مصاحبه روزنامه جام جم با مدیریت عامل شرکت راهکار نوین سیاق

تاریخ انتشار: 1396/01/06

انتخاب یک راهکار ERP در شرکت های پیمانکار عمرانی

فعالیت هسته اصلی شرکت نرم افزاری سیاق از سال 1376 با سرمایه اولیه اندک از یک پایان‌نامه دانشجویی آغاز شد. گروه سیاق با تکیه بر مهارت‌ها و پشتکار نیروی انسانی خود توانست در بین رقبای موجود، جایگاه خود را تثبیت کند و پس از دو دهه به سازمانی بزرگ و تراز اول تبدیل شود.

  • لطفا درباره شروع فعالیت گروه نرم‌افزاری سیاق توضیح کوتاهی بفرمایید.

فعالیت هسته اصلی شرکت نرم افزاری سیاق از سال 1376 با سرمایه اولیه اندک از یک پایان‌نامه دانشجویی آغاز شد. گروه سیاق با تکیه بر مهارت‌ها و پشتکار نیروی انسانی خود توانست در بین رقبای موجود، جایگاه خود را تثبیت کند و پس از دو دهه به سازمانی بزرگ و تراز اول تبدیل شود. از همان ابتدا سیاست کلیدی ما در سیاق، سرمایه‌گذاری مستمر بر روی توسعه محصولات جدید و نوآورانه بوده و به همین دلیل در طول این 19 سال همواره از پیشتازان فنی حوزه نرم‌افزارهای سازمانی در ایران بوده‌ایم.

  • در شرکت سیاق چه تعداد نیروی انسانی مشغول هستند و چه سیاست‌هایی برای جذب نیروی انسانی وجود دارد؟

در حال حاضر در شرکت راهکار نوین سیاق حدود 120 نفر نیروی خبره به صورت مستقیم  مشغول به فعالیت هستند. از آنجا که هدف مجموعه ما، ارائه خدمات به تمام سازمان‌های کشور است، در سایر شهرهای ایران نیز نمایندگان سیاق مشغول به فعالیت هستند، که از این طریق فرصتهای شغلی زیادی به صورت غیر مستقیم برای نیروهای توانمند در شهرستان‌ها ایجاد شده است. ما به عنوان یک مجموعه دانش محور، ارزشمندترین دارایی خود را دانش موجود در سازمان خود می‌دانیم و به همین جهت همواره در تلاش بوده‌ایم که افراد شایسته را در مجموعه خود جذب کنیم. کیفیت محصولات سیاق، خود نشان‌دهنده کیفیت افرادی است که در بخش‌های مختلف مجموعه ما مشغول به فعالیت هستند.  

  • با توجه به بازار پویا و رقابتی که در حوزه نرم‌افزاری در ایران وجود دارد، راهکار نوین سیاق چه سیاستی برای حفظ و ارتقا جایگاه خود دارد؟

طبق مطالعات واحد تحقیق و توسعه شرکت راهکار نوین سیاق، روند جاری و آتی حوزه نرم‌افزار چه در ایران و چه در سایر کشورها استفاده از بسترهای تحت وب و موبایلی خواهد بود. البته در حوزه فعالیت ما به دلیل نیاز خاص کاربران، حوزه وب اهمیت بیشتری دارد و جهت استفاده از پلتفرم‌ موبایل در درجه اول سعی می‌شود که تجربه کاربری نرم افزار تحت وب در دستگاه‌های موبایل بهبود یابد و در درجه بعدی طبق نیاز مشتری برنامه‌های اختصاصی پلتفرم موبایلی طراحی شود. به همین دلیل در طول 5 سال جاری، اولویت اول فعالیت واحد تولید سیاق توسعه نرم‌افزارهای تحت وب بوده و در حال حاضر راهکار نوین سیاق از معدود شرکت‌هایی است که نرم‌افزارهای حسابداری و مدیریت مالی تحت وب ارائه می‌کند.  

  • لطفا مهمترین محصولات شرکت خود را که در بستر وب ارائه می‌شود به اختصار معرفی کنید.

یکی از محصولات استراتژیک شرکت ما، سیستم‌ساز سیاق است که کارکرد ویژه آن تولید همزمان نرم‌افزارهای تحت ویندوز و تحت وب با ظاهر و کاربری یکسان می‌باشد. از جمله مهمترین سیستم‌های تحت وب ایجاد شده توسط سیستم‌ساز می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سیستم داشبورد تحت وب سیاق
  • سیستم اداری سیاق با رویکرد Xoffice Automation
  • سیستم حسابداری تعهدی
  • سیستم‌های خزانه‌داری
  • سیستم اموال و دارایی ثابت
  • سیستم انبار
  • سیستم فروش
  • سیستم بودجه دولتی
  • سیستم‌های خرید داخلی و خارجی
  • مباحث BPMS و ایجاد گردش کار با WORKFLOW
  • سیستمهای حوزه مکاتبات اداری، احکام و حقوق دستمزد و...
  • سیستم های حوزه صنعتی و تولید و قیمت تمام شده

