توسعه بودجه عملیاتی ویژه کسب و کارهای تولیدی کوچک

تاریخ انتشار: 1396/08/10

زمانی که درحال‌ توسعه بودجه عملیاتی برای یک کسب و کار هستید، پس از تهیه مواد اولیه، نیازهای مستقیم کار و بودجه‌های سربار، شما باید انبوه میزان موجودی را به پایان برسانید.

بودجه موجودی محصولات پایانی تمام‌شده برای تکمیل هزینه کالاهایی که به فروش می‌رسد و برای ترازنامه ضروری است. این بودجه برای هر واحد تولیدی که بر اساس مواد خام، کار مستقیم و سربارهایی که تولیدشده است، ارزش دارد و بودجه فروش، اداری و هزینه‌های غیر تولیدی مانند حمل‌ونقل و یا منابع را بررسی می‌کند.

بودجه عملیاتی چیست؟

اولین دستورالعمل بودجه برای هر صاحب کسب‌وکار کوچک، یک بودجه عملیاتی است که یکی از دو قسمت بودجه اصلی است. هدف از بودجه عملیاتی، توصیف فعالیت‌های تولید درآمد شرکت است مانند فروش، تولید و موجودی.

نتیجه نهایی بودجه عملیات، عبارت است از صورت سود و ضریب سود خالص. حاشیه سود عملیاتی همان سود خالص نیست و شما نمی توانید آن را محاسبه کنید تا زمانی که بودجۀ مالی را تهیه کنید. بودجه عملیاتی قبل از بودجه مالی تهیه‌شده است، زیرا بسیاری از فعالیت‌های تأمین مالی تا زمان آماده‌سازی بودجه عملیاتی مشخص نیست.

بخش عمده‌ای از بودجه اصلی چیست؟

بسته به‌اندازه شرکت، بودجه اصلی یک سند برنامه‌ریزی جامع بودجه است؛ که معمولاً دارای دو قسمت است، بودجه عملیاتی و بودجه مالی. بودجه عملیاتی فعالیت‌های تولید درآمد شرکت را که درآمد و هزینه است را شامل می‌شود. که نتیجه یک بیانیه بودجه است. بودجه مالی، جریان و خروج پول نقد و سایر عناصر وضعیت مالی شرکت را نشان می‌دهد.

جریان و خروج پول نقد از بودجه نقدی دریافت می‌شود. به همین ترتیب، نتیجه بودجه مالی ترازنامه بودجه است. بودجه عملیاتی برای اولین بار آماده می‌شود، زیرا اطلاعات مربوط به بودجه عملیاتی برای بودجه‌های مالی موردنیاز است.

مثال یک بودجه انبارداری پایان دادن به محصولات

به‌عنوان‌مثال برای یک کسب‌وکار کوچک زمانی که توسعه کل بودجه عملیاتی صورت می‌گیرد، ما یک کسب‌وکار کوچک مانند یک تولیدی سفال را فرض می‌کنیم. اطلاعات زیر را می‌توان برای پایان دادن به توسعه بودجه موجودی محصولات مورد استقاده قرار داد:

اطلاعات موردنیاز شما

میزان مواد اولیه مصرفی، کار و بودجه سربار، اطلاعات از مراحل کار، هزینه تولید محصول، هزینه وسایل و ملزومات و نیروی انسانی موردنیاز

با استفاده از این اطلاعات می‌توانید هزینه‌های مصرفی یک تولیدی کوچک را محاسبه کنید.

بودجه