چک برگشتی چیست؟

تاریخ انتشار: 1399/12/27

چک برگشتی چیست؟

چک یک سند تجاری پر کاربرد و با اهمیت است که مورد استفاده روزمره بسیاری از مردم قرار می گیرد. یکی از مسائل مهمی که در خصوص پرداخت چک وجود دارد آن است گاهی اوقات چک پرداخت نشده و در واقع چک به صورت بلامحل صادر شده است . این نوع از چک ها را که در بانک برگشت می خورند را در اصطلاح چک برگشتی می گویند. چک برگشتی یا چک بلامحل امروزه به بزرگترین مشکل و معضل حوزه معاملات و روابط مالی تبدیل شده است و این موضوع حجم زیادی از پرونده‌های موجود در مراجع قضائی را به خود اختصاص داده است. در این مقاله قصد داریم تمام نکات و مسائل مربوط به چک برگشتی چیست؟ را بررسی کنیم،از شما دعوت می کنیم،تا انتهای مقاله با ما همراه باشید. به چه چکی چک برگشتی می‌گویند؟ مطابق قانون صدور چک ، کسی که چک صادر می‌کند باید در تاریخ درج شده در چک به اندازه مبلغ نوشته شده در چک ، در حساب بانکی‌اش وجه نقد داشته باشد . در غیر این صورت ، می‌توان چک را برگشت زد و علیه صادرکننده چک اقدامات قانونی لازم را انجام داد . به این نوع از چک‌ها چک برگشتی یا چک بلامحل می‌گویند.  

مطالعه کنید : نرم افزار حسابداری قیاس 

شرایط برگشت زدن چک چیست؟ ۱) نبودن وجه نقد در حساب و یا کافی نبودن آن. ۲) صدور دستور عدم پرداخت وجه چک از طرف صاحب حساب به بانک. ۳) وجود اشتباه یا تنظیم چک به صورت نادرست از قبیل: مطابقت نداشتن امضاء، اختلاف در مطالب چک، قلم خوردگی و … . ۴) صدور چک از حسابی که مسدود است.   تا چه زمان می توان چک را برگشت زد؟ در قانون چک قدیمی شما فقط تا ۶ ماه برای برگشت زدن چک فرصت داشتید اما در قانون جدید شما از نظر زمانی محدودیتی ندارید. اما چند توصیه مهم به داره به دارندگان چک که می‌خواهند از راه کیفری صادر کننده را تعقیب کند برای تعقیب کیفری دارنده چک فرصت دارد تا ۶ ماه پس از تاریخ صدور آن برای دریافت پول به بانک مراجعه کند و اگر چه قابل پرداخت نبود دارنده فرصت دارد تا ۶ ماه پس از صدور گواهی عدم پرداخت است بانک برای شکایت به دادسرا مراجعه کند.   بعد از برگشت خوردن چک چه کنیم؟ اگر به بانک مراجعه کردید و متوجه شدید که موجودی حساب کافی نیست یا به هر دلیلی چک قابل تبدیل شدن به چک نقد نیست باید در جهت برگشت زدن چک اقدام کنید. چک را برگشت بزنید و گواهی عدم پرداخت را از بانک دریافت کنید. حقوقی بودن یا حقیقی بودن چک را تشخیص دهید، زیرا پیگیری چک برگشتی کیفری و چک برگشتی حقوقی متفاوت است. مطالبه وجه چک از دادگاه   چطور می توان چک برگشتی را وصول کرد؟ سه شیوه برای وصول چک برگشتی از بانک وجود دارد . اولین روش ، شکایت کیفری از صادر کننده چک است که منجر به مجازات حبس و جزای نقدی می شود . این نکته را در نظر داشته باشید که استفاده از این روش تنها سبب مجازات صادر کننده چک می شود و باید برای دریافت وجه چک برگشتی باید از روش مطالبه وجه چک به شیوه حقوقی اقدام کرد . به این ترتیب که دادخواست مطالبه وجه چک را باید به دادگاه ارائه نمود . شیوه دیگر وصول وجه چک برگشتی ، وصول چک به شیوه ثبتی است که با معرفی اموالی از صادر کننده چک و از طریق اداره ثبت انجام می گیرد . نکته قابل ذکر آن است که کوتاه ترین و مطمئن ترین شیوه برای وصول چک ، شیوه کیفری است ؛ چرا که معمولا صادر کننده چک برای مواجه نشدن با مجازات های کیفری وجه چک را می پردازد .   مجازات صدور چک برگشتی چیست؟ طبق ماده 7 قانون صدور چک ، در صورتی که صادر کننده چک اقدام به صدور چک بلامحل کند ، دارای مجازات است . این مجازات بر اساس میزان مبلغ چک متفاوت است. اگر مبلغ مندرج در چک برگشتی کمتر از ۱۰ میلیون ریال باشد،مجازات آن تا حداکثر 6 ماه حبس می باشد. برای مبالغ  ۱۰ میلیون ریال تا 50 میلیون ریال از 6 ماه تا 1 سال حبس دارد.برای بیشتر از 50 میلیون ریال حبس از 1 سال تا 2 سال و همچنین ممنوعیت از داشتن دسته چک می باشد. در صورتی که صادر کننده چک ، اقدام به صدور چند چک برگشتی کند ، مجموع مبالغ آن چک ها در نظر گرفته خواهد شد تا میزان مجازات تعیین شود .  

