نکات کنترل موجودی انبار

تاریخ انتشار: 1396/05/04

نکات کنترل موجودی انبار

کنترل موجودی تنها به معنی اطلاع داشتن از تعداد محصولات در دسترس نمی‌باشد، بلکه دانستن ارزش موجودی در هر مرحله از چرخه زندگی محصول را نیز شامل می‌شود. به عنوان یک صاحب کسب و کار باید به دقت تعداد کالاهای خریداری شده از فروشندگان و ورود آن ها به کسب وکار خود را در نظر داشته باشید، همچنین از قیمت هر محصول و تمام هزینه های دیگری که شامل هزینه های حمل و نیروی کار می‌شود نیز آگاهی یابید. نهایتا فرایندها وسیستم های کنترل موجودی انبار باید بتوانند با حداقل سرمایه گذاری ممکن در موجودی، شما را در حداکثرسازی سود و ایجاد رضایت مشتریان یاری رسانند. دستیابی به این هدف نیاز به فهم عمیقی از انواع موجودی و راه‌های موثر برای محاسبه آن دارد و همچنین میزان خسارتی که ممکن است کسب و کار شما در این ارتباط متحمل شود بسیار حائز اهمیت است.

انواع موجودی :موجودی انبار در اشکال و یا سایزهای متفاوتی مانند مواد خام، محصول نهایی، مواد مصرفی و... دیده می‌شوند. مواد مصرفی از بسیاری جهات شبیه به مواد خام هستند: در واقع موادی هستند که استفاده می‌شوند و یا در ساخت سایر محصولات به کار می روند. برنامه ریزی موجودی به شدت وابسته به نوع کالای انبار شده می‌باشد. توجه داشته باشید برای مواد خام و مصرفی، قیمت می تواند در طول زمان تغییر کند. آیا تامین کنندگان قابل اطمینان هستند و یا گزینه های جایگزین برای آن ها در نظر گرفته اید؟ آیا تخفیف در صورت خرید انبوه به شما تعلق می گیرد یا خیر؟ در صورتی که احتمال مواجهه با مشکل از جانب تامین کنندگان وجود دارد، انبار کردن محصولات ناتمام  و یا در حال ساخت می تواند از برخی جنبه ها مفید واقع شود. از طرف دیگر محصولات نهایی زمانی که تقاضا برای آن ها به طور قطع وجود دارد و یا سفارشات و بسته های کالا بسیار بزرگ هستند، بهترین گزینه برای انبار کردن هستند.

چهار نوع زیان ناشی از نگهداری کالا: بدون توجه به نوع موجودی، کنترل موجودی تنها شامل اطمینان یافتن از وجود تعداد صحیح کالا در انبار نیست. آیا از این که منشا خسارات ایجاد شده در انبار شما چیست آگاهی دارید؟ برنامه ریزی کنید تا بتوانید چهار نوع زیان ناشی از نگهداری از کالا را که به آن ها اشاره شده است شناسایی و پی گیری نمایید.

آسیب دیدن: در حالی که انتظار می رود تا محصولات ما به آرامی حمل شوند اما حقیقت آن است که هر باری که یک شی لمس و یا حرکت داده می شود ریسک آسیب دیدن محصول افزایش می یابد. تنها یک حرکت اشتباه از سوی اپراتور و یا کارمندی بی دقت در حین بارگیری و ترخیص کالا و یا چیدن کالا در قفسه ها می تواند منجر به خساراتی جبران ناپذیر گردد و همه این ها هزینه ساز خواهند بود.

فاسد شدن: فاسد شدن معیاری است که بازاریابان و کارکنان فروش بر اساس آن در مورد میزان موجودی تصمیم گیری می‌کنند. محصولات تنها در صورتی فاسد می‌شوند که فروش کافی صورت نگیرد و محصولات از قفسه ها به مشتری انتقال نیابند. اطمینان حاصل کنید که سیستم مدیریت موجودی به دریافت کنندگان کالا اجازه می‌دهد تا اطلاعات تاریخ انقضا محصولات را در سیستم وارد کنند زیرا از این طریق تیم های بازاریابی و فروش خواهند توانست از حیطه ای که باید بیشترین تلاش خود را به آن معطوف کنند آگاهی یابند.

کوچک شدن:  کوچک شدن زمانی اتفاق می‌افتد که موجودی انبار بدون علتی مشخص ناپدید می شود. بیشتر مواقع این مورد به معنی وجود دزد در میان کارکنان و یا مشتریان می باشد.

نمونه ها: بعضی از شرکت ها محصولاتی را که به عنوان نمونه و یا به منظور بازاریابی استفاده می کنند پی گیری و کنترل می کنند اما این مورد نباید جز موارد آسیب محسوب شود و می بایست در صورت های مالی به صورت مجزا لحاظ گردد. شاید متوجه شوید مشتریانی که بیشترین نمونه ها را از شما تقاضا می کنند کم سودآورترین آن ها محسوب می شوند. در این حالت شما نیاز خواهید داشت تا تعدیلات و تغییراتی را در این زمینه اجرا کنید. شمارش موجودی برای دستیابی به دقت مورد نیاز: تعداد موجودی در انبار می تواند متغیر باشد و این وظیفه شما است تا سیستم های دیجیتالی خود را با واقعیت موجود و فیزیکی تراز کنید. دو رویه برای این امر مورد استفاده قرار می‌گیرد و هر کسب و کاری باید روش خود را بر اساس منابع در دسترس و حساسیت و سختگیری کسب و کار در مورد میزان دقت انتخاب نماید.

