چک تضمینی

تاریخ انتشار: 1402/11/04

قبل از اینکه پاسخ سوال  چک تضمینی چیست؟ را بررسی کنیم، اجازه بدید با خود واژه چک بیشتر آشنا شویم، جالب است بدانید که چک در حقیقت لغتی پارسی است و از زبان ما به دیگر زبان‌ها وارد شده است. در اشعار ابن‌یمین، خاقانی و حتی ابوالقاسم فردوسی مشاهده می‌شود، در گذشته چک به معنای عهدنامه یا تضمین به کار رفته است. چک نوشته‌ای است که به موجب آن صادر کننده، وجوه‌ی را که در نزد محال علیه (بانک) دارد کلاً یا بعضاً مسترد یا به دیگری واگذار می‌نماید. چک در ابتدا سال ۱۳۱۱ به قانون تجارت راه یافت. به موجب آن شخص صادرکننده پس از قید مبلغ و تاریخ دلخواه، چک را امضا می­‌کند.

اگر هر روز با انواع چک ها سروکار دارید و شما را سردرگم کرده مقاله نرم‌افزار مدیریت چک را هم مطالعه بفرمایید.

انواع چک 

  • چک عادی

  • چک تایید شده

  • چک تضمین شده

در ادامه بیشتر به چک تضمینی می‌پردازیم تا اطلاعات درست‌تری از این دست از چک‌ها به دست بیاورید.

چک تضمینی چیست؟

چک تضمین‌شده، نوعی چک است که توسط بانک و با درخواست شخص صادر، و پرداخت وجه چک از سمت بانک تضمین می‌شود. برای صدور این چک نیازی به دسته چک نیست و با مراجعه به بانک امکان صدور چک تضمینی وجود دارد. این چک به صورت رمز دار صادر می‌شود و بانک به صورت سیستماتیک ضمانت پرداخت وجه آن را به عهده می‌گیرد

ممکن است چک‌های تضمینی برای تسریع در قرارداد یا توافقنامه یا صورت‌جلسه بوده یا برای حسن انجام کار صادر شود و در اختیار طرف مقابل قرار گیرد. در نرم‌افزار خزانه‌داری قیاس این نیاز شما به راحتی رفع می‌شود.

شرایط وصول چک تضمینی چیست؟

چک تضمینی در صورتی از طریق قانون قابل پیگیری است که واگذار کننده چک، به تعهدات خود عمل نکرده باشد در غیر این صورت اجرای این چک به عنوان خیانت در امانت شناخته می‌شود. 

به عنوان نمونه در درخواست تخلیه منزل، اگر شخص در موعد مقرر نتواند منزل را جهت تحویل به مالک تخلیه کند می‌توان از چک تضمین استفاده کرد. شخص مدعی باید بتواند عدم انجام تعهدات طرف مقابل را به دادگاه ثابت کند و مبلغ ودیعه را واریز نماید.

 باید بدانید چک تضمین به عنوان چک‌های حقوقی شناخته می‌شود. کسی که چک پس از برگشت از بانک به وی منتقل شده است، حق شکایت کیفری نخواهد داشت، مگر آن که انتقال قهری باشد، در صورتی که دارنده چک بخواهد چک را به وسیله شخص دیگری به نمایندگی از طرف خود وصول کند و حق شکایت کیفری او در صورت بی‌محل بودن چک محفوظ باشد، باید هویت و نشانی خود را با تصریح نمایندگی شخص مذکور در ظهر چک قید کند.

قوانین چک تضمینی چیست؟

همانطور که گفتیم انواع چک‌ها، محدودیت‌ها و قوانین خاص خود را دارند. دانستن این قوانین شرایط وصول و ارائه چک‌های تضمینی را برای شما راحت‌تر می‌کند. برای آگاهی از این قوانین تا ادامه مطلب با ما همراه باشید:

  1. زمانی که چک صادر می‌گردد و به شخص دیگری داده می‌شود، شخصی که چک برای او صادر شده و پشت‌نویس‌ها، حق این را ندارند که جلوی دریافت پول در ازای چک را بگیرند.

  2. در صورتی که فرد بمیرد، ورشکسته شود و اتفاقات دیگری از این قبیل بیفتد، در صورتی که چک برای شخص دیگری پشت نویسی شده باشد نمی‌توان وصول آن را متوقف کرد.

  3. چک شامل امضا، مهر شعبه بانکی و مهر صاحب امضا باشد.