بیشتر بخوانید : چک تضمینی چیست؟

  روش استعلام چک برگشتی چیست؟ همان‌طور که می دانید پیشرفت تکنولوژی و توجه به احقاق حقوق مردم، سیستم‌های اداری به گونه‌ای پیش تعبیه شده است که خدمات رسانی آسان‌تر شود. استعلام چک برگشتی از طریق سیستم پیامکی امکان پذیر شده است. در واقع برای برگشت چک و استعلام دقیق آن می‌توان از سیستم پیامکی استفاده کرد. استعلام چک برگشتی از طریق پیامک این امکان را به شما می‌دهد که به راحتی در وقت و زمان خود مدیریت کنید که شامل توسط مورد زیر قابل انجام است:

  • استعلام چک برگشتی با کد ملی

در واقع با داشتن کد ملی می‌توانید از طریق سیستم پیامکی به راحتی به استعلام چک برگشتی بپردازید. این امکان توسط بانک مرکزی برای خدمات بهتر به مشتریان ارائه شده است. هدف از این کار شفافیت در زمینه چک‌های برگشتی مشتریان بوده که در وقت و هزینه‌ی شما صرفه جویی می‌کند. نتایج حاصل از پیامک ارسال شده در زمینه قانون برگشتی چک به گونه‌ای است که شما پس از دریافت پیامک می‌توانید آن را طبق فرمول زیر مدیریت کنید:

  • وضعیت سفید شامل بهترین وضعیت برای شخص است چرا که هیچ گونه چک برگشتی مشاهده نشده است.
  • وضعیت زرد نشان می‌دهد که شخص دارای یک فقره چک یا تعهد برگشتی به مبلغ حداکثر 5 میلیون تومان است.
  • وضعیت نارنجی نشان دهنده دو الی چهار فقره چک برگشتی تا حداکثر 20 میلیون تومان است.
  • وضعیت قهوه‌ای نشان دهنده چک‌های برگشتی، تا حداکثر 50 میلیون تومان است.
  • وضعیت قرمز به عنوان بدترین وضعیت شناخته می‌شود که در آن چک برگشتی شخص، بیش از ده فقره بوده و مبلغ تعهد آن بیش از 50 میلیون تومان است.

    اگر شما هم غالبا موعد،چک های خود را فراموش می کنید و این مسئله برای شما دردسر به وجود می آورد،پیسنهاد می کنم با نرم افزار مدیریت چک قیاس آشنا شوید.

چک برگشتی
چک برگشتی چیست؟