کارمزد چیست؟

تاریخ انتشار: 1399/09/15

 کارمزد چیست؟

کارمزد چیست؟ واقعا مقوله ای که هر روز با آن سر و کار داریم و هر بار مبلغی را تحت عنوان کامزد یا کمیسیون پرداخت می کنیم چیست؟ کارمزد که در زبان فارسی به آن بهره نیز گفته می شود و معادل آن در زبان انگلیسی Commission است، هزینه خدماتی است که بخاطر ارائه مشاوره در زمینه سرمایه گذاری، مدیریت خرید و فروش اوراق بهادار یا حتی بر اساس تراکنش های بانکی دریافت می شود.

انواع کارمزد چیست؟

  کارمزد کارگزاری: کارگزاری ها نماینده ی حقوقی فروشنده و خریدار محسوب می شوند و موظّفند حقوق مشتری و خریدار را رعایت کنند. البتّه کارگزاری ها این خدمات را رایگان انجام نمی دهند؛ بلکه در ازای هر کدام از این معاملات مبلغی را دریافت می کنند که به آن «کارمزد معاملات» گفته می شود.تمامی کارگزاری های بورسی مبلغی را از شما هنگام خرید و فروش سهام کسر می کنند. کارمزد معاملات تابعی است از میزان قیمت خرید و فروش! یعنی هر چه قیمت خرید و فروش بیشتر باشد، علی القاعده کارمزد بیشتری توسط کارگزاری دریافت می شود. درست مانند پلیس راه اتوبان که هر چه ماشین بزرگتر باشد، مبلغ بیشتری را به عنوان عوارض پرداخت می کنند.   البتّه همان گونه که درمورد کارمزد های بانکی سیاست های تشویقی وجود داشت، در کارمزد های معاملاتی هم چنین تشویق هایی وجود دارد و کارگزاری ها مشتریان فعّال خود را از بسته های تشویقی خود بی نصیب نمی گذارند. برای اطلاعات بیشتر در مورد کارگزاری های بورسی و کسب درآمد بیشتر ،سری به مقالات قیاس بزنید.  

کارمزد بانک: کارمزد بانک چیست؟ کارمزدهای بانکی، هزینه های اسمی برای تنظیم و نگهداری حساب های مختلف و خدمات معاملات جزئی برای مشتریان خرده فروشی و تجاری است. کارمزد بانکی بر اساس میزان هزینه تمام شده خدمت بانکی است، بنابراین این کارمزدها به صورت دقیق محاسبه می شود. برای مثال کارمزد انتقال وجه کارت به کارت مقدار ثابت و مشخصی را دارد. دریافت کارمزد بابت خدمات بانکی در تمام کشورها انجام می شود و کارمزد بانک های ایرانی جزو ارزانترین نرخ های کارمزد در دنیاست. در کشور ما این بانک مرکزی است که سیاست های بانکی را مشخص می کند. در کشور های خارجی بانک مرکزی قانون های کلی را مشخص می کند و در برخی موارد مانند تعرفه خدمات بانکی آزادی هایی را به بانک های دیگر می دهد؛ اما در کشور ما کارمزد خدمات بانکی را تماما بانک مرکزی مشخص می کند و این قیمت گذاری ها را تنها به گونه ای مشخص می کند که هزینه های بانک برای انجام خدمات هم تامین نمی‌شود و نه اینکه بانک از این خدمات خود درآمد مازاد و سود زیادی داشته باشد.

  کارمزد طلا: یکی از بدترین قسمت های خرید و فروش طلا، پرداخت کارمزد طلا فروشی است که شما را متحمل خسارت می کند. زمانی که یک طلا می خرید علاوه بر ارزش خود طلا که شامل وزن و عیار آن می شود، یک هزینه دیگر به نام کارمزد ساخت را نیز پرداخت می کنید شما می بایست دستمزد و حقوق کسانی که بر روی آن قطعه طلای خام کار کرده اند را هم بپردازید پس مقدار پولی که بابت هر گرم ساخت به کارخانه و کلاً به بنکدار پرداخت می گردد، اصطلاحا کارمزد ساخت طلا یا همان اجرت طلا می نامیم. اجرت یا کارمزد ساخت، بسیار متنوع هست و از قانون و فرمولی پیروی نمی کند. کارهایی که مدل جدیدتری هستند، معمولاً اجرت بالاتری نسبت به مدل های قدیمی دارند. یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در کارمزد طلا می تواند این باشد که فرد طلاساز چقدر در درست کردن آن مصنوعات طلا سهم داشته است.

