ویژگی های کمیته حسابرسی

تاریخ انتشار: 1397/06/26

ویژگی های کمیته حسابرسی

موسسه حسابرسان داخلی کمیته حسابرسی را به صورت زیر تعریف می کنند:

"کمیته حسابرسی اشاره به هیئت حاکمیت دارد که مسئول نظارت بر عملکرد حسابرسی و کنترل سازمان است. اگر چه این وظایف اعتباری اغلب به کمیته حسابرسی هیئت مدیره منتقل می شود."

ترکیب بندی کمیته حسابرسی

معمولا عضویت در کمیته حداکثر 6 نفر را شامل می شود.

هر موسسه دولتی دارای یک کمیته حسابرسی است. کشور عضو باید تصمیم بگیرد که آیا کمیته های حسابرسی باید از اعضای غیر اجرایی اداری یا اعضای هیئت نظارت بر واحد حسابرسی و یا اعضای تعیین شده توسط مجمع عمومی سهامداران نهاد حسابرسی تشکیل شود. حداقل باید یک عضو کمیته حسابرسی مستقل باشد و صلاحیت حسابداری و یا حسابرسی را داشته باشد.

مؤسسه حسابرسان داخلی بهترین روش را دارد: کمیته حسابرسی شامل حداقل سه نفر و بیش از شش عضو هیئت مدیره خواهد بود ... هر عضو کمیته مستقل و دارای سواد مالی خواهد بود. حداقل یک عضو باید به عنوان "متخصص مالی" تعریف شود، که طبق قوانین و مقررات مربوطه تعریف شده است. "

مسئولیت ها

هیئت مدیره و کمیته های آن به مدیریت برای اجرای عملیات روزانه کسب و کار متکی هستند. نقش هیئت مدیره بهتر است به جای نظارت بر اجرا،  نظارت باشد. مسئولیت های کمیته حسابرسی به طور معمول عبارتند از:

نظارت بر گزارش مالی و افشای فرآیند.

نظارت بر انتخاب سیاست های حسابداری و اصول.

نظارت بر استخدام، عملکرد و استقلال حسابرسان خارجی.

نظارت بر انطباق قانونی، اخلاق و خطوط تلفن هوشمند.

نظارت بر فرایند کنترل داخلی.

نظارت بر عملکرد عملکرد ممیزی داخلی.

بحث و گفتگو در مورد سیاست های مدیریت ریسک و مدیریت با مدیریت.

وظایف یک کمیته حسابرسی معمولا در یک منشور کمیته، که اغلب در وب سایت واحد موجود است، شرح داده شده است.

 

کمیته حسابرسی

 

نقش نظارت بر گزارشگری مالی و حسابداری

کمیته های حسابرسی معمولا گزارش های مالی را بصورت سه ماهه و سالانه در شرکت های دولتی بررسی می کنند. علاوه بر این، اعضای اغلب در مورد برآوردهای حسابداری پیچیده و قضاوت های انجام شده توسط مدیریت و اجرای اصول حسابداری جدید یا مقررات، مورد بحث قرار می گیرند. کمیته های حسابرسی به طور مرتب با مدیریت مالی ارشد نظیر CFO و کنترل کننده ارتباط برقرار می کنند و می توانند در مورد توانایی های این مدیران نظر دهند. در صورت بروز مشکلات قابل توجهی در کاربردهای حسابداری یا پرسنل شناسایی یا ادعا می شود، ممیزی ممیزی ممکن است توسط کمیته ممیزی، با استفاده از منابع مشاوره خارجی، به صورت مورد نیاز مورد بررسی قرار گیرد.

حسابرسان خارجی نیز مجبور به گزارش دادن به کمیته در مورد موضوعات مختلف مانند نظرات آنها در مورد انتخاب مدیران از اصول حسابداری، تنظیمات حسابداری ناشی از ممیزی های آنها، هر گونه اختلاف نظر و یا مشکلات در مواجهه با مدیریت، و هر گونه تقلب یا غیر قانونی اقدام می کند.

نقش نظارت بر حسابرسی خارجی

کمیته های حسابرسی معمولا انتخاب حسابرس خارجی را تایید می کنند. حسابرس خارجی (همچنین به عنوان یک شرکت حسابداری عمومی نامیده می شود)، صورتهای مالی شرکت را به صورت سه ماهه بررسی می کند و نظرات حسابرسی در مورد صحت صورتهای مالی سالیانه شرکت را منتشر می کند. تغییر دادن حسابرس خارجی معمولا مستلزم تایید کمیته حسابرسی است. کمیته های حسابرسی نیز به اطمینان از اینکه حسابرس خارجی مستقل است، به این معنی نیست که منافع متضاد وجود دارد که ممکن است با توانایی حسابرس برای صدور نظر خود در صورتهای مالی مواجه شود.

نقش نظارت بر انطباق قانونی

کمیته های حسابرسی مورد بحث در زمینه رسیدگی یا رعایت الزامات قانونی را با مدیریت، به طور کلی از طریق جلسات یا گزارش های مشاور عمومی، وکیل برتر سازمان می پردازند. شرکتهای بزرگتر نیز ممکن است یک افسر ارشد اجرایی یا مسئول اخلاقی داشته باشند که گزارشات حوادث یا خطرات مرتبط با رفتار انحصاری را گزارش کنند.

نقش نظارت بر اثربخشی فرایند کنترل داخلی و ممیزی داخلی

کنترل داخلی شامل سیاست ها و شیوه های استفاده شده برای کنترل عملیات، حسابداری و انطباق قانونی نهاد است. مدیریت و هر دو عملکرد حسابرسی داخلی و حسابرسان خارجی گزارش را به کمیته حسابرسی در مورد اثربخشی و کارآیی کنترل داخلی ارائه می دهند.

بهترین عملکرد اروپا در نقش کمیته حسابرسی در نظارت بر ممیزی داخلی:

نقش نظارت بر مدیریت ریسک

سازمان ها دارای توابع مختلفی هستند که فعالیت هایی را برای درک و رفع خطراتی که اهداف سازمان را تهدید می کنند، انجام می دهد. سیاست ها و شیوه های استفاده شده توسط نهاد برای شناسایی، تعیین اولویت و پاسخ به خطرات (یا فرصت ها) معمولا با کمیته حسابرسی مورد بحث قرار می گیرد. داشتن چنین بحث هایی برای فهرست بندی در بورس اوراق بهادار نیویورک لازم است. بسیاری از سازمان ها اقدامات خود را در راستای هدف یک رویکرد مدیریت مبتنی بر ریسک به نام مدیریت ریسک پروژه ای توسعه می دهند. مشارکت کمیته حسابرسی در امور مالی غیر مالی به طور قابل ملاحظهای از سوی نهاد متفاوت است.

 

حسابرسی
کمیته حسابرسی