حساب سرمایه چیست؟

تاریخ انتشار: 1397/08/26

حساب سرمایه در اقتصاد بین المللی بخشی از تعادل پرداخت ها است که همه معاملات انجام شده بین اشخاص در یک کشور را با موجودی های موجود در بقیه جهان ثبت می کند. این معاملات عبارتند از واردات و صادرات کالاها، خدمات و سرمایه، و همچنین پرداخت های انتقال مانند کمک های خارجی و ارسال پول. تعادل پرداخت از یک حساب سرمایه و یک حساب جاری تشکیل شده است - گرچه تعریف دقیق حساب سرمایه را به حساب مالی و حساب سرمایه تقسیم می کند. در حسابداری، حساب سرمایه نشان دهنده ارزش خالص یک کسب و کار در یک نقطه خاص در زمان است - در غیر اینصورت به عنوان صاحب سهام شناخته می شود.

کاهش حساب "سرمایه"

تغییرات در تعادل پرداخت ها می تواند سرنخ هایی را درباره میزان نسبی کشور سلامت اقتصادی و ثبات در آینده نشان دهد. حساب سرمایه نشان می دهد که آیا در کشور سرمایه وارد یا صادر می شود. تغییرات بزرگی در حساب سرمایه می تواند نشان دهد که کشور برای سرمایه گذاران خارجی جذابیت دارد و می تواند بر نرخ ارز تاثیر بگذارد.

از آنجا که تمام معاملات ثبت شده در تراز پرداخت به صفر می رسند، کشورهایی که کسری تجاری بزرگ (کسری حساب جاری) دارند، باید با تعریف حسابداری مازاد حساب های سرمایه ای نیز سرمایه گذاری کنند -  به این معنی است که سرمایه بیشتر در جریان است بیرون رفتن و افزایش مالکیت خارجی دارایی های آن است. کشور با مازاد تجارت بزرگ سرمایه گذاری می کند و کسری حساب های سرمایه ای را اجرا می کند که به این معنی است که پول از کشور خارج می شود.

مهم است به خاطر داشته باشید که کسری تجاری به دنبال سرمایه گذاران خارجی است که دارایی ها را جذاب و ارزش دلار را بالا می برند. آیا تقاضای نسبی برای سرمایه گذاران خارجی از بین می رود، دلار تضعیف می شود و کسری تجاری کاهش می یابد.

حساب سرمایه

حساب صندوق به عنوان حساب مالی، توسط صندوق بین المللی پول اشاره دارد.

در سال های اخیر، بسیاری از کشورها به معنای حساب های سرمایه ای که توسط صندوق بین المللی پول (IMF) استفاده می شود، را به کار گرفته اند. این حساب سرمایه را به دو بخش تقسیم می کند: حساب مالی و حساب سرمایه. حساب های سرمایه و مالی جریان خالص ادعاهای مالی، یعنی تغییر در موقعیت دارایی را اندازه گیری می کند.

دارایی های خارجی در مقابل بدهی های خارجی به عنوان موقعیت سرمایه گذاری خالص بین المللی خود، یا دارایی های خارجی است که ادعای  دارایی های خالص کشور را در سایر نقاط جهان اندازه گیری می کند. اگر کشور در مورد ادعای دارایی های خود در سایر نقاط جهان بر ادعای خود غلبه کند، آن ها دارای دارایی مثبت خالص خارجی هستند و گفته می شود که یک دارایی خالص است. اگر منفی باشد بدهکار خالص است. موقعیت در طی زمان تغییر می کند، همانطور که در حساب سرمایه مالی نشان داده شده است.

اقدامات حساب های مالی در مالکیت بین المللی دارایی، افراد، کسب و کار، دولت ها و یا بانک های مرکزی افزایش یا کاهش می یابد. این دارایی ها شامل سرمایه گذاری مستقیم خارجی، اوراق بهادار مانند سهام و اوراق قرضه و ذخایر طلا و ارز خارجی است. حساب های سرمایه تحت این تعریف، معاملات مالی را اندازه گیری می کنند که بر درآمد، تولید یا پس انداز تأثیری مانند انتقال بین المللی حقوق حفاری، علائم تجاری و حق چاپ ندارد.

حساب های سرمایه شرکت

در حسابداری، حساب سرانه یک حساب عمومی کلیدی است که برای ثبت ضریب سرمایه اعطایی صاحبان و درآمد های ذخیره شده - مقدار تجمعی درآمد شرکت از زمان تشکیل آن، منهای سود سهام تجمعی پرداخت شده به سهامداران استفاده می شود. در سرمایه گذاری شامل سهام معمول و حساب های سرمایه گذاری اضافی می شود. توازن حساب های سرمایه در بخش حقوق صاحبان سهام ترازنامه گزارش شده است. حساب سپرده خزانه داری، یک حساب متعلق به سهام عادی است که سهام را گزارش می دهد.  

 

 

حساب سرمایه