این سامانه به ثبت برساند. ریز جزئیات درآمد ناشی از فروش هر یک از مودیان مالیاتی با استفاده از این روش در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار خواهد گرفت و از آن طریق احتمال فرار مالیاتی یا اظهار نادرست در زمینه درآمدها در مقایسه با آنچه در واقعیت رخ داده به شکل قابل توجه و تاثیرگذار کاهش پیدا میکند.

در نتیجه، این امر باعث می‌شود تا سازمان امور مالیاتی کشور بتواند به شکلی دقیق و درست اقدام به دریافت مالیات از تمامی صاحبان کسب و کار، اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی کند و از آن طریق میزان قابل توجهی از مالیات مربوط به درآمد اشخاص را دریافت کند که این امر به رشد اقتصادی کشور کمک قابل توجهی می‌کند.

از جمله مهم‌ترین مزایای استفاده از صندوق مکانیزه فروش به عنوان یک ابزار مناسب برای مدیریت فعالیت‌های مالیاتی کسب و کارها می‌توان به مواردی از جمله ایجاد شفافیت اقتصادی، تحصیل نظارت بر خود اظهاری مودیان مالیاتی مشمول و غیرمشمول، تسهیل و تسریع و افزایش سرعت عمل در زمینه محاسبه و تعیین مالیات عملکرد مشاغل مشمول، افزایش دقت در ثبت اطلاعات فروش و کاهش خطا در این زمینه، صرفه جویی در زمینه به کارگیری نیروهای انسانی و مصرف الکتریسیته و مواردی از این دست اشاره کرد. علاوه بر این صندوق مکانیزه به پیشگیری از جرم فرار مالیاتی و کاهش جرائم مربوط به این حوزه کمک قابل توجهی می‌کند.

حال سوال اصلی این است که سامانه مودیان مالیاتی چیست و چرا مودیان مالیاتی باید به آن مراجعه کنند. در ادامه این مطلب سامانه مودیان مالیاتی را معرفی خواهیم کرد و امکانات ارائه شده در آن را به عنوان یک سامانه اینترنتی دولتی بررسی می‌کنیم.

فواید و مزایای سامانه مودیان چیست؟

توسعه‌ی سامانه مودیان در گام اول باعث می‌شود تا سیستم تشخیص مالیات، عملکردی یکپارچه و درعین حال منظم به خود بگیرد و از طرف دیگر به افزایش درآمد منابع مالیاتی در کوتاه مدت کمک می‌کند. تا پیش از توسعه‌ی این سامانه عدم یکپارچگی اطلاعات در خصوص فرایند کسب درآمد‌ مودیان یکی از چالش‌های هم برای درآمدزایی دولت از طریق جمع‌آوری مالیات بود، اما توسعه‌ی این سامانه باعث شده تا امروزه سیستم تشخیص مالیات مودیان با استفاده از این سامانه اطلاعات در خصوص فرایند کسب درآمد هر مودی را به صورت یکپارچه تشخیص و تنظیم کند.

به عبارت دیگر سامانه مودیان یک بانک اطلاعاتی جامع به حساب می‌آید که مزایای قابل توجهی دارد. مزایای این بانک اطلاعاتی شامل این موارد هستند:

۱. امکان ثبت اطلاعات بدون محدودیت زمانی و مکانی

۲. امکان ارسال نامحدود اطلاعات

۳. امکان ترکیب اطلاعات مالی و غیرمالی و ارتباط‌دهی آن‌ها با یکدیگر به صورت منظم

۴. میسر شدن امکان گزارش‌گیری‌های متنوع از اطلاعات در حال جمع‌آوری و پردازش آن‌ها به صورت یکپارچه، سریع و دقیق

 

 

عملکرد سامانه مودیان مالیاتی چیست؟

سامانه مودیان مالیاتی سامانه اینترنتی که در سال ۱۴۰۱ به عنوان یک سرویس مناسب از طریق بسترهای اینترنتی برای بهینه‌سازی و تسریع روند مدیریت فعالیت‌های مالیاتی ارائه شده است. سامانه مورد نظر، به تصریح قانون‌گذاران در سال ۱۳۹۸ قرار گرفت، اما آماده‌سازی و راه‌اندازی آن تا سال ۱۴۰۱ به طول انجامید. تا پیش از این، بسیاری از صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی برای مدیریت فعالیت‌های مالیاتی خود باید به سامانه‌های مختلفی مراجعه می‌کردند و برخی از آن‌ها نیز با چالش‌های نظیر گنگ بودن روند پرداخت مالیات و مواردی از این دست مواجه بودند. گفتنی است که این سامانه به موجب بند پ ماده ۱ قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان تاسیس شده است.
 

تعریف رسمی سامانه مودیان مالیاتی

سامانه مودیان مالیاتی سامانه‌ای است که تحت مدیریت سازمان امور مالیاتی کشور قرار دارد و در آن به هر مودی کارپوشه ویژه اختصاص می‌یابد که امکان تبادل اطلاعات میان مودیان و سازمان امور مالیاتی کشور را فراهم می کند.

سامانه یاد شده از طریق مدیریت کارپوشه‌ها قابل مدیریت خواهد بود و مودیان می‌توانند با استفاده از هرگونه سخت افزار و نرم افزار رایانه‌های شخصی، پایانه‌های فروشگاهی و حسابداری ابری و ذخیره‌سازی ابری یا هر وسیله دیگری که حافظه مالیاتی به آن متصل شده باشد به سامانه مودیان مالیاتی متصل شوند.

