چگونه یک حسابدار برای کسب و کارمان استخدام کنیم ؟

تاریخ انتشار: 1399/12/03

چگونه یک حسابدار برای کسب و کارمان استخدام کنیم ؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی استفاده از نرم افزار حسابداری  گوناگون بسیار رواج پیدا کرده است؛ اما بیش از این ها نیاز به یک حسابدار آموزش دیده و حرفه ای باعث نظم و ترتیب دادن به امور مالی می شود. شاید بتوان بزرگ‌ترین دغدغه بخش سرمایه انسانی سازمان‌ ها و شرکت ‌ها را گزینش و استخدام حسابدار قلمداد کرد.

یک مدیرعامل برای انتصاب هیچ پستی به‌اندازه پست حسابدار چالش ندارد، زیرا هیچ‌کدام از پست‌ها به‌اندازه حسابداری حساسیت مالی ندارد. به همین دلیل است مدیران سرمایه انسانی شرکت‌ها جویای ویژگی‌های یک حسابدار موفق هستند و مدیران موفق به دنبال یافتن پاسخ این سؤال چگونه یک حسابدار برای کسب و کارمان استخدام کنیم ؟هستند. در این مقاله قصد داریم پاسخ این سوال را با تمام جزئیات بررسی کنیم و از شما دعوت می کنیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.   فاکتور فروشگاهی قیاس شاپ

نیازهای حسابداری کسب و کار خود را شناسایی کنید:

برای اینکه بتوانید به سوال چگونه یک حسابدار برای کسب و کارمان استخدام کنیم ؟در اولین مرحله باید نیازهای کسب و کار خودتان را شناسایی کتید تا بتوانید به کاندیداهای بالقوه خود تمام اطلاعات مورد نیاز را بدهید، اسنادی که خلاصه ای از کار و امور مالی شما را در بر دارد ایجاد کنید. بعدا می توان از این اسناد به عنوان پیش نویس این جایگاه شغلی استفاده کرد.

حسابداری را مورد نظر قرار دهید که به طور کل مجرب باشد و خدمات حسابداری روزانه و مورد نیاز صنعت مخصوص شما را انجام دهد. با تفکر در مورد ویژگی های خاص صنعت خودتان، ظرایف، مقررات و دیگر موارد مختص به آن، نسبت به بکارگیری یک حسابدار خبره اقدام کنید؛ حسابدار باید بیشترین درک و معنا را از امور مالی شما داشته باشد، می توانید برای فهم این موضوعات خودتان نیز از یک متخصص مشاوره بگیرید.

در بررسی رزومه ها، نهایت دقت خود را به کار گیرید. برای استخدام بهترین افراد، ابتدا  رزومه‌ی افراد را به دقت و نقادانه مطالعه کرده و به دنبال شاخص‌ترین ویژگی‌های فرد باشید. البته ممکن است در رزومه‌ها اغراق نیز مشاهده کنید (که معمولاً وجود دارد).

سعی کنید که تحت تاثیر رزومه‌ی زیبا و خوش رنگ و لعاب یک فرد قرار نگیرید بلکه محتویات رزومه را در اولویت قرار دهید. امروزه در سایت‌ های زیادی به طور آنلاین می‌توان رزومه‌ی خلاقانه ایجاد کرد؛ بنابراین، یک رزومه که به زیبایی و خلاقانه تهیه شده، دلیل محکمی برای وجود خلاقیت در فرد نیست.

از افراد متخصص کمک بگیرید: شاید اولین مشکلی که به ذهنتان برسد این است که من یک آدم متخصص از کجا پیدا کنم که بیاید و برای من یک حسابدار خوب استخدام کند؟ جواب به این سوال خیلی راحت است. در قدم اول شما به سراغ یک مدیر مالی کار بلد مراجعه کنید و از او بخواهید که یک روز در اختیار شما قرار بگیرد و مبلغی را به عنوان دستمزد با او توافق کنید و از او بخواهید که یک نیروی حسابدار را از بین رزومه هایی که برای شما ارسال کرده اند انتخاب و استخدام کند.

ممکن است فکر کنید که این روش برای کسب و کار شما هزینه دارد ولی واقعیت این است که اگر حسابداری باشد که تخصص کافی را نداشته باشد خسارت هایی که به کسب و کارتان میزند صدها برابر بیشتر از مبلغی است که به عنوان حق مشاوره به یک مدیر مالی پرداخت کرده اید. چندین بار مصاحبه انجام دهید: اگر از بین چندین نفر متقاضی به چند نفر نهایی رسیدید، برای داشتن انتخاب بهتر می‌توانید از آن‌ها مصاحبه چندین باره بگیرد. شما باید بهترین فرد را برای سازمان خود انتخاب کنید پس نیازی نیست از مصاحبه چندین باره خود ناراحت باشید. این عمل با آینده شغلی شرکت شما رابطه مستقیمی دارد. هرچه فرد متقاضی مناسب‌تر باشد، امکان موفقیت شما در شرکت بیشتر خواهد شد. توجه داشته باشید که در طول فرآیند استخدام نیاز است که علاوه بر آشنایی فرد با وظایف خود در سازمان، با فرهنگ سازمانی و رفتاری درون سازمانی آشنایی کامل داشته باشد.

سوالات مناسب بپرسید: برای اینکه سوالاتتان را از افراد بپرسید، بهتر است که یک برنامه‌ از قبل داشته باشید و سوالات مناسبی را طرح کنید. اطمینان حاصل کنید که سوالات عمومی و خز شده را نمی‌پرسید!

مشکلات موجود در فرایند ما را شناسایی کنید: شرحی یک صفحه‌ای از فرایند فعلی ناقصی مرتبط با کارشان را به آنها بدهید. از آنها بخواهید فرایند را بررسی کرده و سه حوزه‌ی نخستی که پیش‌بینی می‌کنند مشکلاتی جدی را احتمالا به وجود خواهند آورد شناسایی کنند. خودتان، پیش از مصاحبه، فهرستی از آن نقاط ضعف و نقص‌ها را آماده کنید. صداقت اولویت است: یک گام مهم،در بررسی پاسخ سوال چگونه یک حسابدار برای کسب و کارمان استخدام کنیم ؟بررسی صداقت است.مهم ترین ویژگی که یک حسابدار باید داشته باشد، صداقت و امانت داری او است. تشخیص این امر در مصاحبه های اولیه کاری برای استخدام دشوار است. حسابداران به واسطه ی وظیفه مهم خود و ارتباط مستقیم با امور مالی و مالیاتی باید صادق بوده و امانت داری کنند.

هنگام استخدام حسابدار، حتما یک بررسی دقیق ازپیشینه و سابقه ی کار فرد انجام دهید. صاحبان کسب و کار کوچک لازم است روزانه با حسابدار خود در تماس باشند تا بتوانند به شناخت بهتری از شخصیت حسابدار خود برسند. به خاطر داشته باشید که همیشه حسابدار خود را در مورد تغییرات مالی، اهداف و تغییرات در شرایطی مانند وظیفه یا هزینه های جدید مطلع کنید.

چگونه یک حسابدار برای کسب و کارمان استخدام کنیم ؟