12 نکته مهم در مورد صورت های مالی

تاریخ انتشار: 1396/09/28

12 نکته مهم در مورد صورت های مالی

دانستن چگونگی کار با اعداد در صورت های مالی شرکت  برای سرمایه گذاران سهام ضروری است. تفسیر و  تحلیل معنادار ترازنامه ها، صورت های مالی  و صورتهای جریان نقد مالی برای تشخیص کیفیت سرمایه گذاری شرکت، پایه ای برای انتخاب سرمایه گذاری هوشمند است. با این حال، تنوع گزارشگری مالی نیازمند آن است که ما قبل از تمرکز بر آمار مالی شرکتهای خصوصی، با ویژگیهای خاص مالی  عمومی آشنا شویم. در این مقاله، ما به شما نشان می دهیم که چه اظهارات مالی باید ارائه دهیم و چطور از آنها استفاده کنیم.

  1. 1. صورت های مالی کارت های امتیاز هستند.

میلیونها سرمایه گذار فردی در سرتاسر جهان وجود دارد و در حالی که درصد زیادی از این سرمایه گذاران صندوق های سرمایه گذاری دوطرفه  را  به عنوان ابزار  برای فعالیت های سرمایه گذاری خود،انتخاب کرده اند, بسیاری دیگر نیز به طور مستقیم در سهام سرمایه گذاری می کنند. شیوه های سرمایه گذاری محتاطانه ,نشان می دهد که ما به دنبال شرکت های با کیفیت با ترازنامه ی قوی، درآمد پایدار و جریان نقدی مثبت هستیم.

این که آیا شما خودتان  یا با راهنمایی یک حرفه ای در امرسرمایه گذاری برخی از مهارت های  تحلیل بیانیه های اساسی مالی را یاد میگیرید ,می تواند بسیار مفید باشد. تقریبا 30 سال پیش، روبرت فلت، تاجر، کتابی با عنوان «چگونگی کسب نمره  در کسب و کار» (1987) نوشت. پیام اصلی او این بود که در کسب و کار ,شما نمره را با دلار حفظ میکنید و کارت امتیازی یک ترازنامه ی مالی است. او به این نتیجه رسید که "بسیاری از مردم نمیتوانند امتیاز بالایی را در کسب و کار بدست اورند. آنها  سود، دارایی، جریان نقدی و بازده سرمایه گذاری را با هم مخلوط می کنند."

امروز همین رامی توان دررباره ی  بخش بزرگی از سرمایه گذاران عمومی، گفت ,مخصوصا هنگامی که شناسایی ارزش سرمایه گذاری در صورت های مالی ، انجام می گیرد . اما اجازه ندهید این را به شما تحمیل  شود. همانطور که مایکل سی تامست در "تسلط بر مبانی  تحلیل" (1998) می گوید:

"این  که هیچ رمز و راز ی وجود ندارد بزرگترین راز وال استریت و هر صنعت تخصصی است. در دنیای مالی موارد خیلی کمی وجود دارد که بسیار پیچیده باشد که نتوانید آن را درک کنید. اصول، همانطور که از نام آنها پیداست، پایه واساس هستند و نسبتا ساده اند. تنها فاکتور پیچیدگی اطلاعات مالی، زبان اصطلاحی جارگون است، که بطور کلی تحلیل آماری بیش از حد پیچیده و فرمول های پیچیده ای است که اطلاعات را بهتر از صحبت مستقیم انتقال نمی دهد. "

  1. 2. ترازنامه های مالی چه استفاده ای دارند؟

برای اهداف تحلیل سرمایه گذاری، صورت های مالی  ای که مورد استفاده قرار می گیرند، عبارتند از ترازنامه، صورت حساب سود، صورت جریان نقدی، حقوق صاحبان سهام و درآمد حفظ شده. یک نکته ی احتیاطی: کسانی هستند که  سرمایه گذاری عمومی می کنند  و تمایل دارند فقط بر  گزارش درآمد و ترازنامه متمرکز شوند، بنابراین ملاحظات جریان نقدی را تا حدودی از کارهای ثانویه می دانند. این یک اشتباه است همیشه یک یادداشت  ساده ی ذهنی دائمی داشته باشید که ترازنامه ی جریان پول نقد که حاوی اطلاعات تحلیلی بسیار مهم است را نشان دهد.

  1. بدانید که چه چیزی در پشت اعداد است

اعداد در حسابهای مالی  شرکت منعکس کننده رویدادهای دنیای واقعی هستند. این اعداد و نسبت های مالی / شاخص ها که از آنها تحلیل سرمایه گذاری حاصل می شود، آسان تر قابل درک خواهند بود اگر بتوانید واقعیت های اساسی این اطلاعات  را به طور کلی  تجسم کنید. به عنوان مثال، قبل از اینکه شما شروع به  در هم ریختن ارقام کنید ،بهتر است درکی از آنچه  که شرکت انجام می دهد، محصولات و / یا خدمات آن و صنعت که در آن فعالیت می کند, داشته باشید.

  1. 4. تنوع گزارشگری مالی

انتظار نداشته باشید که صورت های مالی  برای یک قالب واحد مناسب باشد. بسیاری از مقالات و کتابها در مورد  تحلیل صورت های مالی ، یک رویکرد و اندازه ی متناسب با همه ی روش ها دارند. سرمایه گذاران  کم تجربه زمانی که  حساب شان خارج از جریان اصلی یا به اصطلاح « معمول»شرکت قرار میگیرد ، خود را میبازند. نگران نباشید،به یاد داشته باتشید که ماهیت  گوناگون فعالیت های تجاری، منجربه ارائه ی یک صورت وضعیت مالی متفاوت می شود. این به ویژه در مورد ترازنامه رخ می دهد؛ صورت وضعیت جریان نقد و درآمد حساسیت   کمتری  به این پدیده دارند.