مزیت توسعه سامانه مودیان مالیاتی از طرف سازمان امور مالیاتی کشور به این شرح است که از این پس مودیان مالیاتی دیگر نیازی به مراجعه سامانه‌های متعدد برای مدیریت امور مالیاتی خود ندارند. در حقیقت سامانه مودیان مالیاتی مرجع نهایی برای ثبت صدور و استعلام صورت حساب الکترونیکی برای مودیان مالیاتی است.

با توجه به موضوع افراد کافی است تنها با داشتن یک دستگاه هوشمند یا رایانه شخصی متصل به اینترنت و شبکه ملی اطلاعات امکان دسترسی مدیریت و پردازش تمامی صورت حساب‌های مالیاتی خود را داشته باشند و به صورت سریع و پیشرفته و بدون مراجعه حضوری یا مواجه شدن با اطلاعات گنگ و ناشناس امکان تشخیص سریع وضعیت مالیاتی خود را داشته باشند و از آن طریق می‌توانند به صورت بهینه و در کمترین زمان ممکن امکان پرداخت صورت حساب های مالیاتی خود را در اختیار داشته باشند.

 

 

نشانی اینترنتی سامانه مودیان مالیاتی چیست؟

برای دسترسی به سامانه مودیان مالیاتی کافی است به نشانی اینترنتی tp.tax.gov.ir مراجعه کنند. از آن طریق ثبت نام به عنوان اشخاص حقوقی یا صاحبان مشاغل صنفی یا غیرصنفی امکان مدیریت فعالیت‌های مالیاتی و وضعیت کسب و کار در حوزه مالیات فراهم خواهد شد.

با توجه به این موضوع، کافی است اشخاص حقوقی یا صاحبان کسب و کار صنفی و غیرصنفی با استفاده از رایانه‌های شخصی یا دستگاه‌های هوشمند متصل به اینترنت و شبکه ملی اطلاعات اقدام به ورود به وب سایت tp.tax.gov.ir کرده و از آن طریق فرایند‌های لازم برای ثبت نام و مدیریت صورت حساب‌های مالیاتی و پرداخت آن‌ها را انجام دهند.

مهم‌ترین مشخصه سامانه مودیان مالیاتی تسریع و تسهیل روند مشاهده و پرداخت صورت حساب‌های مالیاتی به صورت شفاف و قابل شناسایی است.

 

 

مزیت اصلی سامانه مودیان مالیاتی برای پایانه‌های فروشگاهی چیست؟

مطابق با قانون مصوب برای پایانه‌های فروشگاهی مودیان مالیاتی مشمول باید با استفاده از سامانه یاد شده امکان ثبت نام و ارتباط با این سامانه را داشته باشند. اشخاص حقوقی یا صاحبان کسب و کار صنفی یا غیرصنفی که دارای پایانه‌های فروشگاهی هستند، باید پس از ورود به سایت سامانه و ثبت نام در آن اقدام ارتباط با آن کنند. سامانه مودیان مالیاتی دارای دو وظیفه اصلی برای دارندگان پایانه‌های فروشگاهی است که به شرح زیر است:

  1. سامانه مودیان مالیاتی امکان صدور صورت حساب الکترونیکی را فراهم می‌کند که بر اساس آن مودیان مالیاتی مشمول، به جای ارسال صورت حساب مالی معاملات به صورت فصلی امکان ارسال صورت حساب‌های خود به صورت الکترونیکی و در لحظه را خواهند داشت.در حقیقت با استفاده از این سامانه مودیان مالیاتی می‌توانند صورت حساب‌های خود را در سریع‌ترین زمان ممکن ارسال کرده و دیگر نیازی به ارسال صورت معاملات فصلی از طریق سامانه معاملات فصلی نخواهد بود. این موضوع باعث تسهیل در روند مدیریت صورت حساب‌های معاملات و صورت حساب مالیاتی به صورت کاملا شفاف و بدون نقطه ابهام می‌شود.
  2. . خرده فروشی‌ها و واحدهای صنفی که به صورت مستقیم با مصرف کننده نهایی در ارتباط هستند با استفاده از سامانه مودیان مالیاتی می‌تواند اقدام به ارسال صورت حساب الکترونیکی کنند تا تمامی اطلاعات مربوط به فعالیت‌های مالیاتی آن‌ها از طریق پایانه‌های فروشگاهی نظیر دستگاه‌های کارتخوان بانکی و درگاه‌های پرداخت الکترونیکی مختلف در سامانه مودیان مالیاتی به صورت دقیق و سریع ثبت و مورد بررسی قرار گیرد.

در حقیقت سامانه مودیان مالیاتی سامانه ای است که از طریق ورود به آن و ثبت نام کردن در آن، می‌توانند امکان بررسی و ارسال صورت حساب الکترونیکی و اتصال به پایانه‌های فروشگاهی خود را از طریق روش‌های الکترونیکی به صورت سریع و دقیق و بدون وقفه‌های زمانی داشته باشند.

 

چگونه وارد سامانه مودیان مالیاتی شویم؟

برای ورود به سامانه مودیان مالیاتی کافی است به نشانی tp.tax.gov.ir مراجعه کرده و در گام اول اقدام به ثبت نام در آن کنید.

