رابطه بین حقوق دریافتی و رضایت شغلی کارکنان (قسمت اول)

تاریخ انتشار: 1397/05/03

یک لحظه فکر کنید و در طول کارهایتان در طول شغل خود مشغول شوید و از خودتان این سؤالات را بپرسید: چگونه از شغل خود راضی هستید؟ چه عواملی موجب کاهش رضایت کلی شما می شود؟ چه چیزی باعث می شود که شما یک کار دیگر شروع کنید؟

پیش بینی می شود که هزاره ها تغییرات شغلی بیشتری را ایجاد می کنند. خیلی به این موضوع پرداخته شده است که چرا تغییرات شغلی و حرفه ای برای نسل هزاره پیش بینی شده است، از جمله انتظارات نامناسب آنها از پیشرفت سریع و تغییرات چشمگیر در اقتصادهای ملی و بین المللی، انتقال کارها برای کارفرمایان هزینه است، که باید در زمان استخدام و آموزش و همچنین کارکنانی که زمان و هزینه های شخصی خود را در طول دوره های انتقال از بین برده اند، زمان و پول سرمایه گذاری کنند.

جنبه مهمی از هر شغل، جبران خسارت مالی است. به گفته یکی از گروه های محقق، "هنگامی که از افراد پرسیدند: چرا آنها کار می کنند؟ اغلب پول از دلایل ذکر شده آنها بوده است." نه تنها پول یک ضرورت عملی است، بلکه "چندین نشانه قابل مشاهده بیشتر از موفقیت در جامعه وجود دارد " علاوه بر این، "هنگامی که از افراد خواسته می شود دلیل اهمیت درآمد را  ذکر کنند آنها پاسخ می دهند که کیفیت زندگی خود را بهبود می بخشند، شایع ترین پاسخ، درآمد بالاتر است" پول ابزارهایی را برای رضایت از نیازهای افراد فراهم می کند و همچنین می تواند نیازهای انتزاعی مانند کیفیت زندگی را تامین کند و وضعیت مرتبط با موفقیت را بهبود ببخشد.

از آنجا که اشتغال ما نشان دهنده این است که چگونه پول را بدست می آوریم، قابل درک است که فرض کنیم رضایت از کار ما نیز افزایش می یابد. مسائل مطرح شده در مقالات پژوهشی مربوط به پرداخت و رضایت شغلی را مورد بحث قرار می دهد و بینش پیچیده ای را در ارتباط با پول ارائه می دهد.

یکی از نتایج جالب این متا آنالیز این است که نشان می دهد که ما می توانیم از دریافتی خود راضی باشیم اما از شغل هایمان ناراضی باشیم. در حالی که ممکن است ما متوجه شویم که دریافت ما برای حرفه و منطقۀ ما رقابتی است، در این صورت باید راضی باشد با این وجود، این رضایت لزوما به طور کلی به شغل مرتبط نمی باشد. شواهد این نتیجه در شرایطی است که کارمندان یک شرکت را ترک می کنند تا کار دیگری رابا افزایش قابل توجه درآمد پیدا کنند.

رابطه ما با پول پیچیده است و ادراک ما در مورد سطح پرداخت بستگی به عوامل زیادی دارد. در این بحث ها، این محققان تئوری سطح سازگاری را بیان می کنند ، پدیده ای که "قضاوت های تجربه نسبت به یک نقطه مرجع با تجربه گذشته و محرک های پیشین در حال تغییر است." آنچه ما در یک نقطه منصفانه ، همانطور که در روند مصاحبه، ممکن است متفاوت از آنچه که عادلانه پس از دریافت این مبلغ برای مدت زمان طولانی. آنها همچنین اشاره می کنند به محض اینکه یک فرد افزایش درآمد را دریافت کند، ممکن است به سرعت از لحاظ روان شناختی" صرف "شود و درنتیجه ارزش رضایت خود را از دست می دهد. در واقع، آرزوهای رو به رشد در پاسخ به درآمدهای رو به رشد، ادبیات درآمد است. " ادبیات در آمد نیز نشان می دهد که مقایسه درآمد ما با درآمد سایر متخصصان نیز می تواند به میزان رضایت از پرداخت خود ما بستگی داشته باشد، زیرا درآمد فقط می تواند رضایت بخش باشد به شرطی که بالاتر از دیگران باشد.

در بحث درباره نتایج این تحقیقات نشان می دهد که "برای کارمند، اگر هدف نهایی در یک کار، پیدا کردن یک کار رضایت بخش است، با توجه به انتخاب، افراد بهتر خواهد بود به بیان دیگر ویژگی های شغلی بیشتر از پرداخت اهمیت دارد. رضایت شغلی می تواند با درک نتایج ما نشان دهد که بسیاری از کارکنان در مورد کیفیت درک شده در زندگی کاری خود اشتباه می کنند. » کارکنان اغلب در مورد درآمد تمرکز می کنند، زمانی که رضایت شغلی آنها می تواند بیشتر از سایر عوامل تأثیر بگذارد. از طرف دیگر میز مذاکره، کارفرمایان باید به این نکته توجه کنند "اگرچه سطح پرداخت ممکن است توانایی محدودی برای برآورده شدن داشته باشد، این بدان معنا نیست که پرداخت مشوق انگیزه نیست." با این حال، کارفرمایان نیز باید آگاه باشند که عوامل غیر از پرداخت نیز در رضایت شغلی مهم است. "با توجه به این که رضایت شغلی مربوط به اخراج کارکنان است و تأثیرات مالی نگرش های مثبت شغلی به خوبی مستند شده است، کارفرمایان علاقه مند به داشتن نیروی کار قابل قبول هستن که  امکان نیاز به جابجایی در جای دیگر برای بالا بردن سطح رضایت شغلی داشته باشند."

 

An important aspect of any job is the financial compensation. According to one group of researchers, "When individuals are asked why they work…money is one of the most commonly cited reasons." Not only is money a practical necessity, but also, "there are few more visible hallmarks of success in society than those owing to the income of individuals." Additionally, "when individuals are asked what would most improve the quality of their lives, the most common response is a higher income…." Money provides the means for satisfying material needs, and can also meet more abstract needs such as quality of life and the status associated with success. There is a common belief that each of these areas will improve as pay increases: More money allows us to meet practical needs, enjoy a higher quality of life, and achieve a higher status.

رضایت شغلی