تاریخچه حسابداری از زمان باستان تا امروز

تاریخ انتشار: 1397/10/08

تاریخچه حسابداری از زمان باستان تا امروز

حسابداری یک سیستم ضبط و خلاصه معاملات تجاری و مالی است. تا زمانی که تمدن ها در تجارت یا سیستم های سازمان یافته دولت دخالت داشته باشند، روش های ثبت حسابداری استفاده شده می شود.

برخی از اولین نوشته های شناخته شده توسط باستان شناسان، حساب های سوابق مالیاتی باستانی در قرص های خاک رس از مصر و بین النهرین هستند، که از 3300 تا 2000 سال قبل از میلاد قدمت دارد. مورخان فرض می کنند که دلیل اصلی توسعه سیستم های نوشتاری از نیاز به ثبت معاملات تجاری است.

انقلاب حسابداری

هنگامی که اروپای قرون وسطی در قرن 13 به سمت اقتصاد پولی حرکت کرد، بازرگانان به حسابداری وابسته بودند تا نظارت بر معاملات چندگانه همزمان که توسط وام های بانکی تامین شود.

در سال 1458، بنتیتو کوتروگلی سیستم حسابداری دوجانبه را اختراع کرد که حسابداری را انقلابی کرد. حسابداری دوگانه به عنوان یک سیستم حسابداری تعریف شده است که شامل ورود بدهی و یا اعتبار برای معاملات است. لوکا بارتولومز پیکولی، ریاضیدان ایتالیایی و راهبان فرانسیسکن، که مخترع یک سیستم ضبط شده است، از یک یادداشت، مجله و کتابچه استفاده کرد، بسیاری از کتاب های مربوط به حسابداری را نوشت.

پدر غلم حسابداری جهان

پدر علم حسابداری جهان

Pacioli متولد 1445 در توسکانی، امروز به عنوان پدر علم حسابداری شناخته می شود. او در سال 1494، دانش جمع آوری حساب، هندسه، نسبت، و معادلگی را نوشت و شامل یک رساله 27 صفحه ای درباره حسابداری بود. کتاب او اولین بار با استفاده از مطبوعات گوتنبرگ تاریخی منتشر شد و این رساله شامل اولین اثر شناخته شده و در موضوع حسابداری دوگانه بود.

یک فصل از کتاب خود جزئیات محاسبه و ثبت در مورد حسابداری دوگانه، متن و ابزار آموزشی در آن موضوعات برای چند صد سال آینده تبدیل شد. این فصل خوانندگان را در مورد استفاده از نشریات و مجلات آموزش می دهد. حسابداری برای دارایی ها، بدهی ها، موجودی ها، سرمایه، درآمد و هزینه؛ و نگه داشتن یک ترازنامه و صورت سود و زیان کاربرد دارد.

پس از اینکه لوکا پاسیولی کتاب خود را نوشت، او را به تدریس در ریاضیات در دانشگاه دوک لودویکو ماریا سفورزا در میلان دعوت کردند. هنرمند و مخترع لئوناردو داوینچی یکی از دانش آموزان Pacioli بود. Pacioli و داوینچی دوست نزدیک شدند. داوینچی نقاشی Pacioli را به نام De Divina Proportione ("Proportion of Divine Propotsion") نشان داد و Pacioli به داوینچی تدریس ریاضیات چشم انداز و تناسب را آموزش داد.

تأثیر بر حسابداری و کسب و کار

Pacioli به طور چشمگیری تحت تاثیر حسابداری با توصیف روش حسابداری دوجانبه در بخش های ایتالیا قرار گرفت. این انقلاب باعث شد که شرکت ها به عملیات خود نظارت کنند، و کارایی و سودآوری را بهبود بخشند. بخش Summa در حسابداری بین المللی به عنوان یک کتاب حسابداری تا اواسط قرن شانزدهم مورد استفاده قرار گرفت. مقررات حسابداری دوجانبه برای اکثر موارد بیش از 500 سال باقی می ماند. "حسابداران حرفه ای در حسابداری عمومی، صنعت و سازمان های غیر انتفاعی، همچنین سرمایه گذاران، موسسات وام های اعتباری، شرکت های تجاری و دیگر کاربران برای اطلاعات مالی، به لوکا Pacioli، نقش مهمی در توسعه حسابداری دارند. "

مجموعه کتاب های نادر کتابخانه ICAEW در سالن حسابداران املاک، آثار منتشر شده لوکا پاسیولی را در بر می گیرد. بخش هایی از دو کتاب Pacioli، Summa de arithmetica و Divina propore را می توان با استفاده از Turning Pages، یک ابزار تعاملی که توسط کتابخانه بریتانیا ساخته شده است، مشاهده می شود.

حسابداران مجاز

اولین سازمان های حرفه ای برای حسابداران در سال 1854 در اسکاتلند تاسیس شد، که از انجمن حسابداران ادینبورگ و موسسه حسابداران و شرکت های سهامی گلاسکو آغاز شد. سازمان ها هر یک از منشور سلطنتی را به عهده داشتند. اعضای این سازمان ها خود را "حسابداران عادی" نامیدند.

با افزایش شرکت ها، تقاضای حسابداری قابل اطمینان بالا رفت و این حرفه به سرعت بخشی جدایی ناپذیر از سیستم کسب و کار و مالی تبدیل شد. سازمان ها برای حسابداران عادی در حال حاضر در سراسر جهان تشکیل شده است. در ایالات متحده، موسسه حسابداران رسمی آمریکایی در سال 1887 تأسیس شد.

 

تاریخچه حسابداری