نرم افزار حسابداری متصل به فروشگاه اینترنتی

تاریخ انتشار: 1399/04/24

یکی از ابزارها و سیستم‌هایی که در عصر حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد، نرم افزار حسابداری متصل به فروشگاه اینترنتی (حسابداری آنلاین) است.

امروزه با سیستماتیک شدن فرآیندها در سازمان‌ها و شرکت‌ها، استفاده از روش های سنتی کنار گذاشته شده ‌است. زیرا این روش‌ها علاوه‌بر اینکه زمان‌بر و هزینه‌بر هستند، از دقت کافی برخوردار نبوده و اگر به‌طور جدی کنترل و بررسی نشوند، موفقیت مشاغل و شرکت‌ها را مورد تهدید قرار می‌دهند.

اما همانطور که می‌دانید تمام روش‌های مدرن معایبی هم دارند. در این مقاله در کنار مزایا، به بررسی معایب این نرم‌افزار می‌پردازیم.

 

اهمیت نرم افزار حسابداری متصل به فروشگاه اینترنتی

از مهمترین بخش‌های هر تجارتی، حسابداری است. حتی اگر به فرض مثال کل محصولاتتان را با درصد سود مشخصی بفروشید و یا اگر یک فروشگاه تک محصولی داشته باشید، اگر فقط بصورت نقدی کار کنید و مشمول مالیات هم نباشید، باز هم برای محاسبه هزینه‌های خود مانند  قبوض، حقوق پرسنل، اجاره وغیره و در نهایت محاسبه میزان سود باقی مانده، به یک نرم افزار حسابداری نیاز خواهید داشت.

شاید بتوانید برای مدتی چند ماهه با وارد کردن حساب‌ها، بدهکاری، بستانکاری و سایر هزینه ها در نرم افزاری مانند اکسل، موارد مورد نیاز را محاسبه کنید. اما با بالا رفتن میزان فروش و توسعه کسب و کارتان، ادامه‌ی این روند غیرممکن خواهد شد. زیرا که صرف نظر از مشکلات وارد کردن و محاسبه اطلاعات، انجام این کار، زمان زیادی را از شما یا پرسنل تان خواهد گرفت. درصورتی که می‌توانید از این زمان برای انجام کارهای مهمتری مانند تبلیغات، سئو،  برنامه های توسعه و غیره استفاده کنید. پس بهتر است از یک نرم افزار حسابداری متصل به فروشگاه اینترنتی استفاده کنید.

همانطور که می‌دانید در این زمینه نرم افزارهای ایرانی خوبی وجود دارند. از جمله این نرم افزارها میتوان به نرم افزار حسابداری قیاس اشاره کرد.

 

فروشگاه اینترنتی

نرم افزار حسابداری متصل به فروشگاه اینترنتی (Accounting software connected to the online store) می‌تواند اغلب کارهای حسابداری فروشگاه اینترنتی شما را انجام دهد. این نرم افزار ها در دنیا با نام نرم افزار حسابداری تجارت الکترونیک نیز شناخته می‌شوند.

هنگام راه اندازی و اجرای یک تجارت الکترونیکی به نرم افزار حسابداری نیاز دارید که بخش عمده ای از کارهای حسابداری شما را به صورت خودکار انجام دهد. اگر حسابدار دارید یا با یک شرکت حسابداری کار می کنید احتمالاً از نرم افزار حسابداری استفاده می کنید. اما اگر تازه فروشگاه اینترنتی و تجارت الکترونیکی خود را شروع کرده باشید و یا به فکر راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی قدرتمند باشید نرم افزار حسابداری متصل به فروشگاه اینترنتی بدون شک برای یک تجارت الکترونیک در سطح متوسط به بالا یک نیاز اساسی است. ن

رم افزار حسابداری فروشگاه اینترنتی باید چه معیارهایی داشته باشد؟ در صورتی که به دنبال نرم افزار ایده آل حسابداری باشید گزینه های مختلفی وجود دارد. ما در گروه نرم افزاری قیاس سعی می‌کنیم بهترین راه حل های حسابداری را برای فروشگاه اینترنتی و تجارت الکترونیک ارائه دهیم تا به شما در تصمیم گیری صحیح کمک کنیم.

