نرم افزار حقوق و دستمزد

تاریخ انتشار: 1399/08/10

نرم افزار حقوق و دستمزد چیست؟

همواره یکی از اصلی ترین بخش های یک سازمان محاسبات حقوق و دستمزد آن است و حساسیت آن باعث شده که برای اجرای دقیق تغییرات دستورالعمل‌های داخلی و قوانین حاکمیتی به نرم افزاری کارآمد احتیاج باشد.

اهمیت محاسبات و سیستم حقوق و دستمزد را از دو بعد می توان بررسی کرد.در بعد اول هزینه حقوق ودستمزد نشان دهنده سهم نیروی کاری در تولید ، محصولات و ارائه خدمات بوده و یکی از مهمترین هزینه های عملیاتی اغلب موسسات است.

 در بعد دوم محاسبه و پرداخت درست و مناسب حقوق و دستمزد،عاملی تاثیر گذار در ایجاد رابطه مطلوب بین کارکنان و کارفرما می باشد .

برخلاف باور عموم که محاسبه حقوق و دستمزد کار بسیار آسانی است و تنها می توان از طریق یک فایل اکسل آن را انجام داد، این کار دارای پیچیدگی های محاسباتی بسیاری بوده و ممکن است سهل انگاری در این امر دردسرهایی را برای سازمان به وجود آورد.و در عین حال یکی از دشوارترین، پیچیده ترین و پرچالش ترین محاسبات حقوق در تمام دنیا  محاسبات حقوق و دستمزد ایران دانست.

پارامترها و موارد قانونی نظیر بیمه و مالیات سبب شده این محاسبات زمان زیادی را بطلبد و درصد خطا نیز در آن ها بسیار بالا باشد.

و همواره این امکان وجود دارد که افراد شاهد بروز خطاهای انسانی در جمع‌آوری اطلاعات کارکردی و محاسبه دقیق حقوق و مزایای پرسنل در سازمان های خود باشند.

از این رو یک سازمان برای داشتن روالی منظم و منسجم جهت محاسبه و پرداخت دستمزد کارمندان خود و رعایت دستورالعمل‌های داخلی و قوانینی حاکمیتی بایستی به فکر تهیه یک نرم‌افزار حقوق و دستمزد مناسب بوده که از یک سری از ویژگی ها برخوردار باشد.

در این مقاله ما قصد داریم به معرفی و بررسی ویژگی های نرم افزار حقوق و دستمزد بپردازیم. برای انتخاب یک نرم افزار حقوق و دستمزد مناسب که به خوبی قادر به پاسخگویی نیازهای سازمان شما بوده حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

آیا نرم افزار اکسل جهت محاسبات حقوق و دستمزد مناسب است؟

با توجه به موارد ذکر شده در بالا پاسخ به این سئوال آسان است، در صورتیکه تعداد پرسنل شما اندک باشد شاید نرم افزار اکسل بتواند حقوق و دستمزد شما را با فرمولهایی که در آن وارد میکنید محاسبه کند، اما مطمئناً وقتی تعداد پرسنل زیاد بوده و تنوع استخدام داشته باشید، شما را دچار محدودیت خواهد کرد و از همه مهمتر تهیه اتوماتیک فایلهای بیمه، مالیات و بانکها از نرم افزار اکسل امکانپذیر نبوده و وارد کردن مجدد ارقام مشکلات پیش گفته را در پی خواهد داشت و استفاده از آن  برای حسابداران، منطقی و حرفه ای نخواهد بود.

مزایای استفاده از نرم افزار حقوق و دستمزد چیست؟

کاهش عملیات تکراری، کنترل‌های زمانبر و در نتیجه اتلاف زمان، بین حوزه اداری و حوزه مالی سازمان

تعریف نحوه محاسبه اقساط وام، پس‌انداز و پرداخت نامتناوب در الگوهای حقوق

مشاهده آرشیو فیش‌های حقوقی شخصی از طریق منوی اداری

تعریف انواع بیمه، بازنشستگی، مالیات، ماموریت، عیدی، سنوات و خرید مرخصی از طریق فرمول نویسی

نگهداری اطلاعات کامل پرسنلی و شغلی همراه با طراحی فرم‌های کارگزینی، اداری؛ فیش حقوقی

محاسبه کامل حقوق و دستمزد ماه پرسنل بر اساس جدول مالیاتی سال همراه با محاسبات کامل مزایا، اضافات، کسورات و …

