نقش گزارشگری مالی

تاریخ انتشار: 1397/06/20

نقش گزارشگری مالی

در هر صنعت، چه تولیدی یا چه خدماتی، ما چندین بخش تشکیل میدهیم که روز به روز برای رسیدن به اهداف سازمانی کار می کنند. عملکرد این ادارات ممکن است وابسته نباشند، اما در پایان روز آنها با یک موضوع مشترک بخش حسابداری و امور مالی مرتبط می شوند. جنبه های حسابداری و مالی هر یک از بخش ها ثبت می شود و به ذینفعان مختلف گزارش می شود. دو نوع گزارش گزارشگری مالی وجود دارد. گزارش مالی برای سهامداران مختلف و گزارش مدیریت برای مدیریت داخلی سازمان، هر دو این گزارش مهم هستند و بخشی جدایی ناپذیر از سیستم حسابداری و گزارش یک سازمان هستند. اما با توجه به تعداد ذینفعان و الزامات قانونی و سایر الزامات قانونی، گزارشگری مالی بسیار مهم یک سازمان است. این بخش حیاتی مدیریت دولتی است. بیایید درباره جنبه های مختلف گزارشگری مالی در پاراگراف زیر بحث کنیم.

تعریف مدل سازی مالی

گزارش مالی شامل افشای اطلاعات مالی به ذینفعان مختلف در مورد عملکرد مالی و موقعیت مالی سازمان در طی یک دوره مشخص از زمان است. این سهامداران عبارتند از: سرمایه گذاران، اعتباردهندگان، عمومی، بدهی ها، دولت ها و سازمان های دولتی. در مورد شرکت های ذکر شده، فرکانس گزارشگری مالی سه ماهه و سالانه است.

گزارش مالی معمولا به عنوان محصول نهایی حسابداری در نظر گرفته می شود. مولفه های گزارشگری مالی عبارتند از:

  •  صورتهای مالی - صورتهای مالی، حساب سود و زیان، صورتجلسه نقدی و بیانیه تغییر در حقوق صاحبان سهام
  •  یادداشتهای صورتهای مالی
  •  گزارش های سه ماهانه و سالانه (در مورد شرکت های ذکر شده)
  • prospectus (در مورد شرکت هایی که برای IPO شرکت می کنند)
  • بحث مدیریت و تجزیه و تحلیل (در مورد شرکت های دولتی)

دولت و موسسه حساب های مجاز هند (ICAI) استانداردهای حسابداری و دستورالعمل های مختلفی را برای اهداف گزارشگری مالی اعمال کرده اند. این یکپارچگی را در صنایع مختلف متنوع تضمین می کند زمانی که آنها اعلامیه های مالی خود را تهیه و ارائه می کنند. اکنون اجازه دهید درباره اهداف و اهداف گزارشگری مالی صحبت کنیم.

 

گزارشگری مالی

 

اهداف گزارشگری مالی

بر اساس گزارش استاندارد بین المللی حسابداری (IASB)، هدف گزارشگری مالی "ارائه اطلاعات در مورد وضعیت مالی، عملکرد و تغییرات وضعیت مالی یک شرکت است که برای کاربردهای متنوع در تصمیم گیری های اقتصادی مفید است".

نکات زیر خلاصه اهداف و اهداف گزارشگری مالی

  • ارائه اطلاعات به مدیریت سازمان که برای برنامه ریزی، تجزیه و تحلیل، سنجش و تصمیم گیری مورد استفاده قرار می گیرد.
  • ارائه اطلاعات به سرمایه گذاران، ارائه دهنده بدهی و اعتباردهندگان، که برای استفاده از آنها برای تصمیم گیری های منطقی و محتاطانه در مورد سرمایه گذاری، اعتبار و غیره استفاده می شود.
  • ارائه اطلاعات به سهامداران و عموم در مورد شرکت های ذکر شده در مورد جنبه های مختلف یک سازمان.
  • ارائه اطلاعات در مورد منابع اقتصادی یک سازمان، ادعای این منابع (بدهی ها و حقوق صاحبان سهام) و نحوه استفاده از این منابع و ادعاهایی در طی یک دوره زمانی تغییر کرده است.
  • ارائه اطلاعات در مورد چگونگی تأمین یک سازمان و استفاده از منابع مختلف.
  • ارائه اطلاعات به ذینفعان مختلف در مورد مدیریت عملکرد یک سازمان به منظور چگونگی انجام وظایف و مسئولیت های اعتماد و اعتماد آنها به دقت و اخلاقی.
  • ارائه اطلاعات به ممیزی های قانونی که به نوبه خود باعث تسهیل حسابرسی می شود.
  • افزایش رفاه اجتماعی با توجه به علاقه کارمندان، اتحادیه های کارگری و دولت.

اکنون اجازه دهید چند جنبه در مورد اهمیت گزارشگری مالی توضیح دهیم.

اهمیت گزارشگری مالی

اهمیت گزارشگری مالی نمی تواند تاکید شود. به دلایل و اهداف چندگانه مورد نیاز هر یک از سهامداران است.

نکات زیر نشان می دهد که چرا چارچوب گزارشگری مالی مهم است؟

در کمک و سازمان به پیروی از مجوز های مختلف و الزامات قانونی است. سازمانها ملزم به ارائه گزارش مالی به ROC، سازمان های دولتی هستند. در مورد شرکت های ذکر شده، سه ماهه و همچنین نتایج سالانه لازم است که در بورس اوراق بهادار ثبت و منتشر شود.

این ممیزی ممیزی را تسهیل می کند. حسابرسان قانونی مجبورند حساب های مالی یک سازمان را برای صدور نظر خود مورد بازبینی قرار دهند.

گزارش های مالی به عنوان ستون فقرات برای برنامه ریزی، تجزیه و تحلیل، نشانه گذاری و تصمیم گیری مالی تشکیل می شود. اینها توسط ذینفعان مختلف برای اهداف فوق مورد استفاده قرار می گیرند.

گزارش مالی به سازمان ها کمک می کند تا سرمایه خود را در داخل و خارج از کشور افزایش دهند.

بر اساس آمارهای مالی، عموم مردم می توانند عملکرد سازمان را تجزیه و تحلیل کنند.

گزارش مالی
گزارشگری مالی