چگونه هک شدن را کاهش دهیم در حالیکه از وای فای عمومی استفاده می‌کنیم

تاریخ انتشار: 1396/06/15

چگونه هک شدن را کاهش دهیم در حالیکه از وای فای عمومی استفاده می‌کنیم

شرکت در یک جلسه کاری در کافی شاپ با استفاده از وای فای عمومی می‌تواند ایده‌ای وسوسه انگیز باشد، اما خطراتی دارد. مانند سرقت اطلاعات شخصی شما و هک، زیرا شما در یک شبکه عمومی بی احتیاط بوده‌اید. متاسفانه این روزها خرید در مقصد، تنها راه برای سرقت و دریافت اطلاعات کارت اعتباری شما نیست.با این حال گاهی اوقات، که در فرودگاه منتظرید یا درانتظار مشتری تان در کافی شاپ هستید، باید کاری انجام دهید. در اینجا برخی از دستورالعمل ها را مطرح می‌کنیم که به شما کمک می‌کند وقت خود را صرف بدست آوردن پول کنید، نه دادن آن به هکرها.  

به وب سایت وارد نشوید یا هر چیزی را نخرید. در حالی که بررسی ایمیل شما ممکن است اجتناب ناپذیر باشد، بهتر است که این کار را انجام ندهید. ورود به سایت ها در یک شبکه عمومی  وای فای یک راه آسان برای دریافت رمز عبور شما و سرقت آن است. ایمیل خطرناک تر است، زیرا ممکن است زمانی که یک هکر به حساب ایمیل شما دسترسی پیدا می‌کند، دسترسی به حسابهای دیگر نیز برایش مقدور ‌باشد. هکرها با یک جستجوی سریع در صندوق ورودی‌تان می‌توانند بانکی که کارهایتان را در آن انجام می‌دهید پیدا کند و تنظیم مجدد رمز عبور جدیدی را برای حساب بانکی شما تنظیم کند. این همان چیزی است که برای خرید در یک شبکه عمومی انجام می‌شود. اطلاعات کارت اعتباری شما، رمزگذاری شده باشد یا نه، از طریق امواج رادیویی که از آن عبور می‌کند، ارسال می‌شود. صبر کنید تا به خانه برسید و بعد خرید کنید.

اگر شما مجبورید وارد چیزی شوید، مطمئن شوید که رمزگذاری شده است. هنگام ورود به سایت، نگاهی به نوار آدرس مرورگر بیندازید و مطمئن شوید که یک قفل سبز (معمولا در سمت چپ) را مشاهده می‌کنید. قفل باید سبز باقی بماند و در کل فرآیند ورود به سیستم بسته باشد، اگر قفل تمام مدتی که در حال آدرس‌دهی به مرورگر سایت هستید بسته بماند، به سود شماست. قفل به این معنی است که اتصال شما با استفاده از پروتکل HTTPS انجام شده که کم و بیش یک اتصال استاندارد HTTP رمزگذاری شده با SSL است. اگر چه باز هم می‌توانند هک شوند، با این حال اتصالات HTTPS بسیار امن تر از اتصالات استاندارد HTTP هستند. در بیشتر سایت هایی که وارد می‌شوید از HTTPS  حداقل برای قسمت ورودی سایت استفاده شده است. اگر شما در حال ورود به جایی هستید و قفل سبز را نمی‌بینید، وارد نشوید.

از پسورد مشابه برای چند سایت استفاده نکنید. این عمل در کل توصیه‌ی خوبی است. اگر از رمز عبور مشابه در چندین سایت استفاده کنید و کسی آن را سرقت کند، براحتی به همه حساب های رسانه های اجتماعی، بانکی و ایمیل دسترسی خواهد یافت. با استفاده از کلمه عبور منحصر به فرد که رمزگشایی آن سخت است، آسیب را برای سایت به حداقل برسانید. اگر بیش از چند حساب کاربری داشته باشید، حس دلهره کاملا قابل درک است. اگرچه این یک راه حل امنیتی کامل نیست اما توصیه می‌شود از یک برنامه مدیریت رمز عبور مانند Dashlane برای مدیریت کلمات عبورتان استفاده کنید. این کار ساخت کلمه عبور منحصر به فرد را آسان می‌کند و کرک کردن پسورد را برای هر سایتی که در آن حساب دارید، دشوار می‌سازد.

تأیید هویت چند فاکتوری را برای سرویس ها که از آن حمایت می‌کنند، فعال کنید. این مورد تایید هویت دو عاملی نیز نام دارد. نحوه‌ی کار این گونه است که شما احراز هویت چند فاکتوری را برای حساب Gmail خود فعال می‌کنید. سپس هر زمان که می‌خواهید به سیستم خود وارد شوید، یک پیام با یک کد تأیید از طریق پیام متنی به تلفن شما ارسال می‌شود که قبل از اینکه Gmail به شما اجازه دسترسی به حساب کاربری بدهد، باید آن را در مرورگرتایپ کنید. در واقع، یک هکر مجبور است تلفن شما را به طورفیزیکی سرقت کند تا به حساب کاربری شما دسترسی پیدا کند. به نظر می‌رسد آزار دهنده است، اما در عمل معمولا برای هر تلاش ورودی کمتر از 20 ثانیه وقت لازم دارد که نسبت به مزایای امنیتی ارزش آن را دارد. البته همه خدمات از این پشتیبانی نمی‌کنند، اما بیشتر آنها این کار را انجام می‌دهند. افرادی که در Lifehacker هستند لیست خوبی از خدمات با احراز هویت دو عاملی دارند، پس آن را بررسی کنید و قبل از آنکه هک شوید از خودتان محافظت کنید.

اطمینان حاصل کنید که فایل ها را به اشتراک نمی‌گذارید. اگر در فرودگاه یا یک منطقه شهری شلوغ هستید، احتمالا چندین شبکه WiFi در دسترس وجود دارد. اطمینان حاصل کنید که  به یک وای فای درست متصل شده‌اید، زیرا شخص ثالثی می‌تواند یک شبکه ساختگی را با هدف دسترسی به اطلاعات شما تنظیم کند. اگر مغازه‌ای که در آن هستید، نشانه ای با نام شبکه مناسب Wi-Fi نداشته باشد، یک کارمند پیدا کنید که بتواند راهنمایی‌تان کند.  

از یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) استفاده کنید. اتصالات VPN به طور معمول توسط کسب و کارها استفاده می‌شود تا کارمندانشان بتوانند در خارج از دفتر به شبکه های آفیس امن دسترسی پیدا کنند. شما همچنین می‌توانید از آنها در یک شبکه عمومی استفاده کنید تا همه ترافیک خود را رمزگذاری کنید در واقع، استفاده از اینترنت عمومی شما را به یک فرد خصوصی تبدیل می‌کند. بسته به نوع VPN می‌توانید همانند اجرای رمزگذاری SSL در تمام ترافیک خود، رمزگذاری کنید که بسیار خوب است. راه اندازی و اتصال به یک VPN می‌تواند پیچیده باشد، اما ارزش صرف زمان و انرژی را دارد به خصوص اگر شما به انجام وظایف مهم خارج از دفتر اشتغال دارید.

هک شدن را کاهش دهیم