  کارمزد وام: تا به حال به کارمزد وام ازدواج فکر کرده اید؟ در بانک های قرض الحسنه تسهیلات اعطایی بدون سود و تنها در قبال دریافت کارمزد صفر تا ۴ درصد پرداخت می شود. این کارمزد به پوشش هزینه های عملیاتی بانک های قرض الحسنه از قبیل تامین و نگهداری زیرساخت های فنی و نرم افزاری هزینه های جاری نگهداری شعب مانند نیروی انسانی، اجاره بهاء، تلفن، برق، گاز و ... اختصاص پیدا می کند.  

کارمزد مشاور املاک: پولی که شما به یک مشاور املاکی که برای شما خانه پیدا می کند به عنوان حقّ الزّحمة پرداخت می کنید، کارمزد نامیده می شود.   محاسبه حق کمیسیون بنگاه یکی از آخرین مراحل بستن قرارداد خانه جدید است. شاید در روزهایی که درگیر پیدا کردن خانه مورد نظر خود هستید، به این قسمت از معامله فکر نکنید. البته شفافیت نداشتن و یکپارچه نبودن نرخ کمیسیون‌ بنگاه‌ ها از دغدغه‌های همیشگی مالکان، مستأجران و خریداران است که به احتمال زیاد ذهن بیشتر ما را به خود مشغول کرده است. خبر خوب این که اگر از تعرفه‌های اتحادیه‌ مشاورین املاک باخبر باشیم و نحوه‌ محاسبه‌ کمیسیون بنگاه ها را بدانیم، دردسر زیادی نخواهیم داشت و چند فرمول ساده کمکمان می‌کند تا با آگاهی و اطمینان برای خانه‌ی جدید قرارداد ببندیم. تعرفه کمیسیون مشاوران املاک هر سال از سوی اتحادیه مشاورین املاک تعیین می‌گردد. در سال ۹۸ حق کمیسیون خرید و فروش ملک به شرح زیر محاسبه می‌شود که این تعرفه برای تمامی املاک تجاری، اداری و مسکونی یکسان است. در صورتی که ارزش ملک تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان باشد، بنگاه معادل نیم درصد ارزش ملک را به عنوان حق کمیسیون دریافت می‌کند. (نیم درصد از فروشنده و نیم درصد از خریدار)  

کارمزد خود پرداز در آمریکا

خدا رو شکر در کشور ما هنوز این مورد آخر مرسوم نشده است، اما خالی از لطف نیست که بدانید در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله آمریکا، مشتری برای دریافت وجه از خودپرداز بانک‌های دیگر کارمزد می پردازد. این کارمزد در ایران نیز پراخت می شود اما مشتری آنرا نمی پردازد.

گزارش USATODAY در مورد کارمزد خودپرداز در آمریکا بیان می کند که ناامید کننده ترین چیز در استفاده از دستگاههای خودپرداز این است که برای گرفتن پول خودتان باید هزینه کنید. هزینه رو به رشدی که در قالب کارمزد از شما اخذ می شود. میانگین کارمزد قابل پرداخت طبق مبلغ 4.69 دلار بوده که نسبت به سال گذشته 2.6% و نسبت به 10 سال گذشته، 55% افزایش نشان می دهد.

Greg McBride، تحلیلگر ارشد مالی Bankrate.com، عنوان کرد که مردم در خصوص استفاده از وجه نقد هوشیار تر شده اند و از خودپردازها کمتر برداشت وجه انجام می دهند. این موضوع باعث شده که بانکها کارمزدها را افزایش دهند. او گفت که هزینه ها قابل اجتناب هستند و هزینه های شبکه های خودپرداز توسط غیر مشتریان یا دارندگان کارت بانکهای دیگر تامین می شود.

 

انوع کارمزد