تهیه لیست بیمه، مالیات و حقوق پرسنل براساس فرم‌های استاندارد

تهیه فایل ماهانه لیست حقوق جهت ارائه به سازمان تامین اجتماعی

امکان تهیه فایل پرداخت حقوق ماهانه کارکنان از طریق بانک‌ها

امکان ارتباط با انواع دستگاه‌های کارت ساعت‌زنی و ورود اطلاعات به صورت دسته‌ای

از کجا بدانم چه نرم افزاری برای محاسبات حقوق و دستمزد من مناسب است؟

انتخاب نرم افزار حقوق و دستمزد مناسب برای حسابداران همیشه مشکل بوده است، نرم افزاری که در این زمینه انتخاب میکنید باید کاملا سازگار با نیازهای مجموعه شما بوده و بتواند به راحتی با قابلیتهایی که در اختیار شما می گذارد کلیه امور مربوط به کارکنان‌تان را از هنگام استخدام و صدور احکام تا مرحله محاسبات و پرداخت حقوق و دستمزد، عیدی، پاداش، سنوات ، مانده مرخصی، بیمه، مالیات و تسویه حسابها بصورت یکپارچه فراهم سازد، یکپارچه بودن نرم افزار حقوق و دستمزد در تمام این زمینه ها باید جزو اولویتهای شما باشد، زیرا عدم یکپارچه بودن تمام این موارد باعث ایجاد مغایرتهای گوناگون در طی روند مالی شما می گردد.

ویژگی های نرم افزار حقوق و دستمزد خوب چیست؟

شکی در این نیست که نرم افزارهای زیادی در این زمینه در بازار موجود می باشد، ولی سئوال مهم و اساسی این است که کدامیک از آنها می تواند به بهترین وجه امور مربوطه را بصورت دقیق و دلخواه شما به انجام برساند. مطمئنأ با توجه به نکاتی که در بالا ذکر شد اطلاعات بیشتری در این زمینه دارید و مشکلات و نیازهای خود را می دانید و راحت تر می توانید یک نرم افزار حقوق و دستمزد خوب را از بد تشخیص دهید، پیشنهاد ما این است که نرم افزارهای مطرح را به دقت و کامل بررسی کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید و نیازهای خود را بدون تعارف با عرضه کنندگان این نرم افزارها درمیان گذاشته و درخواستهای خود را مطرح نمایید.

یکپارچگی با تمام بخش‌های سازمان

محاسبه و پرداخت حقوق کارمندان

محاسبه منافع و مالیات حقوق و دستمزد

چاپ و یا سپرده حقوق مستقیم

 تکنولوژی به روز بانک اطلاعاتی

تعریف پروژه و پیمان های متعدد در سیستم حقوق و دستمزد

اطلاعات شفاف و قابل اتکا داشته باشد.

سامانه آنلاین حقوق و دستمزد چیست؟

 نرم افزارهایی که امروزه برای حسابداری استفاده می­شود معمولا تحت وب هستند به این معنی که اطلاعات مربوطه بر روی سیستم کامپیوتری شرکت میزبان که نرم افزار حقوق و دستمزد تحت وب را به شما ارائه کرده است نگهداری می‌شود. شما با در اختیار داشتن یک دستگاه که قابلیت اتصال به اینترنت را داشته باشد می توانید در هر لحظه و هر مکان به آنها دسترسی داشته باشید.

با استفاده از نرم افزار حسابداری تحت وب اطلاعات مالی بنگاه اقتصادی همیشه و هر لحظه در اختیار مدیران شرکت قرار دارد. با توجه به اینکه اطلاعات در سرور میزبان از طریق کد رمز ذخیره می­شود، امکان دسترسی بدون داشتن رمز برای کسی مقدور نیست.

 شما به عنوان مدیر کسب و کار هستید که تعیین می­کنید هریک از کارمندان مالی یا اداری چه سطح دسترسی به اطلاعات داشته باشند. در صورتی که کسب و کار شما دارای شعب متعددی باشد شما با استفاده از نرم افزار حسابداری تحت وب می توانید در هرلحظه اطلاعات شعب را مشاهده کنید، بدون اینکه نیاز به دریافت فایل از شعب مختلف داشته باشید.

محاسبه میزان حقوق و دستمزد، ثبت و ارائه گزارش مربوطه وظیفه یک حسابدار است. امروزه نرم افزارهای متعدد حسابداری برای محاسبه حقوق و دستمزد در اختیار حسابداران است که کار را برای آن‌ها آسانتر می­کندنرم افزار حقوق و دستمزد تحت وب سرعت دسترسی به اطلاعات را بسیار بالا برده و نیاز به دریافت اطلاعات را مقید به زمان و محیط خاصی نمی کند که این امر در تصمیم گیری لحظه‌ای بسیار موثر است.

مزایای استفاده از سامانه آنلاین حقوق و دستمزد:

کارکردآسان

امکان دسترسی به آن در هر زمان و مکانی

ضریب ایمنی بالای اطلاعات

تعرفه پایین

نرم افزار محاسبه حقوق و دستمزد