نکات  مهم در مدیریت جریان نقدی

تاریخ انتشار: 1398/01/24

پول نقد در حکم پادشاه است و زمانی که شرایط سخت می شود، پول نقد با ارزش تر می شود. برای کسب و کارهای کوچک اهمیت ویژه ای لازم است تا اطمینان حاصل کنند که جریان نقدی خود را به جریان بیاندازند. در زیر راهنمایی هایی در خصوص مدیریت جریان نقدی آورده شده است که به شما کمک می کنند تا کسب و کار کوچکتان را از طوفان عبور دهید.


1) چشم انداز آب و هوایی خود را باز نگه دارید

یکی از عوامل کلیدی در هوای فشرده این است که  می دانیم طوفانی در راه است و در چه راهی در حرکت است. نگاهی به شاخص های پیشرو برای کسب و کار خود داشته باشید و از تغییر شرایط اقتصادی مطلع شوید.

پیش بینی جریان نقدی را برای سال آینده آماده کنید. این به شما کمک خواهد کرد تا ببینید چه تغییراتی و در چه زمانی باید انجام شود. اگر چنین اتفاقی افتاد و جریان نقدی پیش بینی شده x٪ اتفاق افتاد، چه کار می توانستید انجام دهید؟

 

2) سیاست های اعتباری و تاریخ اعتبار مشتریان خود را بررسی کنید.

مدیریت اعتبار مشتریان شما بخش مهمی از مدیریت جریان نقدی است. مشتریانی که سود کم تری برای شما دارند، و هزینه بیشتری برای نگهداری دارند، آن ها را به خط پائین اضافه می کنند. پرچم کسانی که سابقه پرداخت کندی دارند به همان اندازه مهم است که چک های اعتباری برای مشتریانی که درخواست اعتبار کرده اند.

به یاد داشته باشید که مجبور نیستید اعتبار را به کسی واگذار کنید. اگر مشتری یک تاریخ پرداخت زمان بر داشته باشد، تغییر شرایط اعتباری یا حتی حذف اعتبار به طور کامل ممکن است ضروری باشد. اگر لازم باشد از اعتبار به مشتری اجتناب کنید، مطمئن شوید که این کار به طریقی انجام شده است.

اگر می خواهید مشتریانی که نسبت به افزایش اعتبار نقدی خود اقدام نکرده اند را حفظ نمائید؛ با یک یادداشت مؤدبانه و با ذکر کلمه ی (متأسفانه) و بیان دلایل منطقی به آن ها اطلاع دهید که نمی توانید اعتبار آن ها  را در آن محدوده ی زمانی افزایش دهید. روشن کنید که آن ها می توانند با پول نقد قرارداد شان را تمدید کنند. (شما حتی می توانید تخفیف های نقدی را برای تحویل این قرارداد پیشنهاد کنید).

 

3) اقدام به افزایش سرعت پرداخت کنید.

  • اول، ارسال صورت حساب  بدون درنگ:

ارسال نکردن صورتحساب به مشتری این تصور را به مشتری می دهد که شما اهمیت نمی دهید چه مدت طول می کشد تا پول خود را دریافت کنید.

  • دوم، اقدامات لازم جهت تشویق پرداخت سریع:

به روشنی زمان پرداخت و ارسال اعلان های دیرین را اعلام کنید. در صورت لزوم از خدمات جمع آوری استفاده کنید. دریافت پول به صورت نقدی بهتر از بدهی های طولانی مدت است.

 

4)بررسی کنید که آیا پرداخت به تامین کنندگان می تواند تمدید شود؟

در طرف دیگر سکه، شرایط اعتباری را که تأمین کنندگان کسب و کار کوچک شما اجازه می دهند، بررسی کنید. اکثر تأمین کنندگان به مدت 30 روز مجاز به پرداخت می باشند، اما ممکن است بتوانند آن ها را به مدت شصت یا حتی 90 روز افزایش دهند، به این ترتیب شما می توانید پول را در جریان پول نقد خود نگه دارید.

 

5) قراردادها را بازنگری کنید.

صاحبان املاک، وام دهندگان و پیمانکاران به تغییر شرایط اقتصادی ناخوشنود نیستند، بنابراین تلاش می کنند تا دوباره مذاکره کنند. برای مثال اگر بازار مسکن در رکود باشد، شما ممکن است قادر باشید مذاکره مطلوب تری با صاحبخانه خود برای یک نرخ سودمندتر برای اجاره داشته باشید در شرایطی که ملک خالی از سکنه است. اجاره ارزان تر به شما اجازه خواهد داد که هر ماه بیشتر پول نقد خود را آزاد کنید و جریان نقدی را بیشتر کنید.

 

6) از ابزارهای مدیریت جریان نقدی استفاده کنید.

تعدادی از ابزارهای نرم افزاری موجود برای مدیریت، ردیابی و پیش بینی جریان نقدی شما وجود دارد.

برای مدیریت جریان نقدی خود به یک نرم افزار حسابداری قدرتمند نیاز دارید. برنامه های حسابداری مبتنی بر ابر گزارش های پیش بینی جریان نقدی را ساخته اند و افزونه ای برای مدیریت جریان نقدی هستند. جهت بهره مندی بیشتر از مزایای استفاده از نرم افزار حسابداری برای یک کسب و کار کوچک، قبل از خرید باید اطلاعات لازم را در مورد یک نرم افزار حسابداری مناسب جستجو کنید.

همچنین بسیاری از محصولات نرم افزاری اختصاص یافته به مدیریت جریان نقدی، پیش بینی و بودجه بندی شناور هستند که می توانند به طور مستقیم با محصولات نرم افزاری حسابداری ارتباط برقرار کنند.

به یاد داشته باشید، بخش خروجی جریان نقدی هرگز یک مشکل نیست؛ پول همیشه به راحتی از کسب و کار شما خارج می شود. نگه داشتن پول در آینده به طور منظم و پایدار، بخش جالبی از مدیریت جریان پول نقد است.

پس از اجرای پیشنهادات فوق، جریان پول نقد شما تسهیل خواهد شد.

Cash is the king's decree, and cash becomes more valuable when the conditions get tightened. For small businesses, special importance is required to ensure that they inflate their cash flow. Below are some tips on cash flow management that help you pass your business on the hurricane.

مدیریت جریان نقدی