اطلاعات مورد نیاز برای ثبت نام در این سامانه برای افراد حقوقی و صاحبان کسب و کار ممکن است متفاوت باشد که مودیان مالیاتی مشمول، می‌توانند با ورود اطلاعات کسب و کار خود و اطلاعات مالیاتی خود که در گذشته از آن‌ها استفاده می‌کردند، اقدامات لازم را برای مدیریت فعالیت‌های مالیاتی خود و مشاهده صورت حساب مالیاتی را انجام دهند.

به عبارت ساده‌تر کافی است با استفاده از رایانه شخصی یا دستگاه هوشمند متصل به اینترنت یک مرورگر اینترنتی را باز کرده و آدرس tp.tax.gov.ir را در آن وارد کنید تا وارد این سایت شوید.

پس از ورود به سایت می‌توانید کد ملی مربوط به اشخاص حقیقی یا شناسه ملی مربوط به اشخاص حقوقی و کلمه عبور خود را در کادرهای مربوطه وارد کرده و پس از وارد کردن عدد نشان داده شده در تصویر امنیتی مربوط به در بخش پایینی، امکان ورود به پنل کاربری خود را داشته باشید.

باید توجه داشت که مودیان مالیاتی در گام اول باید اقدام به دریافت کلمه عبور برای ورود به این سامانه داشته باشند.

با توجه به این موضوع مودیان مالیاتی مشمول که نام کاربری و کلمه عبور را ندارند؛ باید پیش از ورود به سایت سامانه مودیان مالیاتی ابتدا اقدام به ثبت نام و دریافت اطلاعات ورود کنند. گفتنی است که فرایند ثبت نام برای اشخاص حقیقی و حقوقی ممکن است متفاوت باشد و طی آن اطلاعات مربوط به فعالیت کسب و کار لازم خواهد بود.

با توجه به این موضوع صاحبان مشاغل و اشخاص حقیقی یا حقوقی باید با در اختیار داشتن اطلاعات کامل اقدام به ورود به بخش ثبت نام کنند تا با چالش‌های مربوط به تاخیر در فرآیند ثبت‌ نام مواجه نشوند و بتوانند به صورت سریع و بدون کمترین چالش ممکن اقدام به ثبت نام و دریافت نام کاربری و کلمه عبور خود کند.

نکته مهم دیگر این است که نام کاربری برای اشخاص حقوقی شامل شناسه ملی و برای اشخاص حقیقی شامل کد ملی است و صرفاً کلمه عبور پس از انجام فرآیند ثبت نام برای آنها ارسال خواهد شد تا از آن طریق می‌توانند وارد پنل کاربری خود شوند.

پس از ورود به پنل کاربری سامانه مودیان مالیاتی کاربران می‌توانند بخش مختلفی از جمله صندوق مکانیزه فروش را مشاهده کنند. صندوق مکانیزه فروش که برای برخی مشاغل آماده شده صندوقی است که باید برای تهیه و ثبت اطلاعات آن در سامانه مذکور اقدام شود.

نکته مهم و قابل توجه این است که تهیه نکردن این صندوق و ثبت آن در سامانه مربوطه از طریق گزینه صندوق فروش جریمه معادل ۲ درصد میزان فروش را در پی خواهد داشت. با توجه به این موضوع توصیه می‌شود تا افراد با دقت بسیار کامل اقدام به مدیریت و ثبت و تهیه صندوق مکانیزه فروش کرده تا با پرداخت مالیات خود به صورت سریع و در مدت زمان در نظر گرفته شده با چالش هایی نظیر پرداخت جریمه مواجه نشوند.

صندوق مکانیزه فروش که در سامانه مودیان مالیاتی ارائه شده در حقیقت بخشی از پنل کاربری این سامانه به حساب می‌آید که از آن طریق صندوق فروش کسب و کارها و مشاغل اداره صنفی می‌توانند به آن متصل شده و به صورت سریع امکان پردازش میزان مالیات قابل پرداخت را به سامانه مودیان مالیاتی ارائه دهد.

 

چگونه در سامانه مودیان مالیاتی ثبت نام کنیم؟

برای ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی کافی است مراحل زیر را انجام دهید:

  • در گام اول با استفاده از یک دستگاه متصل به اینترنت نظیر رایانه شخصی یا دستگاه هوشمند مرورگر را باز کرده و وارد درگاه ملی خدمات مالیات به نشانی اینترنتی tp.tax.gov.ir شوید.
  • پس از ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور وارد بخش ثبت نام شوید.
  • در این بخش اطلاعات مربوط به اشخاص حقوقی یا حقیقی را وارد کنید. همانطور که تا پیش از این گفته شد کد ملی برای اشخاص حقیقی و شناسه ملی برای اشخاص حقوقی در این بخش باید وارد شود.
  • علاوه بر کد ملی و شناسه ملی در این بخش اطلاعاتی نظیر شماره تلفن همراه و تاریخ تولد نیز باید وارد شود.
  • پس از وارد کردن تمامی اطلاعات مورد نظر عدد مربوط به تصویر امنیتی که در کادری مشخص شده باید وارد شود گفتنی است که تصویر مربوطه ممکن است حاوی حروف انگلیسی نیز باشد که باید آن‌ها نیز به صورت دقیق و با ترتیب مشخص وارد شود.
  • پس از انجام این فرایند اطلاعات مربوط به رمز عبور و نام کاربری برای شماره تلفن همراه وارد شده ارسال خواهد شد.