 

نرم افزار حسابداری (تجارت الکترونیک) چیست؟

نرم افزار حسابداری تجارت الکترونیک با نرم افزار حسابداری عمومی متفاوت است و شامل کلیه امور تجارت الکترونیکی و امور مربوط به فروشگاه اینترنتی است. هنگام انتخاب نرم افزار حسابداری مناسب عاقلانه است که گزینه ای را انتخاب کنید که دارای بهترین ویژگی ها و کمترین معایب برای فروشگاه اینترنتی و تجارت الکترونیکی تان باشد.

بسیاری از چالش هایی که صاحبان کسب و کارهای بزرگ اینترنتی و مدیران فروشگاه های بزرگ اینترنتی و مشاغل تجارت الکترونیکی با آن روبرو هستند با انتخاب نرم افزار حسابداری مناسب قابل حل هستند. انتخاب راه حل مناسب به مقایسه ویژگی های کلیدی می رسد. نرم افزار حسابداری فروشگاه اینترنتی را نباید با نرم افزارهای راه اندازی سایت و پلتفرم های طراحی سایت فروشگاه اینترنتی مانند مجنتو و پرستاشاپ و ... اشتباه بگیرید.

 

ویژگی های نرم افزار حسابداری فروشگاهی

همانطور که میدانید تا زمانی که یک نرم افزار حسابداری متصل به فروشگاه اینترنتی مزایایی نداشته باشد افراد به سراغ بهره گیری از آن نمی‌روند. مهم‌ترین کاری که این نرم‌افزارها انجام می‌دهند، ساده سازی امور حسابداری می‌باشد. به‌گونه‌ای که حتی کسانی که تحصیلاتی در زمینه حسابداری ندارند، قادر خواهند بود حسابداری یک فروشگاه کوچک را برعهده بگیرند.

اما باید بدانید در مورد فروشگاه اینترنتی مساله کمی پیچیده‌تر است. زمانی‌که شما هربار تمامی فاکتورهای فروشگاه اینترنتی را به‌صورت دستی وارد نرم‌افزار حسابداری می‌کنید، این کار هم زمان زیادی از شما خواهد گرفت، هم گاهی بروز خطای انسانی منجر به بروز اشتباهات در سیستم حسابداری می شود. به‌علاوه، پس از وارد کردن هر فاکتور فروش یا خرید به سیستم، باید موجودی جدید را از نرم‌افزار خوانده و به صورت دستی در فروشگاه اینترنتی وارد کنید. این موضوع هم علاوه بر اتلاف وقت و انرژی ، باعث تاخیر در به روزرسانی موجودی فروشگاه اینترنتی می شود.

اما ظاهراً راه حل مشکل عدم هماهنگی نرم افزار فروشگاه اینترنتی و نرم افزار حسابداری و انبارداری، همگام سازی این دو سیستم با کمک یک نرم افزار حسابداری متصل به فروشگاه اینترنتی خواهد بود. با انجام این کار دیگر نیازی نیست فاکتورهای خود را بین این دو سیستم، به صورت دستی جابه‌جا کنید و یا موجودی کالاها را هماهنگ سازید.

 

 

هنگام انتخاب نرم افزار حسابداری برای فروشگاه آنلاین و مشاغل تجارت الکترونیک چه چیزی را باید در نظر بگیرید

چندین چالش وجود دارد که صاحبان فروشگاه انلاین و مشاغل تجارت الکترونیکی باید مورد توجه قرار دهند و راه حل های این چالش ها به طور مستقیم بر بهترین نرم افزار حسابداری برای تجارت الکترونیکی شما تأثیر می گذارد.

