چگونه سرفصل حساب های خود را سازماندهی کنید؟

تاریخ انتشار: 1396/02/25

چگونه سرفصل حساب های خود را سازماندهی کنید؟

سرفصل حساب ها بسیار شبیه بازی جنگا است. اگر یک بلوک را از بخشی از کسب و کار خود بردارید، باید آن را به جای دیگری اضافه کنید. به این خاطر است که سیستم های حسابداری با این امید ایجاد شده اند که همیشه تعادلی میان دارایی کلی شما (آنچه شما دارید) و بدهی های شما ( آنچه شما بدهکارید) باشد.

در حالی که این به ندرت در واقعیت اتفاق می افتد، همانطور که شما می دانید، تفاوت میان آنچه شما دارید و آنچه بدهکارید دارایی خالص شما است. البته هدف این است که دارایی کلی شما بیشتر از بدهکاری باشد، بطوری که دارایی خالص شما در دفاتر مثبت باشد و بعدا برای شما فراهم شود.
بیایید با درک سرفصل حساب های شما شروع کنیم.
در اینجا چهار بخش اصلی وجود دارد: دارایی ها، بدهی ها، درآمد و هزینه ها. دارایی خالص هم یک بخش است، اما به گونه ای نیست که بتوانید بطور فعال آن را مدیریت کنید.
دارایی خالص چیزی است که باقی می ماند و اگر تمام فعالیت های کسب و کار شما چه مثبت و منفی، بدرستی ثبت شده باشد لیست دارایی ها کامل ثبت میشوند. بدهی ها و هزینه ها عالی نیست اما همیشه هم بد نیست. بسیاری از مردم فکر می کنند که هزینه ها و وام ها ضروری و زیان آور هستند. اما حالت ایده آل، متحمل شدن تنها هزینه ها و بدهی هایی است که بدرد می خورند. به عبارت دیگر هزینه و بدهی ها را به عنوان یک سرمایه گذاری در نظر بگیرید. سرمایه گذاری که هدف آن بیشتر کردن دارایی ها و درآمدهای شما است.
بسیاری از سیستم های حسابداری به صورت از پیش تعیین شده دارای یک جدول از حساب ها است که اقلام خطی آن شامل سرصفحه های شماره دار مانند 1430.2 و 530.8 است. ممکن است این برای حسابدار شما عالی باشد به همان اندازه که سیستم ده دهی برای کتابداران مناسب است در حالی که برای یک کسب و کار کوچک غیرضروری، دست و پاگیر و گیج کننده است. فقط مطمئن شوید که اقلام خطی شما عنوان مناسبی دارد که برای شما و حسابدارتان بامسما باشد. از عناوین ساده مانند " پرداخت ها و هزینه های بانک" و " صنعت نوشیدنی" استفاده کنید.
زمانی که اقلام خطی خود را برای اولین بار تنظیم می کنید، سعی کنید بسیار ساده باشد. در طول این بازه زمانی، به دام ایجاد یک آیتم خطی جدید برای تک تک چیزها نباشید. می توانید حساب های فرعی برای پیگیری چیزهای خاص ایجاد کنید، مثل "هزینه های کارمزد بانکی" تحت "هزینه های بانک" یا "هزینه های پست" تحت " تجهیزات دفاتر". اما در بیشتر قسمت ها، با ساده نگه داشتن جدول حساب ها می توانید حسابداری کسب و کار خود را ساده و بدون خطا نگه دارید.