نکته مهم: باید در نظر داشت که شماره تلفن وارد شده در بخش ثبت نام باید حتماً به نام کد ملی شخص حقیقی صاحب کسب و کار یا شخص حقوقی باشد تا در آینده با چالش‌ها و مشکلات مربوط به عدم دسترسی به رمز عبور مواجه نشود.

در حقیقت شماره تلفن همراه اعلامی باید با نام متقاضی که اقدام به ثبت ‌نام در این سامانه می‌کند و کد ملی او همخوانی داشته باشد. از آنجایی که سامانه مودیان مالیاتی به سامانه شاهکار متصل است  می‌تواند در صورت تشخیص عدم تطابق کد ملی و صاحب شماره تلفن متقاضی اقدام به توقف فرایند ثبت نام کند.

علاوه بر این باید در نظر داشت که رمز عبور باید به صورت ایمن نزد صاحبان کسب و کار قرار گیرد و از افشا و در اختیار گذاشتن آن به افراد ناشناس و کسانی که صلاحیت لازم را ندارند باید جلوگیری کرد.

 

چه افرادی باید در سامانه مودیان مالیاتی ثبت نام کنند؟

اگر بخواهیم به صورت ساده به این سوال پاسخ دهیم باید بگوییم که کلیه صاحبان مشاغل صنفی و غیرصنفی و اشخاص حقوقی اعم از شرکت‌های تجاری و شرکت‌هایی که دارای درآمد سودآور هستند باید در این سامانه ثبت نام کنند.

افراد مذکور در مجموعه مودیان مالیاتی مشمول به حساب می‌آیند که باید براساس قوانین در نظر گرفته شده برای سازمان امور مالیاتی کشور اقدام به ثبت نام در سامانه یاد شده کرده و از طریق سامانه مودیان مالیاتی اقدام به مشاهده مدیریت محاسبه پردازش و پرداخت صورت حساب‌های مالیاتی خود کنند.

همانطور که تا پیش از این نیز گفته شد پرداخت سریع و به جای صورت حساب‌های مالیاتی می‌تواند محرک‌های تشویقی را به همراه داشته باشد و از طرف دیگر فرار مالیاتی و اقدامات تخلف آمیز در این زمینه می‌تواند نتایج ناگواری نظیر اعمال جریمه‌های مصوب را در پی داشته باشد که از طرف سازمان امور مالیاتی کشور در نظر گرفته می‌شود.

بر اساس بند ج ماده ۱ قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی کشور اشخاص مشمول این قانون و کلیه صاحبان مشاغل صنفی و غیرصنفی و اشخاص حقوقی بر اساس موضوع فصل‌های چهارم و پنجم باب سوم قانون مالیات‌های مستقیم باید اقدام به ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی کرده و از آن طریق اقدام به مشاهده پردازش و پرداخت صورت حساب مالیاتی خود کنند.

همچنین کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی از جمله صاحبان مشاغل صنفی یا غیرصنفی و شرکت‌های تجاری و اشخاص حقوقی غیرتجاری که صرفاً نسبت به درآمد ناشی از فعالیت‌های خود سودآوری دارند باید در این سامانه ثبت نام کنند.

در پایان باید گفت که افراد دیگری که باید در سامانه مودیان مالیاتی ثبت نام کنند شامل افرادی می‌شوند که دارای دستگاه‌های کارت خوان ثابت و سیار هستند. فعال سازی کارت خوان به صورت آنلاین و از طریق درگاه ملی خدمات مالیات باید انجام شود و نیاز به ارائه مدارک و پرداخت هزینه از سوی متقاضیان ندارد.

 

 

بطور کل سوالاتی وجود دارد که در زیر که به آنها می پردازیم:

1- اشخاص مشمول اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان کدامند؟
کلیه صاحبان مشاغل (صنفی و غیرصنفی) و اشخاص حقوقی موضوع فصل چهارم و پنجم باب سوم قانون مالیات های مستقیم مصوب 1366/12/3 با اصلاحات و الحاقات بعدی آن.

2- منظور از تاریخ مشمولیت اشخاص در قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان چیست؟
تاریخ مشمولیت برای مودیانی‌که در حال فعالیت هستند از تاریخ فراخوان و برای مودیانی که بعد از تاریخ فراخوان شروع به فعالیت رسمی نموده‌اند، از تاریخ شروع فعالیت آن‌ها می‌باشد. مودیان از تاریخ مشمولیت ملزم به صدور و ارسال صورتحساب های الکترونیکی به سامانه مودیان می‌باشند.

3- انواع صورتحساب الکترونیکی چیست؟
حسب دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی، سه نوع صورتحساب پیش بینی شده است که عبارتند از:
✓ صورتسحاب الکترونیکی نوع اول، صورتحسابی است دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی با اطلاعات هویتی فروشنده و خریدار، کالا/خدمت فروش رفته و روش پرداخت آن؛
✓ صورتحساب الکترونیکی نوع دوم، صورتحسابی است دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی با اطلاعات هویتی فروشنده، کالا/خدمت فروش رفته، نحوه تسویه وجه صورتحساب و به صورت اختیاری اطلاعات هویتی خریدار؛
✓ صورتحساب الکترونیکی نوع سوم، رسید پرداخت وجه صادره از دستگاه کارتخوان بانکی یا درگاه الکترونیکی پرداخت دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی که حسب مقررات اعلامی سازمان امور مالیاتی کشور، به عنوان پایانه فروشگاهی فروشنده پذیرفته شده است.