شمارش های دوره ای: رایج ترین نقطه آغاز، شمارش اصلی برای کل شرکت به صورت سالانه، ماهانه و یا هفتگی است.  شمارش دوره‌ای به معنی آن است که شما نمیتوانید کالایی را دریافت کنید، به فروش برسانید و یا به جای دیگری ارسال کنید زیرا هیچ چیز تا زمانی که از دقت شمارش اطمینان نیافته اید نباید جا به جا شود. معمولا این کار با صرف چندین ساعت پس از زمان کاری انجام می شود و علاوه بر این در طول این زمان کالایی را نمی توان به فروش رساند و همه این ها هزینه بسیار زیادی را ایجاد خواهد کرد. هر چقدر سرعت تغییر میزان موجودی از فروشنده به مشتری بیشتر باشد، تعداد شمارش بیشتری برای موجودی مورد نیاز خواهد بود. تیم های خدمات مشتریان و فروش از مهره های کلیدی برای تشخیص آیتم های غیر موجود انبار می‌باشند تا از این طریق کمبودهایی که مانع تامین نیازهای مشتریان است مشخص شود. این اقدام معمولا شامل یک ورودی بزرگ از خسارات یا کالاهای یافت شده به سیستم مدیریت موجودی می شود تا مغایرت ها از کل مقادیر موجود از بین  برود.

شمارش ادواری: شمارش ادواری یک ابزار برای شمارش پیوسته موجودی انبار  و یک هدف برای هر نوع کسب و کار مرتبط با کالای فیزیکی است. شمارش ادواری شمردن روزانه تعداد کمی از آیتم ها  است. بنابراین در انتهای هر ماه و یا سال موجودی کل انبار بدست می آید. با وجود تراکنش های کمتر بر اساس شمارش روزانه، امکان بررسی هر گونه تغییر و محاسبه صحیح آن ها وجود خواهد داشت. انجام شمارش های کوچک در هر روز موجب محاسبه موجودی به طریقی دقیق تر خواهد شد. از آنجا که هر گونه استفاده ای از موجودی انبار به طور صحیح ثبت می شود وجود هر مشکلی به سرعت دیده شده و به آسانی برطرف خواهد شد. برای مثال اگر آسیبی ایجاد شود آموزش مجدد کارکنان ممکن است در اولویت قرار گیرد تا از حمل و مراقبت مناسب از محصولات اطمینان حاصل شود. اگر فسادی در محصولات دیده شود، ممکن است میزان سفارش را به گونه ای تنظیم کنید تا موجودی شما بتواند پیش از انقضا منتقل شود. هنگام کوچک شدن موجودی، دوربین ها و یا سیستم های امنیتی را نصب می‌کنید و نهایتا اگر نمونه ها ثابت کنند که مسبب ایجاد مشکل شده اند، آن ها را محدود به مشتریان سودآور خواهید کرد.

ذخیره احتیاطی: هنگامی که یک شرکت شناخت دقیقی از سطوح موجودی در دسترس و هزینه های آن دارد، ذخیره احتیاطی را محاسبه خواهد کرد. یک ذخیره احتیاطی مقداری از محصول است که می‌تواند فروش معمول روزانه را تا زمانی که فروشنده محصولات جدید را به شرکت تحویل می‌دهد پوشش دهد. برای این منظور نگاهی به رسید قبلی بیندازید تا مدت زمان تحویل کالا مشخص شود. برای مثال شما 20 گالون شیر هر روز به فروش می رسانید و 5 روز طول می‌کشد تا محموله خود را دریافت کنید. ذخیره احتیاطی شما و یا حداقل محصولی که باید در اختیار داشته باشید قبل از آن که سفارش جدید را ارسال کنید 100 گالون شیر خواهد بود. انبارداری بسیار هزینه بر می‌باشد و بسیار ضروری است تا برای پایداری کسب وکار خود تنها برای موجودی مورد تقاضا سرمایه‌گذاری کنید. علاوه بر خرید و فروش، تعداد بسیار زیادی تراکنش وجود دارد و یک سیستم مدیریت موجودی یک ابزار بسیار سودمند در این فرآیند محسوب خواهد شد. داشتن نرم افزاری که می تواند همه چیز را پیگیری کند و در یک جا به نمایش گذارد به معنی آگاهی از تعداد کالا و مقادیر هزینه در هر لحظه ای که مورد نیاز است می‌باشد. بنابراین محاسبه پیشرفت بسیار آسان تر خواهد شد. به یاد داشته باشید انبار کردن کالا بیش از حد مورد نیاز، به اندازه عدم داشتن موجودی هزینه بر خواهد بود.

کنترل موجودی انبار