چه نرم افزار حسابداری برای کسب و کار من مناسب است؟

تاریخ انتشار: 1398/11/26

ویژگی های بهترین نرم افزار حسابداری

این مقاله مناسب کسانی است که قصد خرید نرم افزار حسابداری دارند و سعی شده است به آنها اطلاعاتی در خصوص نرم افزارها و وضعیت بازار و نکات مهمی که باید مد نظر قرار دهند داده شود.

مقدمه:

بررسی نرم افزارهای بازار و خرید نرم افزار مقوله ایست که نیاز به شناخت و داشتن تخصص در این حوزه دارد و با توجه به الزامات کسب و کارهای امروزی و حجیم تر شدن حجم کارها وجود نرم افزار یک مزیت برای کسب و کار شما محسوب می‌شود.


نرم افزار یک ابزار انجام کار است و بدیهی است که ابزارهای مختلف کارایی های مختلف دارند و ابزار نه چندان ساده ای مثل نرم افزار نیز علاوه بر داشتن کارایی های مختلف نیاز به یادگیری استفاده از این ابزار و نگهداری ابزار را هم با خود خواهد داشت.

از سالیان گذشته نرم افزارها در ایران به قصد نظم دهی و محاسبات حسابداری و در خدمت حسابدارها شکل گرفته اند و به همین دلیل نرم افزارهای کاربردی بیشتر برای کار حسابداری تولید شده اند. نرم افزار حسابداری ابزار کار حسابدار است و با کمک آن کار حسابداری انجام می‌دهد بنابراین نرم افزار حسابداری به درد حسابدار میآید و چنانچه شما حسابدار داشته باشید به احتمال زیاد حسابدار شما چند نمونه نرم افزار را می‌شناسند و آنها را به شما معرفی خواهد کرد ولی نباید نرم افزارها را تنها با دید حسابداری و تنها به عنوان ابزار کار واحد حسابداری نگاه کرد.

نرم افزار یکپارچه چیست؟

به نسبت بزرگی کسب و کار شما در بقیه واحد های کسب و کار شما هم اگر از حد خاصی کارشان بیشتر باشد نیاز به ابزار کار نرم افزار خواهند داشت و وجود نرم افزار حسابداری خالی به قصد نظم دهی جریان حساب و کتاب کافی نخواهد بود.

مثلا فروشنده درفروشگاه با نرم افزار فروشگاهی یا واحد بازاریابی شما با نرم افزار CRM  یا مارکتینگ و واحد فروش کسب و کار شما با نرم افزار فروش و مسئول خدمات پس از فروش با نرم افزار خدمات پس از فروش و تنخواه دار یا خزانه دار شما با نرم افزار دریافت وپرداخت یا نرم افزار خزانه و انبار دار شما برای نگهداری موجودی کالاها در انبار با نرم افزار انبار و واحد اداری شما برای پرداخت حقوق با نرم افزار حقوق دستمزد و مسئول نگهداری اموال با نرم افزار اموال و... باید کار کند.

از در کنار هم قرار گرفتن این نرم افزارها اصطلاحا سیستمهای یکپارچه نرم افزاری شکل می‌گیرند. به هر یک از این حوزه ها اصطلاحا یک ماژول نرم افزاری گفته می‌شود و تعدد ماژولها در بسته های نرم افزاری به معنی بزرگتر بودن و کاراتر بودن نرم افزار خواهد بود که البته کیفیت عملکردی هر یک از ماژولها موضوعی ایست که نیاز به بررسی میدانی شما خواهد داشت.

فارغ از کیفیت ماژولها یکی از ویژگی هایی که در انتخاب نرم افزارها باید مد نظر داشت جامع بودن ماژولهای آن است حتی اگر امروز قصد خرید همه ماژولها را نداشته باشید. چرا که درآینده اگر قصد ارتقا و استفاده از هر ماژول دیگری را داشته باشید و نرم افزار شما شامل آن نباشد عدم جامعیت نرم افزار شما را دچار چالش خواهد کرد.

چه نرم افزاری برای کسب و کار من مناسب است؟

بهتر است پاسخ این سوال را با یک سوال مشابه بدهیم. به نظر شما چه خودرویی برای شما مناسب است؟

دقیقا پاسخ این است که شما با این خودرو میخواهید چه کاری انجام دهید و ماهیت کار و نیاز شما چیست تا خودرو مناسب آن به عنوان ابزار پیشنهاد شود. بدیهی است تعریف خودرو برای حمل مسافر یا حمل بار یا خودرو مسافرت خانوادگی کاملا متفاوت و ضمن داشتن کارایی ها و تفاوت قیمت الزامات و باید و نباید های متفاوت و همچنین کیفیت و آپشن های متفاوت به نسبت سازنده آن خواهند داشت. ولی همگی خصوصیات مشابه هم دارند و موضوعاتی مانند نحوه حرکت و نوع سوخت و جای پارک و آموزش رانندگی با آن و... که اسما با هم مشترکند.

نکته قابل توجه: چنانچه صورت مسئله شما مثلا حمل 20 مسافر باشد و شما خودرو مناسب را خرید نکنید چه خواهد شد؟ تشابه برخی از کاربردها و کاربری ها دلیل تشابه کارکرد کلی خودرو نمیباشد.