4- تفاوت بین صورتحساب الکترونیکی نوع اول با نوع دوم چیست؟
تفاوت صورتحساب الکترونیکی نوع اول و دوم در ضرورت درج اطلاعات خریدار است. در معاملات فعالان اقتصادی با یکدیگر (B2B) که درج اطلاعات کامل خریدار الزامی است، صورتحساب الکترونیکی باید از نوع اول صادر شود. درصورتحساب الکترونیکی نوع دوم (فروش به مصرف کننده نهایی) درج اطلاعات خریدار در صورتحساب الکترونیکی ضروری نمی‌باشد.

5- چند نوع الگو برای صورتحساب الکترونیکی نوع اول وجود دارد؟
تاکنون شش الگو برای صورتحساب الکترونیکی نوع اول درنظر گرفته شده است که شامل: 1-فروش 2-فروش ارزی 3-طلا، جواهر و پلاتین 4-قرارداد پیمانکاری 5-قبوض خدماتی 6-بلیط هواپیما ‌می‌باشد. سند'دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی 'در ‌درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی ‌‌intamedia.ir‌ در بخش پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان‌، گزینه آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها قابل بهره‌برداری می‌باشد.
هرگونه تغییر در الگوها، در سند فوق الذکر درج خواهد شد، لذا ضروری است از آخرین نسخه سند برای صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان استفاده شود.

6- چند روش برای ارسال صورتحساب الکترونیکی وجود دارد؟
✓ ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی به صورت مستقیم توسط مودی؛
✓ ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی توسط شرکت معتمد - با کلید مودی؛
✓ ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی توسط شرکت معتمد - با کلید شرکت معتمد؛
✓ ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی توسط سامانه های دولتی.

7- روش ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی توسط مودی چگونه است؟
این روش، ویژه مودیانی است که ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان به صورت مستقیم و توسط مودی صورت می‌پذیرد. در این روش مسئولیت ارسال با شخص مودی است.

8- روش ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی توسط شرکت معتمد با کلید مودی چگونه است؟
در این روش، مودی نسبت به امضا صورتحساب الکترونیکی با استفاده از کلید خصوصی خود و صدور صورتحساب الکترونیکی اقدام می‌نماید. مسئولیت صدور صورتحساب الکترونیکی با مودی و مسئولیت ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان با شرکت معتمد ارائه‌کننده خدمات مالیاتی می‌باشد.

9- روش ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی توسط شرکت معتمد با کلید مودی چگونه است؟
دراین روش شرکت معتمد اطلاعات صورتحساب الکترونیکی مودی را دریافت و با استفاده از کلید خصوصی و زیرساخت‌های خود اقدام به صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی می‌نماید. مسئولیت صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی با شرکت معتمد ارائه‌کننده خدمات مالیاتی خواهد بود.

10- روش ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی توسط سامانه‌های دولتی چگونه است؟
در این روش، می‌بایست مودی در کارپوشه خود ارسال اطلاعات به سامانه مودیان توسط سامانه‌های دولتی را انتخاب نماید. در این صورت، امکان ارسال اطلاعات از سامانه های دولتی امکان پذیر خواهد شد. مسئولیت صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی با مودی است.

11- منظور از شرکت‌های معتمد ارائه‌کننده خدمات مالیاتی چیست؟
اشخاص حقوقی دارای پروانه هستند که حسب ضوابط و دستورالعمل‌های ابلاغی سازمان، نسبت به ارائه مشاوره وآموزش‌های لازم به مودیان، نصب و پشتیبانی تجهیزات مورد نیاز برای ارائه خدمات مالیاتی از قبیل خدمات مربوط به صدور صورتحساب الکترونیکی و سایر امور غیرحاکمیتی (به تشخیص سازمان) با سازمان همکاری می‌کنند.

12- ‌انواع شرکت‌ها‌ی معتمد ارائه‌کننده خدمات مالیاتی چیست؟
✓ نوع اول: مجوز فعالیت های مرتبط با حوزه صدور، جمع آوری، نگهداری و ارسال صورتحساب الکترونیکی به سازمان امور مالیاتی کشور و نظارت بر عملکرد مودیان در این حوزه می باشد؛
✓ نوع دوم: مجوز فعالیت های مرتبط با حوزه آموزش به مودیان مالیاتی و احراز تسلط آن ها به حقوق و تکالیف خود در ارتباط با قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان و سایر قوانین مالیاتی مرتبط با مودی می باشد؛
✓ نوع سوم: مجوز فعالیت های مرتبط با حوزه خدمات مشاوره و حسابداری مالیاتی مانند مشاوره فنی و غیرمالیاتی، مشاوره مالیاتی، کمک به تنظیم اظهارنامه های مالیاتی، تهیه و نگهداری دفاتر و سایر موارد غیر حاکمیتی به تشخیص سازمان امور مالیاتی کشور در این حوزه می باشد.

13- شماره منحصربفرد مالیاتی چیست؟
شناسه‌ای است 22 کاراکتری، که در پایانه فروشگاهی به صورت منحصر به‌ فرد تولید و به هر صورتحساب الکترونیکی تخصیص داده می‌شود.جزئیات آن در سند 'قالب شناسه یکتای حافظه مالیاتی و شماره منحصر به ‌فرد مالیاتی 'در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی ‌‌intamedia.ir‌ در بخش پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان‌،‌ گزینه آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها قابل بهره‌برداری می‌باشد.

