8ایده کاربردی بلاک چین برای کسب و کارهای کوچک

تاریخ انتشار: 1396/12/16

8ایده کاربردی بلاک چین برای کسب و کارهای کوچک

Bitcoin و فنآوری پشتیبان آن یعنی بلاک چین، همانطور که در زمان معرفی­اش توسط ساتوشی ناکاماتو تصور می­شد، موجب اختلال در جهان نشد. با این حال، اخیرا،  ارز دیجیتال، IoT، و  Blockchain نه تنها در صنعت پرداخت، بلکه در صنایع مختلف نیز تبدیل به رایج­ترین کلمات مورد بحث شده­اند. در واقع برخی معتقدند فناوری Blockchain در نهایت می­تواند مهم­تر از اینترنت باشد. با این حال، اجازه دهید  به  8 حالت کاربردی  Blockchain که می­توانند به کسب و کار کوچک شما کمک کنند و به شما در ایجاد ایده­های تجاری برنامه در این فرایند کمک می­کنند؛ نگاهی بیندازیم:

1-پرداخت و انتقال پول شاید شناخته شده ترین کاربرد Blockchain قابلیت ارسال و دریافت پرداخت است. از آنجائی که  شروع تکنولوژی بلاک چین بر اساس ارز دیجیتال است، این امر منطقی است.و این حالت برای صاحبان کسب و کار کوچک مفید است. با استفاده از تکنولوژی بلاک چین ، شما قادر به انتقال مستقیم و امن  وجه  به هر کسی در جهان به صورت فوری و با هزینه­ های فوق العاده کم هستید. دلیل انجام این کار این است که هیچ واسطه­ ای وجود ندارد که انتقال وجوه بین چندین بانک را کند نماید و هزینه­ های معامله گران را خنثی کند. اگر شما از کارکنان راه دور و یا درگیر در بازار جهانی  هستید این تمرین برای شما  بسیار مفید است . شرکت­ هائی مانند Abra، Bitwage و Coinpip  برجسته ­ترین استفاده­ کننده­گان از بلاک چین برای انتقال وجوه و یا پرداخت حقوق هستند.

2- قراردادهای هوشمندانه باور کنید یا نکنید، اصطلاح "قرارداد هوشمند" از سال 1993 استفاده شده است، اما اکنون به لطف ظهور پروژه Ethereum 2013 با بلاک چین ارتباط دارد. این پروژه یک پلت فرم غیر متمرکز است که قراردادهای هوشمندانه را اجرا می­کند: برنامه­ های کاربردی که دقیقا مانند برنامه­ریزی بدون هیچ گونه خرابی، سانسور، تقلب یا دخالت­های شخص ثالث اجرا می­شوند. "قراردادهای هوشمند" عبارتند از برنامه­های کامپیوتری خودکار  که می­توانند شرایط هر قرارداد را اجرا کنند. کریس دی رز بانکدار آمریکایی می­نویسد: به طور خلاصه، این یک امنیت مالی است که توسط یک شبکه که به گیرندگان بر اساس رویدادهای آینده هدایت و توسط کد کامپیوتری منتقل می­شود سپرده گذاری شده است. با "قراردادهای هوشمند" کسب و کار  شما قادر به دور زدن مقررات و "کاهش هزینه برای یک زیر مجموعه از شایع ترین معاملات مالی خواهید بود. علاوه بر این، این قراردادها غیر قابل شکستن هستند. شرکت هایی مانند Slock، که یک پلت فرم اینترنت اشیا Ethereum فعال است، در حال حاضر با استفاده از این نرم افزار است که مشتریان می­توانند هر چیزی را  از دوچرخه تا آپارتمان ها با باز کردن یک  قفل هوشمند پس از اینکه هر دو طرف در شرایط قرارداد موافقت کردند، اجاره کنند. علاوه بر این، بانک­های جهانی از "قراردادهای هوشمند" برای بهبود بازار وام سندیکتیت استفاده می­کنند. یکی از این شرکت­هایی که از بلاکچین­ها برای انتشار Microloans استفاده می کنند Synaps است.  

3- دفتر اسناد رسمی فن آوری Blockchain همچنین می­تواند به عنوان یک سرویس اسناد راحت و ارزان استفاده شود. به عنوان مثال، برنامه ­های مانند Uproov، که یک پلت فرم چند رسانه­ های گوشی­های هوشمند است، می­تواند بلافاصله پس از آن که یک کاربر یک تصویر، ویدئو یا ضبط صدا ایجاد کرد، تأیید شود. در همین حال، Stampd.io، در واقع می­تواند برای تأیید مالکیت ایجاد دیجیتال مورد استفاده قرار گیرد.

4- ذخیره سازی ابر توزیع شده ذخیره سازی ابر توزیع شده یکی دیگر از کاربردهای Blockchain است که کسب و کار می تواند از Storj، شرکتی که از بلاک چین استفاده می­کند تا به کاربران ذخیره سازی ابر، مقرون به صرفه، سریع و امن ارائه دهد، استفاده کنند. شاون ویلکینسون، مؤسس VentureBeat Storj، معتقد است به سادگی با استفاده از فضای بیش از حد  هارد دیسک ، کاربران می­توانند ابرهای سنتی را 300 برابر ذخیره کنند، بسیار شبیه نحوه اجاره یک اتاق در Airbnb است. ویلکینسون افزود، "با توجه به اینکه جهان 22 میلیارد دلار صرف، صرفه جویی در ذخیره سازی ابری می­کند، این کار می تواند در حالی که به طور قابل توجهی کاهش هزینه برای ذخیره داده­ها برای شرکت­ها و کاربران شخصی در پی دارد،جریان درآمد را برای کاربران متوسط نیز باز کند، این باعث می­شود که ذخیره سازی ابرهای توزیع شده یکی از کاربردهای  جالب تر بلاک چین باشد و  این یکی از کاربردهای جالبی است که  کسب و کارهای کوچک به دنبال آن هستند.