شرکتهای نرم افزاری برای راحت تر کردن انتخاب مشتریان بسته های نرم افزاری را با کارکردهای مختلف و ترکیب مختلفی از محصولات یک پارچه نرم افزاری تهیه و ارایه می‌کنند که چنانچه موضوعیت کسب و کار شما در بسته های نرم افزاری ارایه شده وجود دارد بهترین انتخاب استفاده از بسته های پیشنهادی خواهد بود.

کاربرد هر یک از بسته های نرم افزاری معمول بازار به شرح ذیل است:

  • بسته نرم افزار بازرگانی :
    مناسب کسب و کارهایی است که اقدام به خرید و فروش کالا به صورت عمده می‌کنند.
  • بسته نرم افزار فروشگاهی :
    مناسب فروشگاهها در صنوف مختلف است که فروش کالا را به شکل فروشگاهی انجام می‌دهند.
  • بسته نرم افزار تولیدی:
    مناسب کسب و کارهایی است که یک سری کالا را به عنوان مواد اولیه تهیه و با اقداماتی آن را تبدیل به یک یا چند کالای دیگر کرده و فروش می‌کنند.
  • بسته پیمانکاری:
    نیز مناسب شرکتهایی است که کار پیمانی انجام می‌دهند.
  • بسته خدماتی :
    مناسب شرکتهایی است که محل درآمدآنها از ارایه انواع و اقسام خدمات است.
  • سایر بسته های ترکیبی :
    بدیهی است ممکن است یک کسب و کار ترکیبی از حالتهای فوق را داشته باشد که بسته های خاص ترکیبی نیاز خواهد داشت.

تفاوت انواع بسته های نرم افزاری:

بدیهی است که اندازه و حجم کار کسب و کارها با وجود اینکه ممکن است حوزه کاریشان یکی باشد با هم متفاوت است. به طور مثال یک شرکت بازرگانی ممکن است از یک کسب و کار دو نفره تا یک کسب و کار چند ده نفره یا بیشتر را شامل شود و به تبع آن بسته های نرم افزاری کوچک، متوسط و بزرگ با آپشن های متفاوت تعریف می‌شود.

به طور مثال یک کسب و کار بازرگانی زیر ده نفر برای محاسبات حقوق به نرم افزار حقوق دستمزد نیاز نخواهد داشت ولی استفاده از این نرم افزار برای یک شرکت پنجاه نفره گریز ناپذیر است.

خدمات پشتیبانی نرم افزارها:

خدمات پشتیبانی نرم افزار یکی از مهمترین نکاتی می‎باشد که باید مورد توجه قرار گیرد. وجود شرکت معتبر و خوش نام و زنده در پشت نرم افزار خیال شما را در استفاده از آن راحت خواهد کرد. باز هم این موضوع را میتوان به وجود شرکتهای معتبر خودرویی و خدمات پس از فروش آنها تشبیه کرد. نرم افزارهای بدون هویت یا رایگان یا کپی های خارجی یا نمونه های دانشجویی و شرکتهای چند نفره تهدید بزرگی است. استفاده از نرم افزار به سادگی و در مدت کمی کسب و کار شما را به آن وابسته خواهد کرد و در صورت بروز هر گونه مشکلی شما تمام زحمت و حساب و کتاب شما منوط به رفع مشکل خواهد شد و اگر شرکت معتبری شما را حمایت نکند ممکن است مجبور به تحمل هزینه های سنگین یا سوخت زمان و زحمت خود شوید.

نکته مهم دیگری که در خصوص خدمات پشتیبانی باید مدنظر باشد این است که در هر صورت ارایه خدمات پشتیبانی فنی  و تخصصی برای شرکت ارایه دهنده هزینه بر است و بدیهی است این هزینه ها را از مشتریان خود تامین می‌کند.

اولا نباید مواردی مانند خدمات پشتیبانی رایگان مادالعمر و هزینه های بسیار پایین پشتیبانی را باور کرد ثانیا در انتخاب نرم افزار سعی شود نرم افزاری انتخاب شود که عطف به سادگی و روانی خود احتیاج کمی به خدمات پشتیبانی پیدا کند.

جمع بندی:

  • نرم افزار ابزار انجام کار است و برای انتخاب آن باید از تعریف نیاز و صورت مسئله خود شروع کنید.
  • در انتخاب نرم افزار فقط به نرم افزار حسابداری فکر نکنید بقیه ماژولهای نرم افزاری هم به اندازه سیستم حسابداری مهم است. استفاده از بسته های آماده شده برای راحتی انتخاب پیشنهاد می‌شود.
  • جامعیت نرم افزار حتی اگر امروز قصد خرید ماژولی را ندارید مهم است و نبود این جامعیت در آینده و در موقع توسعه کار، شما را دچار چالش خواهد کرد.
  • اگر قصد توسعه کسب و کار را دارید نرم افزار خود را باید برای کاربری فردای خود انتخاب کنید و نه امروز خود، چون تغییر نرم افزار در آینده باعث سوخت زحمات و هزینه و داده های قبلی شما خواهد شد.
بهترین نرم افزاری حسابداری