14- شماره منحصر به فرد مالیاتی مندرج در صورتحساب، معرف چیست؟
ساختار شماره منحصر به ‌فرد مالیاتی از چهار مولفه با طول ثابت تشکیل شده است، طول شماره منحصر به ‌فرد مالیاتی 22 کاراکتر و به صورت ثابت می‌باشد. مولفه های شماره مالیاتی، شامل شناسه یکتای حافظه مالیاتی (با طول ثابت 6 کاراکتر)، تاریخ ثبت صورتحساب در حافظه مالیاتی (به صورت Hex با طول ثابت 5 کاراکتر)، سریال داخلی صورتحساب حافظه مالیاتی (به صورت Hex با طول ثابت 10 کاراکتر) و رقم کنترلی (تولید شده با الگوریتم Verhoeff).
جزئیات آن در سند 'قالب شناسه یکتای حافظه مالیاتی و شماره منحصر به‌ فرد مالیاتی' در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی ‌‌intamedia.ir‌ ‌در بخش پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان‌، گزینه آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها قابل بهره‌برداری می‌باشد.

15- شناسه یکتای حافظه مالیاتی چیست؟
شناسه ای است 6 کاراکتری که به صورت منحصر به ‌فرد به هر حافظه مالیاتی اختصاص داده می‌شود. شناسه مذکور از مولفه‌های تشکیل دهنده شماره منحصر به فرد مالیاتی می‌باشد که پس از درخواست مودی در قسمت عضویت در کارپوشه تولید و در اختیار وی قرار خواهد گرفت.
جزئیات آن در سند 'قالب شناسه یکتای حافظه مالیاتی وشماره منحصر به فرد مالیاتی' در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی ‌‌intamedia.ir‌ ‌در بخش پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان‌، گزینه آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها قابل بهره‌برداری می‌باشد.

16- مراحل دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی چیست؟
✓ ورود به کارپوشه در سامانه مودیان؛
✓ ورود به بخش عضویت؛
✓ انتخاب گزینه درخواست شناسه یکتای حافظه مالیاتی؛
✓ تعیین نحوه ارسال صورتحساب؛
✓ تعیین کلید عمومی (در صورت الزام)؛
✓ تعیین شعب مرتبط با شناسه یکتا؛
✓ تخصیص ابزار پرداخت با شناسه یکتا(اختیاری)؛
✓ ثبت اطلاعات حافظه مالیاتی و پایانه فروشگاهی(اختیاری)؛
✓ مشاهده اطلاعات ثبت شده و تایید آن.


17- تفاوت شناسه یکتای حافظه مالیاتی با شماره منحصربفرد مالیاتی چیست؟
شناسه یکتای حافظه مالیاتی جزئی از شماره منحصر به ‌فرد مالیاتی است (6کاراکتراول) و به واسطه آن‌ برای سازمان امور مالیاتی کشور محرز می‌شود که صورتحساب توسط کدام مودی و در چه مکانی صادر شده است.


18- حافظه مالیاتی چگونه باید تهیه شود؟
مودی می‌بایست یک پایانه فروشگاهی‌-‌حافظه مالیاتی نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری مطابق با سند 'ویژگی‌ها و مشخصات فنی پایانه فروشگاهی' که درسایت ‌intamedia.ir‌ بارگذاری گردیده‌، تهیه نماید. شناسه یکتای حافظه مالیاتی از بخش عضویت درکارپوشه قابل دریافت است.

19- برای صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی چه اقداماتی باید انجام شود؟
✓ ثبت نام در نظام مالیاتی به نشانی register.tax.gov.ir؛
✓ ثبت نام (اشخاص حقیقی فاقد ثبت نام)از طریق درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی my.tax.gov.ir؛
✓ دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی:
⬤ ورود به کارپوشه اختصاصی از طریق نشانی tp.tax.gov.ir یا نشانی my.tax.gov.ir؛
⬤ انتخاب پرونده مالیاتی؛
⬤ انتخاب بخش عضویت،تکمیل اطلاعات و دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی در کارپوشه.
✓ استفاده از پایانه فروشگاهی مطابق استاندارد های اعلامی توسط سازمان امور مالیاتی کشور بارگذاری شده در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور؛
✓ صدور صورتحساب الکترونیکی از طریق پایانه فروشگاهی؛
✓ ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان.
سند ویژگی ها و مشخصات فنی پایانه های فروشگاهی-حافظه مالیاتی و پیوست های آن در درگاه سازمان امور مالیتی کشور به نشانی intamedia.ir در بخش پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، گزینه آیین نامه ها و دستورالعمل ها قابل بهره برداری می باشد.

20- آیا امکان ارسال صورتحساب‌های الکترونیکی به صورت کلی و یکجا وجود دارد؟
بله‌. ارسال صورتحساب های الکترونیکی در قالب بسته های حداکثر 100 تایی امکان‌پذیر می‌باشد.