5-هویت دیجیتال آیا می­دانید که برآورد شده است صنعت جهان سالانه حدود 18.5 میلیارد دلار هزینه تقلب می­کند؟ به عبارت دیگر، این بدان معنی است که برای هر $ 3 صرف شده ، 1 دلار به تقلب تبلیغاتی می­انجامد. از  این رو امنیت یک نگرانی عمده برای همه­ ی کسب و کارها با هر اندازه ای است که مایل به استفاده از کیف پول  Blockchainهستند. فناوری های Blockchain، ردیابی و مدیریت هویت های دیجیتال را در نتیجه نشانه های بدون درز و کاهش تقلب امن و کارآمد می­سازد، آمر روشت، بنیانگذار Blocgeeks، در یک مقالۀ، می­نویسد: فن آوری بلاک چین راه حلی برای بسیاری از مسائل مربوط به هویت دیجیتال ارائه می­دهد که در آن هویت می­تواند به صورت غیرقابل تصوری، غیر قابل تغییر، و ایمن به صورت یکپارچه تأیید شود. روش­های جاری استفاده از سیستم­های مبتنی بر رمزنگاری اسرار آمیز در سیستم­های نا امن مبادله شده و ذخیره می­شوند. سیستم­ های تأیید هوشی مبتنی بر Blockchain بر پایه تأیید هویت غیرقابل انکار با استفاده از امضای دیجیتال بر اساس رمزنگاری کلید عمومی است. با احراز  هویت Blockchain ، تنها بررسی انجام شده این است که آیا معامله با کلید خصوصی صحیح امضا شده است یا نه. به این نتیجه می رسیم که هر کسی که به کلید خصوصی دسترسی داشته باشد صاحب است و هویت دقیق صاحب آن غیر قابل درک است. تکنولوژی Blockchain می­تواند برای کاربردهای تأیید هویت در زمینه هایی مانند شناسه­ ها، ورود به حساب آنلاین، اقامت، گذرنامه و گواهینامه تولد اعمال شود. شرکت هایی نظیر ShoCard از Blockchain برای تأیید اعتبار هویت فرد در دستگاه تلفن همراه خود استفاده می­کنند.

6-ارتباطات زنجیره تامین و اثبات پروانه اکثر مواردی که ما خرید می­کنیم توسط یک نهاد واحد ساخته نمی­شود، اما توسط زنجیره­ای از تأمین­ کنندگان که اجزای خود را (به عنوان مثال، گرافیت برای مداد) به یک شرکت که محصول نهایی را جمع آوری و فروش می­کند، فروخته می­شود. فیل گومز از Edelman Digital می گوید، مشکل این سیستم این است که اگر یکی از این مؤلفه ­ها شکست بخورد، نام تجاری در معرض فشارهای شدید قرار می گیرد. با استفاده از فن آوری بلاک چین یک شرکت می­تواند به طور فعال ارائه سوابق دائمی و قابل اطمینان دیجیتالی که ذینفعان را به وضعیت محصول در هر گام ارزش افزوده را نشان دهد. Provenance و SkuChain تنها دو نمونه از شرکت­هائی هستند که تلاش می­کنند این موضوع را حل کنند.

7- کارت­های هدیه و برنامه­های وفاداری Blockchain همچنین می­تواند به خرده فروشانی که کارت هدیه ارائه می­دهند، کمک کند. با استفاده از برنامه­ های وفاداری و دیگر دارائی­ های دیجیتال با فرآیند ارزان­تر و امن­تر با بریدن واسطه­ ها و استفاده از توانائی­ های تأیید منحصر به فرد Blockchain. Gyft Block، که همکاری بین Gyft و بیت کوین API Developer Chain است، کارت هدیه دیجیتالی را که می­تواند در دفترچه عمومی عمومی Blockchain مورد استفاده قرار گیرد، صادر می کند.

8-شبکه و IoT آی بی ام و سامسونگ برای یک مفهوم به نام ADEPT یکپارچه شده­ اند. یا دورسنجی یکپارچه سازی نظیر به نظیر یکپارچه (یک نوع شبکه نظیر به نظیر)، برای استحکام سیستم، با استفاده از ترکیبی از اثبات کار و اثبات سهام برای امنیت معاملات که از Blockchain استفاده می کند. با ADEPT یک Blockchain به عنوان یک لایۀ عمومی برای مقدار زیادی از دستگاه­ ها عمل می­کند. این کار  نیاز به یک قطب مرکزی را بدون نیاز به یک سیستم کنترل مرکزی از بین می برد و به عنوان یک پل بین بسیاری از دستگاه­ های ارزان قیمت خدمت می­کند. تمام این دستگاه­ ها می­توانند به طور خودکار با یکدیگر ارتباط برقرار کنند تا به روز رسانی نرم ­افزار، اشکالات و یا مدیریت انرژی بررسی و چک شوند. این کاربرد Blockchain به ویژه برای شرکت های ساخت نرم­افزار که سازگار با سیستم­ های مانند صفحه اصلی گوگل و مشابه دستگاه های IoT  هستد، مرتبط است  

فناوری بلاک چین