پنج قانون برای پیش بینی جریان نقدی

تاریخ انتشار: 1396/05/25

پنج قانون برای پیش بینی جریان نقدی

جریان نقدی در حسابداری به معنی جریان وجه نقد به داخل و خارج یک کسب و کار است و مدیریت چنین جریانی برای موفقیت هر کسب و کاری چه کوچک و چه بزرگ، امری حیاتی محسوب می‌شود. اینجا زمانی است که موضوع  پیش بینی عنوان می‌شود: پیش بینی به شما کمک می‌کند تا جریان نقدی را به خارج و داخل کسب و کار خود پیشگویی کنید تا این اطمینان را برای شما ایجاد کند که همواره از پول کافی برای پرداخت قبوض خود برخوردار می باشید. پبش بینی لزوما یک وظیفه دلهره آور نبوده و می‌تواند به سادگی تهیه یک لیست صفحه گسترده از درآمدها و مخارج ماهانه باشد همچنین می‌توانید از نرم افزار مدیریت اعتبارات و یا مدیریت مالی استفاده کنید تا به اداره کردن جریان وجوه نقدی و انجام پیش بینی های پیچیده تر مالی کمک نماید. از هر روش پیش بینی که استفاده می‌کنید، تعدادی قوانین طلایی وجود دارد که همواره باید به خاطر داشته باشید:

اول: واقع بین باشید:ین که در مورد پیش بینی خود واقع بین باشید بسیار حیاتی و مهم است. همیشه جانب احتیاط را رعایت کنید و پیش بینی  ارقام فروش و درآمد را بیش از اندازه تخمین نزنید. مطمئنا شما ترجیح می دهید تا در موقعیتی باشید که به جای عدم دستیابی به وجه نقد کافی از جریان نقدی اضافی برخوردار باشید.

دوم: از هیچ چیز غفلت نکنید: همه چیز را در پیش بینی خود در نظر گیرید تا بتوانید به حداکثر دقت در آن دست یابید. یک قبض برق فراموش شده ممکن است مسئله مهمی قلمداد نشود اما هزینه های فراموش شده ای مانند آن در مجموع می‌تواند یک اختلاف فاحش در موقعیت کلی شما ایجاد کند.

سوم: پیش بینی خود را به طور مرتب بررسی کنید: هزینه هایی مانند قبوض برق و آب می تواند به سرعت تغییر کنند و هزینه های شما در 5 ماه پیش ممکن است مانند هم اکنون نباشد. مقایسه پیش بینی تان در مقابل جریان نقدی واقعی طبق یک روال منظم امری ضروری است زیرا از این طریق می توانید اطمینان یابید که این دو تا حد ممکن به یکدیگر نزدیک هستند. از این راه می توانید به تدریج پیش بینی های خود را برای بهبود بخشیدن دقت خود، تصحیح کنید.

چهارم: فصلی بودن و دوره های آرام تر را فراموش نکنید: ممکن است دوره های آرام تر و شلوغ تری را در کسب و کار خود تجربه کنید خصوصا اگر کسب و کار شما ماهیتی فصلی داشته باشد و بیشتر درآمد خود را در طی تعداد مشخصی از ماه ها بدست آورید. در این حالت پیش بینی جریان نقدی حتی از اهمیتی بیشتر برخوردار می شود زیرا حتی در طول دوره های آرام تر، هزینه هایی مانند اجاره ساختمان و حقوق کارمندان همچنان باید پرداخته شود. به سال های گذشته نگاه بیندازید تا بتوانید روندهای مطلوب را شناسایی کرده و اطمینان حاصل کنید که وجه نقد را برای آن زمان ها کنار خواهید گذاشت.

پنجم: خودتان را به چالش نکشید: اگر فکر انجام پیش بینی برای جریان وجوه نقد به طور سالانه برایتان بسیار دلهره آور است، می توانید با انجام پیشگویی به صورت ماهانه شروع به کار کنید و نزدیک بودن پیش بینی ها را با واقعیت بررسی کنید سپس این کار را هر سه ماه یک بار تکرار کنید. اگر در انجام پیش بینی دقیق سالانه اعتماد به نفس ندارید، بهتر است که پیش بینی های کوچکتری را به طور منظم انجام دهید. صرف وقت برای انجام پیش بینی های کامل سالانه در صورتی که نادرست و بدون دقت باشند تنها برای شما در دراز مدت ایجاد مشکل خواهند کرد.

جریان نقدی