  4. مبلغی که روی چک نوشته می‌شود حتما باید توسط دستگاه چک‌نویس صورت گیرد.

و اما نکته‌ی مهم دیگر که باید به آن توجه کنید این است که برای صدور چک تضمینی حتما باید به بانک ملی مراجعه نمایید. چون صدور این چک فقط توسط بانک ملی و شعب آن صورت می گیرد. اما برای وصول می توانید به بانک های دیگر نیز مراجعه کنید.

فقط نکته‌ای که باید بدانید این است که اگر به بانک دیگری مراجعه کنید یک روز طول می‌کشد تا پول به حساب شما واریز شود، در صورتی که به بانک ملی و شعب آن مراجعه کنید در سریع ترین زمان ممکن این انتقال صورت می گیرد. 

موارد لازم برای تهیه چک تضمین شده بانک ملی 

  • چک تضمین شده‌ی رمزدار شهری فقط توسط بانک ملی (سایر بانک‌ها حق به جریان گذاشتن چک‌های مذکور را ندارند) و به تقاضای مشتری صادر و پرداخت وجه آن از طرف بانک تضمین می شود.

  • متقاضی صدور چک و پشت‌نویسان حق ندارند پرداخت وجه چک تضمین شده را منع یا مسدود نمایند.

  • فوت، حجر و ورشکستگی صادرکننده چک تضمین شده خللی به حقوق دارنده چک وارد نخواهد ساخت طلب کاران صادرکننده نیز حق توقیف وجه این نوع چک را در صورتی که به نفع دیگری صادر و یا پشت نویسی شده باشد نخواهند داشت.

  • کلیه چک‌های تضمین شده رمزدار شهری باید دارای رمز با شماره امضاء و مهر شعبه و مهر دارنده امضاء باشند.

  • چک تضمین شده رمزدار شهری در موارد زیر :  واریز به حسابهای قرض الحسنه جاری/پس انداز و کوتاه مدت، واریز تعهدات و دیون، واریزی به حساب‌های دولتی، صدور حواله به سایر شهرستانها و پرداخت نقدی صادر می‌گردد، مبلغ چک الزاماً ، باید بوسیله ماشین چک‌نویسی روی چک پرفراژ گردد.  

چک تضمین شده رمزدار بین بانکی چیست؟

برای انتقال پول از بانکی به بانک دیگر از این نوع چک استفاده می‌شود. برای صدور چک بین بانکی رمزدار باید به شعبه بانکی که در آن حساب دارید مراجعه کنید و نیاز به داشتن دسته چک نیست. پرداخت چک بین بانکی از انواع چک‌های بین بانکی همچون چک تضمین شده، از سوی بانک کاملا تضمین می‌‏شود و حکم پول نقد را دارد. 

چک بین بانکی حتما باید در وجه شخص گیرنده نوشته شود و صدور آن در وجه حامل ممنوع است. همچنین شماره حساب و کد شعبه بانکی که فرد گیرنده در آن حساب دارد نیز باید در چک درج گردد. برای نقد کردن چک بین بانکی حتما باید به شعبه بانک درج شده در چک مراجعه کنید تا همان روز پول به حساب شما واریز شود.

پیشنهاد می‌کنیم در معاملات ملکی به هیچ وجه چک بانکی عادی را قبول نکنید و همیشه از طرف مقابل‌تان بخواهید چک تضمین شده یا چک بین بانکی رمزدار به شما بدهد. مزیت این دو نوع چک این است که پرداخت وجه آن از طرف بانک تضمین شده و خیال‌تان بابت نقد شدنش می‌تواند راحت باشد.

جمع بندی

با توجه به اهمیت گردش وجوه نقد و اسناد بهادار در تمامی اصناف و واحدهای تجاری نرم‌افزار مدیریت چک برای کنترل امور مربوط به موجودی نقد و چک در صندوق و بانک‌های شرکت‌ها و یا حساب شخصی تهیه و تولید شده است.

از دیگر امکانات نرم‌افزار حسابداری قیاس مدیریت چک آن می باشد، بدین صورت که شما می توانید وضعیت چک خود را به صورت: نوع عملیات، محل عملیات، تاریخ عملیات و تمامی مشخصات چک اعم از نام صاحب چک، شماره چک، تاریخ سر رسید، مبلغ، نام بانک و کد چک را ثبت نمایید.

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با کارشناسان ما تماس بگیرید.

چک های تضمینی