هوش اقتصادی

تاریخ انتشار: 1397/12/11

هوش اقتصادی

اصطلاح "هوش اقتصادی" به سیاست یا اطلاعات اقتصادی مرتبط به تجارت مربوط می شود، از جمله داده های تکنولوژیکی، اطلاعات مالی، تجاری اختصاصی و دولتی، که جذب آنها توسط منافع خارجی یا به طور مستقیم یا غیر مستقیم، به تولید نسبی یا وضعیت رقابتی اقتصاد جمع آوری کمک می کند؛ سازمان هوش اقتصادی کشور می تواند یک عنصر مهم در به دست آوردن امنیت اقتصادی برای یک ملت باشد. اکثریت قریب به اتفاق از اطلاعات اقتصادی به طور قانونی از منابع باز، شامل روش های مخفی، اجباری و یا فریب آمیز است. در برخی موارد، هوش اقتصادی از طریق ابزار مخفی یا غیرقانونی جمع آوری می شود. این فعالیت ها به عنوان جاسوسی اقتصادی یا صنعتی نامیده می شود.

امروزه اطلاعات باید به عنوان یک منبع انرژی، مانند نفت و گاز، و حتی یک شکل غیرمستقیم انرژی در نظر گرفته شود.

دسترسی آسان به اطلاعات اقتصادی فرصت ها و تهدیدات را ایجاد می کند. هوش اقتصادی (همچنین به عنوان EI شناخته می شود) به معنی مدیریت اطلاعات هوشمند است تا از محیط خارج (رقبا، قواعد، سهام، روندها و ...) برای شناخت، درک و پیش بینی به منظور جلوگیری از خطرات، به ویژه در زمینه های غیر مادی، و اخلاق نفوذ نکند.

هوش اقتصادی

هوش اقتصادی به مدیریت دانش و منابع انسانی نزدیک است، زیرا مردم دارای دانش صریح و ضمنی هستند، که تنها در صورت وجود پروسه های قابل اطمینان و انگیزه واقعی در سازمان وجود خواهد داشت. برای همه ی کارکنان بین المللی، شرکت های بزرگ یا سازمان های غیر دولتی، هوش اقتصادی یک ابزار رقابتی و همچنین یک ابزار برای حکومتداری و امنیت ملی است.

هدف نهایی هوش اقتصادی و مدیریت دانش برای تولید ارزش افزوده در دو مرحله است: تبدیل اطلاعات به دانش و دانش به ارزش افزوده پایدار.

مفهوم هوش اقتصادی، مفاهیم و شیوه های دیگر را جمع آوری می کند: هوش رقابتی، امنیت اقتصادی، مدیریت ریسک، دیپلماسی عمومی، قدرت نرم (دولت ها)، دیپلماسی تجاری (شرکت ها)

هوش اقتصادی

بحث در مورد نقش هوش اقتصادی در دیدار از اهداف اقتصادی و امنیتی کشور به دلایل بسیاری، بحث برانگیز و غیرقابل حل است. با درک اطلاعات اقتصادی به عنوان یک فعالیت متمرکز بر محیط خارجی و غیر داخلی است، بنابراین بیشتر مسائل امنیتی منطقه ای، هوش اقتصادی می تواند به طور موفقیت آمیز در داخل جامعه اطلاعاتی بزرگتر ادغام شود. چنین اطلاعاتی وسیله ای برای ادغام برنامه ریزی اقتصادی با مسائل امنیتی، در طی دوره های احتمالی و دوره بازسازی پس از جنگ است. علاوه بر این، هوش اقتصادی اجازه می دهد تا سیاست گذاران به درک بهتر برخی از پایه های اقتصادی سیاست و جامعه در مناطق مختلف دست یابند.

 

هوش اقتصادی