  1. چالش درک زبان مالی جارگون

فقدان استانداردهای قابل توجه در  اصطلاحات گزارشگری مالی، درک بسیاری از مطالب صورت حساب مالی را  پیچیده  ساخته است. این شرایط می تواند برای سرمایه گذار مبتدی گیج کننده باشد. امید کمی وجود دارد که همه چیز در آینده قابل پیش بینی در این باره تغییر کند  اما یک فرهنگ لغت مالی خوب می تواند به طور قابل توجهی کمک کند.

  1. 6. حسابداری یک هنراست، نه علم

ارائه موقعیت مالی شرکت، به طور ترسیم شده  در صورت های مالی  ان ، تحت تأثیر برآوردها و قضاوت  مدیریتی قرار گرفته است. در بهترین شرایط، مدیریت دقیق و صادقانه است، در حالی که حسابرسان خارجی خواستار، حسابرسی سختگیرانه و غیرمتعارف هستند. هرچند که این ناهماهنگی  ذاتا در فرایند حسابداری یافت می شود، اما به این معنی است که سرمایه گذار  محتاط باید  نسبت به  تحلیل صورت وضعیت  های مالی پرسشگرانه و شکاکانه اقدام کند.

  1. دو کنوانسیون حسابداری کلیدی

به طور کلی اصول حسابداری پذیرفته شده (GAAP) یا استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی (IFRS) برای تهیه صورت های مالی  استفاده می شوند. هر دو روش در ایالات متحده قانونی است، اگر چه GAAP بیشتر  استفاده می شود. تفاوت عمده بین این دو این است که GAAP بیشتر "مبتنی بر قانون" است، در حالی که IFRS " مبتنی براصول" است. و هر دوی انها  روش های مختلفی برای  گزارش ارزش دارایی، استهلاک، موجودی و غیره دارند.

  1. 8. اطلاعات صورت وضعیت مالی غیر مالی

اطلاعات در مورد وضعیت اقتصاد، صنعت و ملاحظات رقابتی، نیروهای بازار، تغییرات تکنولوژیکی و کیفیت مدیریت و نیروی کار به طور مستقیم در صورت وضعیت های مالی شرکت بیان نمی شود. سرمایه گذاران باید به این نکته پی ببرند که بینش های صورت  مالی تنها یک قطعه، شاید  قطعه ی مهمتر  از پازل اطلاعات  سرمایه گذاری است.

  1. 9. نسبت های مالی و شاخص ها

اعداد مطلق در صورت های مالی ، برای  تحلیل سرمایه گذاری, ارزش کمی دارند، که باید این اعداد را به روابط معنی دار تبدیل کرد تا  عملکرد و وضعیت مالی شرکت را قضاوت شود. نسبت های به دست آمده و شاخص ها باید در طول دوره های گسترش یافته نظارت شود تا  گرایش ها را نشان دهد  . از اندازه متناسب با همه ی سندرم ها آگاه باشید. معیارهای مالی ارزیابی می تواند به طور قابل توجهی با توجه به نوع صنعت، اندازه شرکت و مرحله توسعه متفاوت باشد.

  1. 10. نکته هایی درباره ی ترازنامه ی مالی

افشا سازی مورد نیاز  مقامات نظارتی برای ارقام ترازنامه ها دشوار است.  تحلیلگران حرفه ای در سراسر جهان معتقدند که درک  نکات  صورت های مالی  برای ارزیابی  درست وضعیت مالی و عملکرد شرکت ضروری است. همانطور که حسابرسان درباره ی صورت های مالی  اضهار داشته اند ، یادداشت های همراه جزء جدایی ناپذیر  این صورت های مالی  است. این نکات را جدی بگیرید.

  1. 11. گزارش سالانه 

سرمایه گذاران محتاط  تنها باید  در شرکت هایی با ترازنامه ی مالی حسابرسی، سرمایه گذاری کنند ,این ترازنامه  برای همه شرکت هایی که بطور عمومی تجارت میکنند الزامی است. سرمایه گذار حتی قبل از اینکه بتواند به حسابهای مالی شرکت بپردازد، باید به گزارش سالانه شرکت و 10-K نگاه کند. بخش عمده ای از گزارش سالانه بر اساس 10-K است، اما حاوی اطلاعات کمتری است و در یک سند قابل فروش برای مخاطبان  و سهامداران ارائه شده است. 10-K به طور مستقیم به SEC گزارش می شود و  حاوی اطلاعات و جزییات  بیشتر است. .گزارش  سالانه در برگیرنده ی گزارش حسابرس  است که به حسابرس میگوید   اصول حسابداری  به چه نحوی اعمال شده است. یک "نظر درست" مسیر مستقیم و راست را به شما  نشان می دهد تا انرا دنبال کنید .این اظهارات تعیین کننده می تواند خوش خیم یا جدی باشد؛ در مورد دوم،  ممکن است نخواهید ادامه دهید.

  1. 12. صورت وضعیت های مالی تلفیقی

به طور کلی کلمه (تلفیقی) در عنوان یک صورت مالی به صورت یک ترازنامه ی مالی تلفیقی ظاهرمی شود. تلفیق یک شرکت مادر و زیرمجموعه ی مالکان آن  (مالکیت بیش از 50٪ یا کنترل موثر) به این معنی است که فعالیت های ترکیبی نهادهای قانونی مجزا به عنوان یک واحد اقتصادی بیان می شود. پیش فرض این است که یک تلفیق به عنوان یک نهاد،  معنای بیشتری نسبت به صورت های جداگانه برای نهادهای مختلف دارد.

صورت های مالی