در ادامه مقاله ما قصد داریم مهمترین ویژگی ها و معیارها را برای انتخاب یک نرم افزار قدرتمند حسابداری مناسب برای فروشگاه اینترنتی ذکر کنیم تا شما بتوانید به کمک آن یک گزینه مناسبی پیدا کنید.

درصورت هر گونه ابهام هم میتوانید سوالات خود را از کارشناسان پشتیبانی سایت قیاس بپرسید. شاید فکر می کنید هر نرم افزار حسابداری همه نیازتان را رفع میکند اما اینگونه نیست. در ادامه برترین ویژگی ها برای جستجوی این مورد ذکر شده است:

۱- ادغام بستر های نرم افزاری

نرم افزار حسابداری شما باید به راحتی با پلت فرم تجارت الکترونیکی شما مانند: WooCommerce (به این دلیل ووکامرس را ذکر نمودیم که شناخته شده ترین فروشگاه ساز در بین عامه مردم است) ادغام شود.

علاوه بر این باید به راحتی با ابزارهای دیگر مانند نرم افزارهای مدیریتی و موارد دیگر ادغام شود. با استفاده از ادغام این موارد می توانید به طور خودکار سطح موجودی ، مالیات ، پرداخت ها و موارد دیگر را به روز کنید.

۲- گزارش های جامع

بیشتر نرم افزارهای مهم حسابداری گزارشهای اساسی ارائه می دهند. اگر انتظار رشد سریع از فروشگاه اینترنتی و تجارت الکترونیکی شما خود دارید به گزارش پیشرفته نیاز خواهید داشت.

شما باید گزارش های ماهانه ، هفتگی - به ویژه گزارش های موجودی را دریافت کنید. بنابراین گزارش های رایجی که نرم افزارهای حسابداری عمومی در اختیارتان میگذارند کفایت نمیکند.

۳- محاسبه و تنظیم سود حاصل از فروش

به عنوان یک صاحب فروشگاه اینترنتی و تجارت آنلاین و یا بهتر بگویم یک تاجر آنلاین و بیزینس‌من اینترنتی حتما نیاز به محاسبه سود فروش دارید که قطعا در مرحله‌های بزرگ بسیار گیج کننده است. نرم افزار حسابداری شما باید حساب فروش را تا حد امکان آسان کند.

4- پشتیبانی همیشگی و عالی

پشتیبانی دائمی هنگامی که حساب کاربری کسب و کار شما با یک برنامه یا نرم افزار اختصاصی اجرا شود ضروری است. پس مهم است که پشتیبانی نرم افزارها و رتبه بندی ها را بررسی کنید تا ببینید: پشتیبانی مشتری یک شرکت نرم افزاری چگونه است؟

۵- توانایی در پذیرش پرداخت های آنلاین

ما بسیاری از محصولات نرم افزاری حسابداری فروشگاه اینترنتی و تجارت الکترونیک را بررسی کردیم.

برای ارزیابی بهترین نرم افزار حسابداری برای مشاغل اینترنتی و تجارت الکترونیکی باید در درجه اول به ادغام هر محصول با وب سایت های فروشگاهی آنلاین و تجارت الکترونیک توجه کنیم. همچنین توانایی نرم افزار در پذیرش پرداخت های آنلاین و اتصال به حساب های بانکی یک معیار مهم برای ارزیابی و استفاده است.

به جرات میتوانیم بگوییم که نرم افزار قیاس یکی از چند نرم افزاری است که هم برای استارتاپ ها و هم برای مشاغل با رشد سریع خیلی خوب جواب میدهد.

6- مدیریت موجودی

بر خلاف فروشگاه آجر و ملات موجودی فروشندگان آنلاین و صاحبان تجارت الکترونیک به شکل دیگری پس انداز میشود.

برای مدیریت موثر موجودی خود باید از یک برنامه نرم افزاری استفاده کنید به خصوص اگر در حال افزایش کانال های مختلف برای فروش باشید.

مدیریت موجودی مقداری هزینه برای شما به همراه دارد اما باعث صرفه جویی در وقت و خطاهای مدیریتی و حسابداری هزینه موجود می شود.

