چگونه یک گزارش فصلی استاندارد بنویسیم؟

تاریخ انتشار: 1398/09/30

با توجه به اهمیت اجرای ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم و ارسال الکترونیکی فهرست معاملات فصلی ، برای خیلی از صاحبان مشاغل وفعالان اقتصادی مشمول این ماده سوالات متداولی پیش آمده که به پاسخ دادن به آنها می پردازیم

نحوه ی ارسال فهرست معاملات فصلی از طریق سامانه ی دریافت الکترونیکی اطلاعات معاملات از این قرار است:

«از آغاز سال ۱۳۹۱ خورشیدی (۱/۱/۱۳۹۱)، نحوه ی ارسال صورت معاملات فصلی تنها به یکی از سه روش برخط (آنلاین)، غیربرخط (آفلاین) و بر روی لوح فشرده (سی-دی) امکان پذیر می باشد. ثبت نام و ارسال فهرست معاملات فصلی برای کلیه ی اشخاص حقیقی (بندهای الف و ب ماده ۹۵ قانون مالیاتهای مستقیم) و اشخاص حقوقی الزامی است. در ارسال اطلاعات به صورت برخط، مودیان با در اختیار داشتن شماره ی کاربری و گذرواژه (رمز عبور)، اطلاعات مربوط به خرید و فروش خود را در سامانه وارد و پس از ثبت نهایی رسید (کد رهگیری) دریافت می نمایند.

در روش غیربرخط، نرم افزاری جهت جمع آوری اطلاعات از طریق مودیان بر روی پورتال سازمان قرار گرفته و در آن یک قالب ACCESS پیش بینی شده است. مودیان پس از تامین اطلاعات و کنترل های لازم می توانند با در اختیار داشتن شماره ی کاربری و گذرواژه (رمز عبور)، پوشه ی ACCESS را به صورت الکترونیکی به سامانه الحاق می نمایند. در حالت سوم، برای آن دسته از مودیانی که شماره ی کاربری و گذرواژه ندارند، سرجمع اطلاعات را از سیستم غیربرخط تهیه و همراه یک کپی از قالب ACCESS بر روی یک لوح فشرده به ادارات امور مالیاتی مربوطه تحویل و رسید دریافت می نمایند. لازم به ذکر است آن گروه از مودیان که هنوز نام کاربری و گذرواژه ای به آنها اختصاص نیافته است و مایل اند تا به دو صورت برخط و غیربرخط اطلاعات خود را وارد سامانه نمایند، می توانند با ورود به سامانه ی سازمان امور مالیاتی، نسبت به پیش ثبت نام و تکمیل مراحل ثبت نام برای دریافت شماره ی اقتصادی اقدام نمایند تا در مدت زمان کوتاهی نام کاربری و گذرواژه ی ایشان از طریق پست به محل کارشان ارسال گردد.»

گزارش فصلی

جرایم قانونی درنظرگرفته شده برای عدم صدور صورتحساب یا عدم درج شماره ی اقتصادی چیست؟

 «عدم صدور صورتحساب یا عدم درج شماره ی اقتصادی خود و طرف معامله حسب مورد، و یا استفاده از شماره ی اقتصادی خود برای معاملات دیگران یا استفاده از شماره ی اقتصادی دیگران برای معاملات خود توسط فعالان اقتصادی، مشمول یک جریمه ی ۱۱ درصدی غیر قابل بخشودگی (ده درصد بابت عدم صدور صورت حساب و یک درصد بابت عدم ارسال صورت معامله) از مقدار معاملاتی که اعلام نشده است خواهد شد.» وی در رابطه با خریدارانی که شماره ی اقتصادی خود را اعلام نمی کنند، گفت: «بر اساس دستورالعملهای اجرایی، در خصوص فروش به یکی از دو وضعیت ذیل می توان اقدام نمود:

الف) در صورتیکه مبلغ هر صورتحساب کمتر از ۸،۸۰۰،۰۰۰ ریال باشد (۱۰% حدنصاب معاملات کوچک)، در این صورت الزامی به درج شماره ی اقتصادی خریدار بر روی صورتحساب نمی باشد و می توان فروشهای مذکور را به صورت تجمیعی در سامانه ی عملیات الکترونیکی مودیان به نشانی WWW.TAX.GOV.IR (بخش معاملات کمتر از ۱۰% حدنصاب) وارد نمود. عدم درج شماره ی اقتصادی خریدار بر روی صورتحسابهای مذکور مشمول جرایم متعلقه نخواهد بود.

ب) در صورتیکه مبلغ هر صورتحساب بالاتر از ۸،۸۰۰،۰۰۰ ریال باشد، درج شماره ی اقتصادی خریدار و فروشنده بر روی آن الزامی می باشد و عدم درج شماره ی اقتصادی هر کدام از طرفین معامله، موجب تعلق جرایم مربوطه می گردد. در این حالت، اگر خریدار از ارایه ی شماره ی اقتصادی خودداری کند، چنانچه فروشنده، مشخصات خریدار و موضوع مورد معامله را ظرف مهلت یک ماه از زمان انجام معامله، در فهرست امتناع تکمیل و به ادره ی امور مالیاتی اعلام نماید، وی (فروشنده) مشمول جریمه ی تخلف از این بابت نخواهد بود؛ در غیر اینصورت، طرفین معامله متضامنا مسوول خواهند بود».

اگردر زمینه ی بروز هرگونه مشکل در ارسال فهرست، یا سوالات قانونی پیرامون این موضوع دچار مشکل شدید می توانید: «برای سهولت انجام کار، راهنمای ورود به سایت و نحوه ی ثبت و ارسال اطلاعات در سامانه درج شده است. در صورت بروز مشکل و یا نیاز به راهنمایی های بیشتر، مرکز ارتباط مردمی سازمان امور مالیاتی کشور (شماره تلفن ۱۸۲۲)، با هدف رسیدگی موثر و سریع به مشکلات یا سوالات صاحبان مشاغل و فعالان اقتصادی در زمینه های مختلف، ازجمله ارسال الکترونیکی صورت معاملات فصلی، آماده ی پاسخگویی می باشد.

همچنین سازمان امور مالیاتی کشور به منظور ارایه ی پاسخ فنی و رفع اشکال صاحبان مشاغل و تسهیل انجام امور در سامانه ی عملیات الکترونیکی سازمان برای ارسال فهرست معاملات و یا ثبت نام شماره ی اقتصادی و ارایه ی اظهارنامه ی الکترونیکی، اقدام به راه اندازی مرکز پاسخگویی فنی سامانه های مالیاتی با شماره تلفن های ۳۵۰۸۷ و ۳۵۰۲۷۰۰۰ نموده است، که کارشناسان فنی در همین زمینه پاسخگوی تماس گیرندگان و مراجعه کنندگان سازمان می باشند.

گزارش فصلی