دارایی ها:
حساب دارایی های شما شامل هر چیزی که شما دارید و دارای ارزش است می باشد مثل یک ساختمان، زمین، تجهیزات، وسایل نقلیه، اشیا با ارزش و موجودی. متاسفانه دارایی های شما ممکن است آنگونه که در وب سایت یک بنگاه معاملات ملکی بنظر می آید در جدول حساب های شما بنظر نیاید. به این دلیل است که حسابدار شما هزینه ای که برای اموال و استهلاک آن پرداخته اید را پیگیری می کند. ارزش واقعی ساختمان، تجهیزات یا موجودی شما زمانی ارزش دارد که برای فروش قرار داده شده است، چون این ارزش ها همراه با بازار تغییر خواهد کرد.
دیگر حساب های دارایی شامل حساب های دریافتی و اسناد دریافتی است. پولی که کسی به شما بدهکار است جزء دارایی های شما محسوب میشود.
بدهی ها:
بدهی ها شامل چیزهایی مانند وام های بانکی، وام مسکن، وام های شخصی و سفته، پرداخت مالیات بر درآمد، مالیات حقوق و دستمزد و البته صورت حساب های شما است؛ در غیر اینصورت به عنوان حساب های قابل پرداخت شناخته میشود.
یک چیز مهم برای صاحب کسب و کار مبتدی که باید به خاطر بسپارد این است که فقط ورودی های قابل پرداخت باید نشان دهنده مقدار وام باشند که شامل سود در مبلغ بدهکاری نمی شود. زمانی که شما پرداخت ماهانه دارید و آن پرداخت را در سیستم حسابداری وارد می کنید، شما باید پرداخت را به مقداری تقسیم کنید که از آنچه شما بدهکارید کم شود و مقداربهره پرداخت نیز هزینه می باشد. برای مثال: وام بانکی ، 150 دلار است و سود 3.57 دلار است پس در کل 153.57 دلار است.
درآمد:
درآمد دسته ای است که توسط بسیاری از صاحبان کسب و کار مورد استفاده قرار می گیرد. بسیاری از صاحبان جدید تنها با یک یا دو دسته گسترده شروع می کنند مانند "فروش" و "خدمات". اما برای شناسایی انواع درآمد، ایجاد آیتم های خطی جداگانه معقول است.
بجای قرار دادن تمام درآمد در یک حساب، در نظر بگیرید که فعالیت های سود آور مختلف شما چه چیزی است و آن را به انواع درآمدها بشکنیم. اما با فهمیدن اینکه کدام مکان یا فعالیت جریان نقدی بیشتر دارند شما می توانید عاقلانه تر کسب وکار خود را مدیریت کنید. برای مثال، اگر مغازه شما کتاب، هدیه و مواد غذایی می فروشد، شما برای هر کدام یک خط درآمد می خواهید. پس از آن شما قادر به مقایسه هزینه کالاها و سطح سود هر دسته می شوید و بدانید کدام نوع از کالاها بیشترین سود را برای شما دارد. این برای خدمات کسب و کار هم درست است. اگر شما یک خدمت را می‌فروشید و همچنین تدریس می کنید و مشاوره خارجی انجام می دهید، انواع مختلف درآمد را بطور جداگانه پیگیری کنید.
هزینه ها:
شکستن هزینه ها به حساب های جداگانه یک راه حل خوب است. دسته های خود را تا حد ممکن ساده نگه دارید، زیرشاخه ها را تنها زمانی که واقعا نیاز است ایجاد کنید. به عنوان مثال، اگر شما محصولات زیادی را با کشتی حمل می کنید، شما ممکن است بخواهید هزینه های خود را از حمل و نقل های مختلف بطور جداگانه پیگیری کنید. یا اگر شما نویسنده کتاب آشپزی هستید، شما ممکن است بخواهید هزینه های غذا برای تست دستور غذا در زیرشاخه های مختلف توسط کتاب را پیگیری کنید.
به یاد داشته باشید که همانطور که کسب و کار شما رشد می کند، شما به گزارش خوانا، سریع و دقیق نیاز خواهید داشت. سرفصل حسابهای شما نقشه گذشته و حال شما و نقشه گنج برای آینده است.آن را تمیز و سازماندهی شده نگه دارید و مطمئن شوید که برای بیشتر افراد مهم و متخصص که در کار دخیل هستند واضح و قابل فهم باشد.

سرفصل حسابهای حسابداری