و بیش از صد ماژول دیگر که برای نیازهای خاص هر مشتری طراحی می‌شود. همچنین برای این سیستم‌ها  بستر Cloud نیز فراهم آمده است و مشتریان می توانند از این امکان جهت پردازش و ذخیره‌سازی استفاده نمایند. نرم‌افزارهای تحت وب سیاق امکانات بسیار گسترده‌ای داشته و با داشتن تعداد زیاد ماژول‌هایی که برای نیازهای متنوع کاربر طراحی شده است جزو بهترین نرم‌افزارهای تحت وب است که قابلیت یکپارچه سازی فعالیت‌های متعدد در بخش‌های مختلف سازمان را برای کاربر فراهم می‌کند. از جمله نمونه‌های موفق و افتخارآمیز شرکت ما در اجرای سامانه‌های مدیریت منابع سازمانی تحت وب، پروژه بزرگ ERP دانشگاه تهران است که تماما تحت وب طراحی شده است. هم اکنون بخش حسابداری تعهدی آن در تمامی زیرمجموعه‌های دانشگاه تهران در سراسر کشور در حال بهره‌برداری بوده و سایر ماژول‌ها نیز در دست اجرا هستند.  

  • چه شرکت‌های دیگری خدمات خود را در بستر وب ارائه می‌دهند؟

البته شرکت‌های نرم‌افزاری متعددی وجود دارند که همه و یا بخشی از خدمات خود را در بستر وب ارائه می‌دهند. اما در حوزه تخصصی سازمان ما که ارائه راهکارهای جامع مکانیزاسیون نرم افزاری تحت وب شامل نرم افزارهای مالی و اداری و صنعتی با بیش از 100 ماژول نرم افزاری دربستر وب است، کمتر از  5 شرکت در مقیاس شرکت ما فعالیت می‌کنند.  

  • برای جذب مشتری در این بازار رقابتی شرکت شما چه استراتژی بازاریابی اتخاذ کرده است؟

استراتژی اصلی بازاریابی سیاق، تکریم مشتریان به واسطه ارایه کیفیت بالای محصولات و خدمات است. به همین دلیل است که غالب مشتریان جدید سیاق به توصیه مشتریان قدیمی به مجموعه ما مراجعه می‌کنند. مزیت دیگر ما تجربه 19 ساله در صنایع مختلف است، که باعث شده دانش لازم در شرکت جمع شود و نرم افزارهای تولید شده روز به روز پیشرفت کنند. به این ترتیب شرکت راهکار نوین سیاق فراتر از یک تولیدکننده نرم‌افزار‌های سازمانی، به عنوان یکی از بهترین ارائه‌دهندگان راهکارهای مدیریت منابع سازمانی در حوزه‌ فروش، دانشگاهی، صنایع الکترونیک، بانک، سازمان‌های دولتی و مجموعه‌های غیرانتفاعی شناخته شود.  

  • آیا شرکت شما تا به حال برای توسعه خود از حمایت‌های دولتی برخوردار بوده است؟

در کشورهای توسعه‌یافته کارکرد اصلی دولت در اقتصاد، سیاست‌گذاری مناسب و ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت توسعه و رشد کسب‌وکارها است. اگر بخواهیم در کشور ما نیز اقتصاد دولتی به اقتصاد خصوصی تبدیل شده و دولت به نقش اصلی خود به عنوان یک نهاد سیاست‌گذار و نه نهاد اقتصادی بازگردد، شرکت‌های خصوصی نیز بایستی سیاست خود را تکیه بر توانمندی‌های داخلی سازمانشان بگذارند و سعی کنند به دور از حمایت‌های قانونی دولتی و یا دریافت رانت‌های غیرقانونی برای رشد طبیعی سازمانشان برنامه‌ریزی کنند. مجموعه راهکار نوین سیاق بر این باور است که لازمه رشد و توسعه پایدار یک سازمان، استقلال آن از حمایت‌های مستقیم دولتی است، و بر مبنای این نگرش است که در طول دو دهه فعالیت، این مجموعه هیچ‌گونه درخواستی جهت دریافت حمایت‌های دولتی نداشته است و همین عدم دریافت حمایت‌های دولتی و تکیه بر توانمندی‌های درون‌سازمانی، باعث شده است که سازمانی پیشرو باشیم. علاوه بر این تجربه ما در طول این دو دهه در دولت‌های مختلف نشان داده است کارایی حمایت‌های ویژه دولتی پایین بوده و در برخی موارد بیش از آن‌که اجرایی باشد به دستورالعملی نمادین تبدیل شده است.  

  • شما به عنوان مدیر عامل یک سازمان موفق چه پیشنهادی برای دولتمردان در این زمینه دارید؟

همانگونه که گفتم کارکرد اصلی دولت سیاست‌گذاری مناسب جهت فعالیت موثر بنگاه‌های اقتصادی است. انتظار ما از دولت این است در قوانینی که با نیت حمایت از فضای کسب‌وکار کشور تدوین شده‌ اما در عمل به گلوگاه‌های رشد سازمان‌ها تبدیل شده اند بازنگری کند. از جمله این موارد قوانین کار ناکارآمد در سازمان تامین اجتماعی است. به عنوان مثال چرا باید در شرایط نامناسب اقتصادی که در کشور است، علاوه بر مالیات، حدود 17 درصد از درآمد همه قراردادهای پیمانکاری به این سازمان تقدیم شود؟ چرا زمانی که خدمات بیمه‌ای ارائه شده سازمان تامین اجتماعی به یک نیروی کارگری و یک نیروی دانش محور یکسان است، یک نیروی دانش محور باید حق بیمه بیشتری بپردازد؟      

مصاحبه روزنامه جام جم