21- آیا برای صدور صورتحساب الکترونیکی درج 'شماره اقتصادی خریدار' الزامی است‌‌؟
اگر خریدار جزء صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی باشد درج 'شماره اقتصادی خریدار' در صورتحساب الکترونیکی الزامی است، لیکن در صورتی که خریدار مصرف کننده نهایی باشد، نیازی به درج 'شماره اقتصادی خریدار' در صورتحساب الکترونیکی نمی‌باشد. بدیهی است انتخاب نوع صورتحساب الکترونیکی نیز متناسب با نوع خریدار به شرح فوق تعیین می‌گردد.

22- آیا پس از ارسال صورتحساب الکترونیکی امکان ویرایش آن وجود دارد؟
خیر. مودی می‌تواند در صورت لزوم صورتحساب الکترونیکی اصلاحی/ ابطالی/ برگشت از فروش حسب مورد صادر نماید. جزئیات آن در سند 'دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی' در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی ‌‌intamedia.ir‌ در بخش پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان‌، گزینه آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها قابل بهره‌برداری می‌باشد.

23- در صورت صدور صورتحساب الکترونیکی برگشت از فروش یا اصلاحی، امکان ابطال صورتحساب الکترونیکی برگشتی یا اصلاحی وجود دارد؟
بله. صورتحساب الکترونیکی جدید مشمول قاعده صورتحساب الکترونیکی اصلی است و امکان اصلاح یا ابطال و صدور صورتحساب الکترونیکی برگشت از فروش وجود دارد.

24- اگر صورتحسابی دو یا چند بار برگشت از فروش زده شود، با چه راهکاری اطلاعات و شماره صورتحساب مرجع در آن ثبت می شود؟
در شرایطی‌که برای صورتحساب الکترونیکی اصلی، صورتحساب برگشت از فروش صادر شود، شماره منحصر به فرد مالیاتی صورتحساب اصلی را باید در صورتحساب برگشت از فروش به عنوان شماره صورتحساب مرجع ثبت نماید. اگر‌ برای این صورتحساب (‌برگشت از فروش) صورتحساب برگشت از فروش جدیدی صادر شود، از شماره آن به عنوان شماره منحصر به فرد مالیاتی مرجع در صورتحساب الکترونیکی جدید استفاده خواهد شد. لازم به ذکر است که از هرشماره مالیاتی مرجع تنها یک بار استفاده می‌شود.

25- آیا امکان تایید یا رد صورتحساب الکترونیکی وجود دارد؟
بله. در صورتی که خریدار مصرف کننده نهایی نبوده و عضو سامانه مودیان باشد، امکان تایید یا رد صورتحساب الکترونیکی پس از درج صورتحساب به صورت خودکار درکارپوشه خریدار، حداکثر تا30 روز وجود دارد. درصورت عدم واکنش خریدار تا موعد مقرر، صورتحساب الکترونیکی به صورت سیستمی تایید می‌گردد.

26- آیا تایید صورتحساب الکترونیکی به صورت کلی و گروهی امکان‌پذیر است؟
بله. با انتخاب یک یا چند صورتحساب الکترونیکی در کارپوشه، امکان تایید یا رد کلی و گروهی وجود دارد.

27- آیا امکان اصلاح صورتحساب الکترونیکی ابطالی وجود دارد؟
خیر، امکان اصلاح صورتحساب‌های الکترونیکی ابطالی وجود ندارد. جزئیات آن در سند 'دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی' در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی ‌‌intamedia.ir‌ در بخش پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان‌، گزینه آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها قابل بهره‌برداری می‌باشد.

28- شناسه کالا/خدمت چیست؟ از چه مرجعی باید دریافت گردد؟
شناسه کالا/‌خدمت یک شماره 13 رقمی است که به کالا/‌خدمت تخصیص داده می‌شود. به ازای هر ردیف در صورتحساب الکترونیکی صادره توسط مودیان، درج شناسه کالا/‌خدمت مرتبط الزامی است.
کلیه تولیدکنندگان، واردکنندگان و ارائه دهندگان خدمت مکلف به دریافت شناسه مذکور از وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌باشند.
کلیه شناسه‌های کالا/‌خدمت تخصیص داده شده از طریق نشانی stuffid.tax.gov.ir قابل دریافت است.

29- مودیان دارا‌ی پرونده که ثبت نام الکترونیکی دارند‌، چگونه به کارپوشه خود وارد می‌شوند؟
✓ ورود از طریق نشانی tp.tax.gov.ir یا نشانی my.tax.gov.ir؛
✓ وارد نمودن نام کاربری و رمز عبور و انجام عملیات احراز هویت.

30- اگر پایانه فروشگاهی مودی به هر دلیلی با مشکل مواجه شود و امکان صدور صورتحساب الکترونیکی وجود نداشته باشد، چه روش جایگزینی وجود دارد؟
مودی می‌بایست مراتب را تا پایان روز اداری بعد، از طریق کارپوشه خود در سامانه مودیان یا به هر طریق دیگری‌که سازمان امور مالیاتی کشور اعلام نماید، حسب مورد به سازمان مذکور یا شرکت‌های معتمد‌ ارائه‌کننده خدمات مالیاتی اعلام نموده و تا زمان امکان‌پذیر شدن صدور صورتحساب الکترونیکی، مطابق دستورالعمل موضوع ماده ‌‌‌12‌ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، نسبت به ثبت و ارسال صورتحساب‌های صادره به سازمان اقدام نماید.

