چگونه نرم افزارهای حسابداری شخصی را انتخاب و از آن استفاده کنیم

تاریخ انتشار: 1396/03/08

چگونه نرم افزارهای حسابداری شخصی را انتخاب و از آن استفاده کنیم

هنگامی که به سرعت سوار ماشین خود می‌شوید تا مسافتی طولانی را رانندگی کنید احتمالا نگاه گذرایی به گیج نمایشگر بنزین، سرعت و کیلومتر شمار خود می‌اندازید. این در حالی است که اکثر ما در طول رانندگی درازمدت دیگری که در پیش داریم و در حقیقت همان زندگی ماست کوچکترین نگاهی به گیج های مالی خود نمی‌اندازیم و این یا به دلیل ترس است و یا به دلیل آن که نمی‌دانیم در مورد چیزی که می‌بینیم چه کاری باید انجام دهیم.

هنگامی که نرم افزار حسابداری شخصی را روی کامپیوتر خود نصب می‌کنید این نرم افزار برای پول شما همانند صفحه کنترل در ماشینتان عمل می‌کند، تراکنش های شما را پیگیری کرده و به شما قبل از وقوع مشکل اخطارهای لازم را می‌دهد. بیشتر نرم افزارهای حسابداری شخصی بودجه، مخارج، امور بانکی، صورت حساب‌ها، پس‌اندازها، سرمایه گذاری‌ها، برنامه‌های بازنشستگی و میزان بدهی‌های شما را پیگیری و همه آن ها را در یک مکان مناسب نمایش می‌دهند. هر چه شما به میزان بیشتری به این اعداد نگاه کنید احتمالا به میزان بیشتری به ثروت شما اضافه خواهد شد.

مطالعات نشان می‌دهد کسانی که عادت به کنترل پول خود دارند به ثروت بیشتری نسبت به کسانی که از این عادت برخوردار نیستند دست می‌یابند.

نرم افزار حسابداری شخصی قابلیت انجام موارد زیر را دارد:

 بودجه بندی: شما محدودیت های خرج کردن و مدیریت جریان نقدینگی خود را می‌توانید مشخص کنید.

امور بانکی: پرداخت اینترنتی به موقع قبوض، پرینت چک ها و تعدیل تراز حساب های بانکی

برنامه ریزی: کنترل و تسویه بدهی ها، تخمین مخارج عمده زندگی، پیش بینی نیازهای بازنشستگی و انجام محاسبات

سرمایه گذاری: دریافت قیمت سهام در بازار بورس و پیگیری پورتفولیوهای شما

گزارش‌ها: پرینت خلاصه ای از داده‌ها و جداول امور مالی شما

مالیات‌‌ها: فرستادن داده های مالی شما به نرم افزار مالیاتی شما می‌توانید امور مالی خود را به صورت رایگان با استفاده از یک قلم و کاغذ و یا یک صفحه اکسل پیگیری کنید. اما کسل آور بودن این روش‌ها می‌تواند منجر به ایجاد اشتباه در محاسبات شده و نهایتا شما را از ادامه دادن پیگیری امور مالی خود بازدارد. نرم افزار حسابداری شخصی، امور مالی روزانه شما را به گونه‌ای مدیریت می‌نماید که با یک نگاه سریع قابل فهم باشد و می‌تواند به صورت اتوماتیک اکثر داده های جدید شما را به روزرسانی کند. حتی اگر شما از یک برنامه ریز مالی مجوزیافته (CFP) و یا مشاور مالی استفاده می‌کنید، باید بدانید که آن‌ها بر روی کلیت امور تمرکز کرده و امور مالی روزانه شما را در محاسبات خود در نظر نمی‌گیرند. بنابراین نرم‌افزار حسابداری شخصی همچنان می‌تواند ابزار مورد نیاز جهت پیگیری امور مالی شما محسوب شود.

انتخاب یک برنامه صدها نرم افزار مالیاتی و مدیریت مالی در بازار وجود دارند. بعضی از آن ها قابل دانلود و یا نصب شدن از روی دیسک‌ها هستند. سایرین شبکه محور بوده و داده‌های شما را بصورت آنلاین دریافت می‌کنند. قبل از خرید نرم افزار مورد نظر خود بهتر است که بصورت آنلاین از نرم افزار مورد نظر به شکل امتحانی استفاده کنید و یا یک نسخه رایگان نرم افزار را دانلود نمایید. در این صورت شما می‌توانید مطمئن شوید که صفحات برنامه به صورت منطقی طراحی شده‌اند، تنظیمات به شکلی روان و ساده برای شما کار می‌کنند و نهایتا این خصوصیات قادر هستند که نیازهای مالی شما را به خوبی مرتفع سازند. همه‌ی برنامه‌ها ویژگی‌های یکسانی را برای کاربر ارائه نمی‌دهند و یا برخی از آن‌ها از قابلیت‌هایی مضاف بر نیاز و یا خواست شما برخوردار هستند؛ مانند قابلیت بررسی و دستیابی به نرخ های بهره وام و ارتباط با یک حساب پرداخت الکترونیکی.

نرم افزار حسابداری شخصی