در حالت ایده آل نرم افزار مدیریت موجودی شما باید با نرم افزار حسابداری شما مستقیم یا با استفاده از برنامه ای که این دو را به هم وصل می کند ادغام شود.

نحوه ارزیابی برای مشاغل کوچک

گفتیم که ما چند محصول نرم افزاری حسابداری را مورد بررسی قرار دادیم و آنها را بر اساس هزینه و رابط کاربری و همچنین توانایی آنها برای وارد کردن داده های فروش از وب سایت های فروشگاهی آنلاین ، فرم های پرداختی ، فاکتور مشتریان ، پذیرش درگاه و پرداخت آنلاین از مشتری و سایر معیارها مقایسه کردیم.

در زیر چندین معیار اصلی ذکر شده که برای ارزیابی بهترین نرم افزار حسابداری برای تجارت الکترونیکی به شما کمک میکند.

  • هزینه: این نرم افزار باید برای هر فروشگاه اینترنتی و تجارت الکترونیکی با هر اندازه با قیمت مناسب و مقرون به صرفه باشد.
  • راه‌اندازی و سهولت استفاده: صاحبان مشاغل برای تنظیم و یادگیری نحوه استفاده نیازی به دانش حسابداری زیادی نداشته باشند.
  • مدیریت حساب های دریافتنی: برنامه به شما امکان بدهد فاکتورهای سفارشی ایجاد کنید.
  • حساب های پرداختی را مدیریت کنید: باید بتوانید قبوض پرداخت نشده را در موعد مقرر به منظور پرداخت به موقع پیگیری کنید.
  • اتصال به حسابهای بانکی: برای حذف پرداخت های دستی بتوانید معاملات را از طریق بانک یا موسسه مالی خود ایجادکنید.
  • وارد کردن خودکار داده های فروش از وب سایت های تجارت الکترونیکی: نرم افزار با وب سایت های مختلف فروشگاه اینترنتی ادغام شود.
  • قبول پرداخت آنلاین: مشتریان بتوانند فاکتورهای خود را بصورت آنلاین پرداخت کنند تا بتوانید سریعتر پرداخت کنید.
  • پردازش حقوق و دستمزد: نرم افزار باید شامل پردازش حقوق و دستمزد کارمندان یا توانایی اضافه کردن آن هنگام آماده شدن برای استخدام کارمندان باشد.
  • صورتهای مالی کلیدی را تهیه کنید: باید بتوانید سود و زیان ، ترازنامه و صورتهای گزارش جریان پول را ایجاد کنید.

 

جمع بندی و سخن پایانی

با توجه به معیارهای فوق و زمانی که در یادگیری نحوه عملکرد نرم افزار باید صرف کنید: ما نرم افزار قیاس را به عنوان بهترین نرم افزار حسابداری متصل به فروشگاه اینترنتی برای مشاغل بزرگ و کوچک اینترنتی و فروشگاه های مختلف انلاین توصیه می کنیم.

نرم افزار قیاس یک برنامه مقرون به صرفه است و شامل ویژگی های کلیدی مانند ادغام با بیش از ۳۰ مورد فروشگاه ساز است. همچنین امکان پیگیری خریدها و فروش ها وجود دارد. علاوه بر این می توانید با دسترسی به گزارش های مالی دقیق درباره عملکرد و هزینه های فروش در عملکرد اقتصادی خود موفق بمانید.

این که آیا شما به تازگی تجارت الکترونیکی خود را شروع کرده اید یا مدتی در این زمینه کار کرده اید ، یک نرم افزار حسابداری برای شما در نظر گرفته ایم. مهم است که یک نرم افزاری را انتخاب کنید که نیازهای تجاری تجارت الکترونیکی شما را برآورده سازد یا از آن فراتر روید تا بتوانید در آن رشد پیدا کنید. ما قیاس را به عنوان بهترین نرم افزار حسابداری تجارت الکترونیک توصیه می کنیم.

نرم افزار حسابداری فروشگاهی