31- آیا ساز و کار اعطای شماره اقتصادی به اتباع غیرایرانی به عنوان خریدار وجود دارد؟
بله‌، امکان اعطای شماره اقتصادی به اتباع غیرایرانی وجود دارد. هر خریدار از جمله اتباع غیرایرانی در صورت تمایل، باید شماره اقتصادی خود را به فروشنده جهت ثبت در صورتحساب اعلام نماید.

32- حد مجاز فروش برای واحدهای جدیدالتاسیس یا واحدهای فاقد سابقه مالیاتی چگونه است؟
حداکثر سه برابر معافیت سالانه موضوع ماده 101 قانون مالیات‌های مستقیم.

33- تکلیف پیش‌پرداخت‌های خریدکالا در صدور صورتحساب الکترونیکی چیست؟
در صورتحساب الکترونیکی نوع اول، مبالغ پیش‌پرداخت به عنوان مبلغ نقدی در صورتحساب الکترونیکی ثبت می‌شود.

34- انواع پرداخت در صورتحساب الکترونیکی چیست؟
مودی با توجه به انتخاب نوع صورتحساب الکترونیکی می تواند از:
روش تسویه(نقدی، نقدی-نسیه، نسیه)
و نحوه پرداخت(وجه نقد، چک بانکی، ساتنا، پایا و سایر) استفاده کند.
جزئیات آن در 'سند دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir در بخش پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، گزینه آیین نامه ها و دستورالعمل ها قابل بهره برداری می باشد.

35- کدام صورتحساب الکترونیکی از نظر سازمان امور مالیاتی کشور معتبر محسوب می‌شود؟
صورتحساب الکترونیکی دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی که مطابق قواعد سازمان امور مالیاتی کشور صادر و به سامانه مودیان با موفقیت ارسال گردیده باشد، معتبر خواهد بود. جزئیات آن در سند 'دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی' در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی ‌‌intamedia.ir‌ در بخش پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان‌، گزینه آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها قابل بهره‌برداری می‌باشد.

36- نحوه اجرای دستورالعمل استرداد درسامانه مودیان به چه شکل است؟
مودی از طریق مراجعه به سامانه مودیان در بخش کارپوشه، درخواست استرداد خود را ثبت می‌نماید.

37- مدت زمان اعتبار توکن چند ساعت است؟
4 ساعت از زمان دریافت توکن.

38- نحوه بارگذاری کلید عمومی در کارپوشه چگونه است؟✓ اخذ گواهی کلید عمومی توسط اشخاص حقوقی/حقیقی از مراکز میانی معتبر:
⬤ گواهی کلید عمومی مهر سازمانی برای اشخاص حقوقی؛
⬤ گواهی کلید عمومی امضا دیجیتال برای اشخاص حقیقی.
✓ استخراج کلید عمومی از گواهی کلید عمومی؛
به عنوان مثال با فرض اینکه فایل گواهی کلید عمومی CERTIFICATE.cer و در مسیر /home/user/Documents باشد، با اجرای فرمان OpenSSL زیر، کلید عمومی در فایل PUBKEY.txt در مسیر /home/user/Documents/ ذخیره می‌شود:
:openssl x509 -pubkey -in ‘/home/user/Documents/CERTIFICATE.cer’ -noout > ‘/home/user/Documents/PUBKEY.txt’
✓ بارگزاری فایل متنی حاوی کلید در کارپوشه مودی.


39- نحوه رمزگذاری صورتحساب الکترونیکی به چه صورت است؟
✓ تولید کلید متقارن و IV توسط پایانه فروشگاهی؛
✓ رمزگذاری صورتحساب الکترونیکی با کلید متقارن و IV تولید شده؛
✓ رمزگذاری کلید متقارن مورد استفاده با کلید عمومی سازمان امور مالیاتی کشور.
جزئیات آن در سند 'دستورالعمل فنی نحوه اتصال به سامانه مودیان'در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir در بخش پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، گزینه آیین نامه ها و دستورالعمل ها قابل بهره برداری می باشد.
هرگونه تغییر در روش رمزگذاری، در سند فوق الذکر درج خواهد شد، لذا ضروری است از آخرین نسخه سند برای رمزگذاری صورتحساب الکترونیکی استفاده شود.


40- نحوه دسترسی به کلید عمومی سازمان به چه صورت است؟
با فراخوانی متد GetServerInformation کلید عمومی و شناسه کلید عمومی سازمان در اختیار ارسال‌کننده صورتحساب الکترونیکی قرار می‌گیرد. جزئیات آن در سند 'دستورالعمل فنی نحوه اتصال به سامانه مودیان' در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی ‌‌intamedia.ir‌ در بخش پایانه‌های فروشگاهی وسامانه مودیان‌، گزینه آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها قابل بهره‌برداری می‌باشد.

نرم‌افزار حسابداری قیاس


جمع‌بندی
ارسال صورت‌حساب‌های الکترونیکی به سامانه مودیان امر مهمی در کسب و کار شماست.نرم‌افزار حسابداری قیاس به شما کمک می‌کند تا صورت حساب‌های خود را در هر زمانی که می‌خواهید به سامانه مودیان ارسال کنید.ار پس از ارسال با گرفتن استعلام از سامانه وضعیت فاکتور‌ها و فاکتورهای برگشت از فروش ثبت شده در سامانه را مشاهده کنید.شما می‌توانید برای خرید و دریافت مشاوره با کارشناسان ما در قیاس  تماس بگیرید.

مالیات
AP