داشبورد مدیریتی (قسمت اول)

تاریخ انتشار: 1397/05/10

داشبورد مدیریتی اغلب نمای کلی KPI (شاخص های عملکرد کلیدی) مربوط به یک فرآیند خاص یا یک کسب و کار خاص را ارائه می دهند. در دیگر موارد، "داشبورد" دارای نام دیگری برای "گزارش پیشرفت" یا "گزارش" است.

"داشبورد مدیریتی" اغلب در یک صفحه وب نمایش داده می شود که به یک پایگاه داده متصل شده است که اجازه می دهد این گزارش به طور مداوم به روز شود. به عنوان مثال، یک داشبورد تولید می تواند اعداد مربوط به بهره وری مانند تعداد قطعات تولید شده یا تعداد بازرسی های شکست خورده در هر ساعت را نشان دهد. به همین ترتیب، یک داشبورد منابع انسانی ممکن است اعداد مربوط به استخدام، نگهداری و ترکیب کارکنان، مثلا تعداد مواضع باز، یا میانگین روزها یا هزینه های هر استخدام را نشان دهد.

اصطلاح داشبورد از داشبورد اتومبیل رانده می شود که درایورها از طریق خوشه ابزار به صورت یکپارچه نظارت می کند.

فواید

داشبورد مدیریتی دیجیتال به مدیران اجازه می دهد تا سهم بخش های مختلف در سازمان خود را کنترل کنند. برای تعیین اینکه دقیقا سازمان به طور کلی چه کاری انجام می دهد، داشبورد های مدیریتی دیجیتال به شما امکان می دهد تا نقاط داده های خاص را از هر بخش درون سازمان ضبط و گزارش دهید، بنابراین یک عکس فوری از عملکرد ارائه می شود.

مزایای استفاده از داشبورد مدیریتی دیجیتال عبارتند از:

  • ارائه بصری از اقدامات عملکرد
  • توانایی شناسایی و اصلاح روند منفی
  • اندازه گیری کارایی / ناکارآمدی
  • توانایی تولید گزارش های دقیق نشانگر روند جدید
  • توانایی تصمیم گیری های آگاهانه بر اساس هوش تجاری جمع آوری شده
  • راهبردها و اهداف سازمانی را هماهنگ کنید
  • زمان صرفه جویی در مقایسه با اجرای چندین گزارش
  • به طور فزاینده ای از تمام سیستم ها به دست آورید
  • شناسایی سریع اطلاعات و ارتباطات

طبقه بندی

داشبورد ها می توانند بر اساس نقش تجزیه شوند و یا استراتژیک، تحلیلی، عملیاتی یا اطلاعاتی باشند. داشبورد استراتژیک در هر سطح از مدیران در یک سازمان پشتیبانی می کند و نظری سریع را ارائه می دهد که تصمیم گیرندگان باید نظارت بر سلامت و فرصت های کسب و کار را داشته باشند. داشبورد این نوع تمرکز بر سطح عملکرد و پیش بینی های سطح بالا است. داشبورد های استراتژیک از تصاویر فوری آمار (روزانه، هفتگی، ماهانه و سه ماهه) استفاده می کنند که به طور مداوم از یک لحظه به بعد تغییر نمی کنند. داشبورد برای اهداف تحلیلی اغلب شامل زمینه، مقایسه ها، و تاریخ، همراه با ارزیابی عملکرد دقیق تر است. داشبورد تحلیلی معمولا از تعامل با داده ها، از جمله نفوذ به عمق جزئیات پایه پشتیبانی می کند. برای عملیات نظارت داشبورد اغلب متفاوت از آنهایی است که از تصمیم گیری استراتژیک یا تجزیه و تحلیل داده پشتیبانی می کند و اغلب نیاز به نظارت بر فعالیت ها و رویدادهایی دارد که دائما در حال تغییر هستند و ممکن است در یک لحظه متوجه توجه و پاسخ باشند.

 

Dashboards managmet often provide at-a-glance views of KPIs (key performance indicators) relevant to a particular objective or business process. In the other, "dashboard" has another name for "progress report" or "report."

The "dashboard" is often displayed on a web page which is linked to a database that allows the report to be constantly updated. For example, a manufacturing dashboard may show numbers related to productivity such as number of parts manufactured, or number of failed quality inspections per hour. Similarly, a human resources dashboard may show numbers related to staff recruitment, retention and composition, for example number of open positions, or average days or cost per recruitment.

The term dashboard originates from the automobile dashboard where drivers monitor the major functions at a glance via the instrument cluster.

داشبورد مدیریتی